«طنز تلخ» مذاکره آمریکایی

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی * همان‌طور که جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود از مذاکره با ایران و بازگشت به برجام سخن گفته بود، حالا الیوت آبرامز نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که در فلسطین اشغالی حضور دارد، در نشست خبری گفته است: «هر کسی رییس‌جمهور آمریکا باشد با ایران مذاکره می‌کند و هدف آمریکا مذاکره با ایران است.» ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که آنها مذاکره با ایران و بازگشت به برجام را همراه با شروطی دانسته‌اند. در حالی که مذاکرات طولانی و فنی که به امضای برجام انجامید، زمانی محقق شد که آقای بایدن معاون آقای اوباما بوده و او کاملا موافق این توافق بوده است.

همه مذاکرات برجام در سطح وسیع و کارشناسانه انجام شده و آقای بایدن هم کاملا در جریان این موضوعات بوده است ولی بعد از آمدن آقای ترامپ، او برخلاف همه موازین حقوقی شناخته‌شده بین‌المللی، یکجانبه از برجام خارج شد و میز مذاکره را به هم زد و ایران را تحت شدیدترین فشارهای تحریمی تاریخ قرار داد؛ موضوعی که ترامپ تاکید داشت در آن نقشی نداشته و موافق چنین توافقی نبوده است.

ولی اینکه آقای بایدن برای بازگشت به برجام شروطی تعیین کند، امری غیرقابل قبول، فرافکنی و فرار به جلو است یعنی او می‌خواهد از فشارهایی که ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده سوءاستفاده کند.

برجام زمانی از سوی آمریکا به امضا رسید که آقای بایدن معاون رییس‌جمهوری وقت آقای اوباما بوده و هیچ مخالفتی با آن نوع مذاکره نداشته است. پس اگر بخواهد حالا که دوباره دولت تشکیل می‌دهد برای بازگشت به برجام شرط تعیین کند و موضوعاتی مثل تغییر در زمان انقضای برجام، تغییر در مفاد آن یا افزودن بحث‌های منطقه‌ای و نظامی جمهوری اسلامی را مطرح کند، این استنباط می‌شود که او هم با زبان نرم همان رفتار و سیاست ضدایرانی ترامپ را دنبال می‌کند.

بنابراین اگر آمریکا و خصوصا آقای بایدن برای امضای خود و رییس‌جمهوری وقت آمریکا در برجام ارزش قائل است باید بدون پیش‌شرط به برجامی که با توافق امضا کرده‌اند، برگردد.

اینکه بگویند آماده مذاکره هستیم ولی با پیش‌شرط و طرح موضوعاتی جدید و پیوند زدن به مسائل امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی به برجام بخواهند جلو بیایند، کار درستی نیست و این را نشان می‌دهد که آنها از همین ابتدا دنبال بهانه هستند که به عرصه بین‌الملل بگویند آمریکا دنبال مذاکره است ولی جمهوری اسلامی ایران مذاکره را نمی‌پذیرد در حالی که برعکس این موضوع صدق می‌کند.

مذاکره‌ای که از ابتدا بخواهند برای انجام آن شرط تعیین کنند و نتیجه را از پیش تعیین کنند، به نظرم چیزی جز ادامه قلدری‌های آقای ترامپ و سیاست‌های تند جمهوریخواهان علیه جمهوری اسلامی نیست. پس توصیه می‌کنم آقای بایدن به امضای دولت خودش درباره برجام وفادار باشد. اگر چنین کاری انجام ندهد و بهانه‌تراشی کند، دنیا به خوبی متوجه می‌شود که جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده و این آمریکاست که با بهانه‌تراشی و تعیین شرط و شروط خواستار مذاکره‌ای همه‌جانبه به  نفع دولت خود است هر چند که دیگر این موضوع مذاکره نیست.

چیزی که بر آن تاکید دارم این است که در زمان امضای برجام آقای بایدن در جریان همه مفاد مذاکرات بوده است و الان نمی‌تواند بهانه‌ای بیاورد و مفاد دیگری به آن توافق اضافه کند یا شرط و شروط جدیدی برای بازگشت به آن توافق تعیین کند و زیر قول و تعهدش بزند. این کار غیرقابل قبول است.

شرط قبول از سوی جمهوری اسلامی ایران این است که آمریکا به همه مفاد برجام که پیش از این امضا کرده بود وفادار و پایبند باشد چرا که ما صددرصد تعهدات برجامی خود را انجام داده‌ایم. پس دولت آمریکا و اروپایی‌ها هم باید به همه تعهدات خود بازگردند و آنها را انجام دهند. شرط ایران هم در قالب و چارچوب اجرای مفاد برجام، این است که اگر قرار باشد مذاکره‌ای صورت بگیرد، بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام است نه اینکه آنها بخواهند شرط جدیدی بگنجانند و مساله تازه‌ای خارج از توافق صورت گرفته بیان کنند.

اگر ترامپ برجام را قبول نداشت و از آن خارج شد معتقد بود در برجام نبوده است ولی آقای بایدن نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. در صورت اصرار و تاکید او بر این موضوع، این رفتار یک روی دیگر سکه آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد یعنی کسی که خودش برجام را امضا کرده و در همه موارد مذاکره حضور داشته و موافق آن بوده است، حالا زیر تعهد و امضای دولت خود می‌زند که یک طنز تلخ آمریکایی است.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

 

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 151449
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا