آقای رییس‌جمهور جان مردم مهم‌تر است

به گزارش جهان صنعت نیوز: با این اوصاف دیروز رییس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای به روحانی‌ ضمن اشاره به «تجربیات کشورهای موفق در محدودسازی شدید و تعطیلی کامل شهرها» خواستار اقدام عاجل در زمینه تعطیلی کامل بین ۱۵ تا ۳۰ روزه در تهران و کلانشهرهای کشور شد. اما مشخص نیست دلیل اهمال‌کاری رییس‌جمهور در این خصوص چیست!؟ به طور کلی کمیته سلامت تهران شامل شورای شهر، ستاد مدیریت بیماری کرونا و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران را به کمیته امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردند اما این ستاد فقط تصمیم گرفت که فعالیت «گروه‌های دو، سه و چهار» از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود؛ طرحی که ساعتی بعد با واکنش‌های مخالفان زیادی روبه‌رو شد. مسوول بخش عفونی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با انتقاد از این محدودیت به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: مگر صبح‌ها کرونا در میان مردم نیست که برای آن زمان تعیین کردند؟! به عقیده من این طرح ناکارآمد است زیرا بیشترین اوج بیماری صبح‌ها و در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است. بنابراین دولت باید به طور کلی کلانشهر‌ها را به مدت ۱۴ روز تعطیل کند تا کمی آمار مبتلایان فروکش کند.

تعطیلی تهران، تنها راه نجات

در همین رابطه ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس به «جهان ‌صنعت نیوز» می‌گوید: آنچه امروز از آمار کرونا در کشور مشاهده می‌شود، نتیجه عملکرد نامناسب و سوء‌مدیریت در چند ماهه گذشته است. چندین بار در مجلس تذکر دادیم و همچنان پیگیریم تا با ایجاد محدودیت‌هایی؛ از افزایش تلفات کرونا جلوگیری کنیم. نزدیک به دو روز است که آمار مبتلایان به کرونا شکسته شده؛ ۱۰ هزار نفر مبتلای جدید نشان‌دهنده وضعیت وخیم کشور به خصوص تهران است. پیک سوم کرونا خطرناک‌تر و کشنده‌تر است و باید هر چه سریع‌تر با اعمال محدودیت‌های جدی حداقل اوضاع را کنترل کنیم.

وی افزود: در اسفندماه سال گذشته ایجاد محدودیت‌ها و قرنطینه کردن حداقلی باعث شد تا سه ماه بعد مبتلایان و تلفات کرونا به حداقل برسد. امروز مشخص نیست چرا مسوولان در ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی شهر تهران کوتاهی می‌کنند. مسوولان با جان مردم بازی نکنند و هر چه سریع‌تر نسبت به تعطیلی شهرهای قرمز اقدام کنند. بی‌شک اگر امروز تدبیری اندیشیده نشود زمستان سختی پیش‌رو خواهیم داشت و رکوردهای عجیب‌تری ثبت خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: آنچه مشخص است این روزها مردم تاوان رفتار عجیب مسوولان که در شش ماه گذشته داشتند را می‌دهند؛ پزشکان و ستاد مقابله با کرونا از وضعیت وخیم تهران سخن می‌گویند و بعد برخی‌ها اصلا جدی نمی‌گیرند. تهران چه تعداد دیگری باید تلفات بدهد تا تعطیل شود؟ آقایان به فکر چه هستند که با پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران مخالفند و مقاومت می‌کنند؟!

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه جان مردم از اقتصاد مهم‌تر است، بیان کرد: آنچه مشخص است از جان مردم برای تصمیم‌گیران عوامل مهم‌تری هم وجود دارد. آقایان لجبازی می‌کنند. اما جان مردم بازیچه نیست که با تصمیمات اشتباه به خطر بیفتد. مجلس حتما وارد این ماجرا می‌شود. برای حراست و حفاظت از جان مردم باید از جان خود هم بگذریم. یک عده از ترس کرونا پشت در‌های بسته تصمیم می‌گیرند. بهتر است چند روز داخل شهر باشند تا حداقل احساس خطر را تجربه کنند.

ولی اسماعیلی با تاکید بر قرنطینه کردن تهران گفت: شنیدیم که گویا آقای رییس‌جمهور با تعطیلی تهران مخالف است. استدلال اقتصادی هم داشته باشند دیگر امروز توجیهی ندارد. حداقل با تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌توان از این اوضاع وحشتناک خلاص شد. جان مردم از هر بحث دیگری مهم‌تر است. با سختگیری در شهر تهران و اعمال محدودیت و قرنطینه کردن می‌توان اوضاع را بهتر کرد.

تصمیم‌گیری واحدی وجود ندارد!

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم با تعطیلات ۱۴روزه تهران و کلانشهرهای با وضعیت قرمز کاملا موافق است و در این خصوص به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: مسلما برای قطع زنجیره گسترش کرونا باید تمام شهرهای وضعیت قرمز برای دو هفته تعطیل شوند اما لازمه این تعطیلات تصمیمات واحد و یکپارچه در بین سازمان‌های درگیر و ایجاد مقدمه و موخر هدف‌گذاری است. حتما باید بدانیم در پی این تعطیلی به دنبال چه هستیم و از آن چه چیزی عاید مردم و دولت می‌شود. اولین گام در این موضوع حمایت از اقشار ضعیف جامعه و کسب‌و‌کارهایی است که به دلیل تعطیلات ضررهای جبران‌ناپذیری را می‌بینند. بنابراین برای قبل و بعد از تعطیلی برنامه دقیق و منسجمی نوشته شود تا هیچ آسیبی به افراد جامعه وارد نشود. چه‌بسا با گذشت ۹ ماه از شیوع کرونا در کشور هنوز هیچ تصمیم واحد و کارآمدی بین مسوولان دیده نشده، زیرا عدم توازن تصمیمات اخیر گره‌ها را به جای باز کردن کور کرده است.

وی افزود: به عقیده من با چنین وضعیت وخیم اقتصادی تعطیلی تهران به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست ولی شاید با هماهنگی بین‌سازمانی و مردم دسترسی به آن امکان‌پذیر شود، زیرا چاره‌ای جز تعطیلی تهران نداریم. اکنون روزانه در کشور بیش از ۴۰۰ نفر فوت می‌کنند. اگر تصمیم جدی در خصوص تعطیلی دوهفته‌ای تهران گرفته نشود آمار فوتی‌ها به روزانه هزار نفر می‌رسد و متاسفانه جان‌های بسیاری را از دست می‌دهیم. البته در کنار آن باید از تجارب دیگر کشورهای درگیر استفاده کنیم و تصمیمات سختگیرانه‌تری نسبت به محدودیت‌ها در نظر بگیریم. اینکه آقایان تصمیم گرفتند ساعت وسایل نقلیه عمومی کاهش پیدا کند اصلا تصمیم درستی نیست، زیرا مردمی که مجبورند هر روز با حمل‌و‌نقل عمومی تردد کنند، باید تا قبل از ساعت هشت خود را به مترو برسانند که در پی هجوم آنها به مترو و اتوبوس شاهد ازدحام آنها در مترو خواهیم بود. براساس مستنداتی که در این هشت ماهه تولید شده، از هر مبتلا به کرونایی که پرسیدیم دو هفته قبل از بیماری کجا بودی نزدیک به سه درصد گفتند سوار اتوبوس شدند و دو درصد در مترو بودند و ۴۶ درصد در مهمانی‌های خانوادگی شرکت کردند. بنابراین کاهش ساعت کار مترو و اتوبوس به هیچ عنوان تصمیم درستی نبود و بزرگ‌ترین گام منفی در گسترش ویروس کرونا خواهد بود.

ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه باید به جای کوتاه کردن ساعات مترو تعداد واگن‌ها را افزایش دهیم گفت: بهترین راهکار برای عدم ازدحام مردم در مترو‌ها افزایش تعداد واگن‌ها است. برای گسترش مترو و اتوبوس به کمک دولت نیاز داریم که البته آن هم پیش از همیشه تحت فشار است و در حال حاضر مشکلاتی را کنترل می‌کند که شاید مردم از آن اطلاعی نداشته باشند. امروزه کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد در نتیجه تهیه واگن بسیار سخت است. اگرچه بهتر است بانک مرکزی و دولت توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند علی‌الخصوص افزایش تعداد واگن‌ها در تهران زیرا شدیدا به آن نیازمندیم.

وی با تاکید بر اینکه روزانه یک هواپیمای مسافربری در تهران سقوط می‌کند، بیان کرد: متاسفانه با توجه به آمارها هر روز یک هواپیمای مسافربری با ۱۷۰ سرنشین تهرانی سقوط می‌کند. اگر وضعیت به همین منوال پیش رود فاجعه‌ای دیگر رخ می‌دهد. چه‌بسا کادر درمان هم همچون گذشته دیگر توان مقابله با این ویروس منحوس را ندارد. البته دیگر امکانات و تجهیزات کافی هم برای درمان بیماران وجود ندارد. بنابراین تعطیلی دوهفته‌ای تهران نه‌تنها لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نمی‌کند بلکه در حال حاضر دولت هزینه‌های گزافی را بابت افزایش بستری بیماران و از کار افتادن تجهیزات پرداخت می‌کند.

وی افزود: اعمال محدودیت‌های اخیری که به تصویب رسید به قول معروف همانند روزه کله‌گنجشکی است. به همین خاطر تصمیمات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید قاطع باشد تا بتواند این ویروس پیچیده را کنترل کند. مجدد تاکید می‌کنم برای مهار کروناویروس باید تصمیمات متوازن و یکپارچه‌ای بین سازمان‌ها و ارگان‌ها رخ دهد. وگرنه بعید می‌دانم دولت دستور تعطیلی دهد. ما نباید فراموش کنیم در حال حاضر هر سه دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا جان می‌دهد و خانواده‌های زیادی داغدار شدند و برای حفظ جان مردم باید کشور دو هفته تعطیل شود.

مراجعه روزانه ۳۰۰ نفر به بیمارستان‌ها

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مراجعه روزانه ۳۰۰ بیمار به یک بیمارستان به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: امروزه در یک بیمارستان مرکز شهر روزانه بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به کرونا مراجعه می‌کنند که از بین آنها ۵۰ نفرشان بستری می‌شوند. هیچ‌گاه وضعیت بیماری به افتضاحی شرایط فعلی نبوده و اکنون بیماران در بیمارستان‌ها در انتظار تخت خالی و اکسیژن مصنوعی برای بستری هستند.

مینو محرز افزود: باید توجه کرد که وقتی بیماری تا این حد گسترش پیدا می‌کند، به طوری که به دلیل زیاد بودن بیماران اصلا در بیمارستان‌ها جا نیست، تنها راه این است که جاهایی را که بیماری در آن شیوع بیشتری دارد، تعطیل کنیم. تمام دنیا هم همین اقدام را انجام می‌دهند یعنی مناطق پرشیوع و پرتردد را تعطیل می‌کنند تا تجمعات کنترل شده و فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر رعایت شود و تجمعی نباشد تا سرایت کاهش یابد.

وی در آخر اظهار کرد: تمام اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا موافق تعطیلات تهران‌اند زیرا با تعطیلات جدی میزان آمار مبتلایان کاهش پیدا می‌کند و تخت‌ها برای بیماران بدحال خالی می‌شود چراکه در حال حاضر هیچ تخت خالی و اکسیژن مصنوعی وجود ندارد. تعطیلات لازمه بقای مردم پایتخت‌نشین است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 151451
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا