«مذاکره» کلیدواژه‌ای بدون اجماع

به گزارش جهان صنعت نیوز: بایدن در جریان کمپین انتخاباتی خود از بازگشت به برجام و قرار گرفتن در مسیر دیپلماسی با ایران سخن گفت. برجامی که ترامپ به صورت یکجانبه از آن خارج شده بود. اوهمچنین وعده مذاکره با ایران را داده بود. حالا نوبت الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است که در سفر به فلسطین اشغالی، در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کند «بایدن در مورد برجام با ایران وارد مذاکره می‌شود.»

خبری که سایت صهیونیستی آکسیوس با اشاره به سفر آبرامز به فلسطین اشغالی از او نقل قول کرده و نوشته است: «واقعا فرقی نمی‌کند روز ۲۰ ژانویه چه کسی رییس‌جمهوری آمریکا می‌شود؛ در هر صورت یک مذاکره با ایران انجام می‌شود.» او در ادامه آورده است: «اگر دولت بایدن از اهرم فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی استفاده کند، قادر به مذاکره برای توافق بهتری با ایران خواهد بود.» البته آبرامز در این باره مدعی شد که بازگشت به توافق هسته‌ای در سال ۲۰۲۱ به این سادگی هم نخواهد بود و در ادامه برنامه شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران هم مدعی شد: «اگر به سپتامبر و اکتبر نگاه کنید، خواهید دید تحریم‌ها اعمال شدند. این روند در نوامبر و دسامبر هم ادامه خواهد داشت، زیرا به سیاست‌ها مربوط است، نه انتخابات. این سیاست خارجی ایالات متحده است.»

احتمال مذاکره مجدد ایران با آمریکا و دولت بایدن

همان‌طور که در ایالات متحده آمریکا برخی بر مذاکره با ایران تاکید دارند، ولی اجرای آن را مبنی بر اجرای پیش‌شرط‌هایی می‌دانند، در داخل کشور هم برخی خواستار ادامه مذاکره با آمریکا هستند و گروهی خواستار نه به غرب و عدم مذاکره جدید هستند. مثلا محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است راه مذاکره با دولت جدید آمریکا برای ما باز است.

 او در اظهاراتی گفته است: «همان‌طور که در گذشته، دولت و تیم آقای ظریف، قریب به ۲ سال اجازه مذاکره با آمریکا را داشتند و توافق برجام توسط حاکمیت مورد تایید قرار گرفت، به‌نظر نمی‌رسد مانعی در مسیر مذاکرات مجدد میان این دولت با دولت آقای بایدن در آمریکا وجود داشته باشد.»

بایدن به دنبال احیای برجام است

همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت وگویی اظهار کرده است: «فکر می‌کنم یکی از سیاست‌های جو بایدن احیای برجام خواهد بود. اولین تحلیلی که امکان دارد در ذهن برخی شکل بگیرد این است که دموکرات‌ها تفاوتی با جمهوریخواهان ندارند و آنها هم مانند ترامپ هستند. البته بنده معتقدم این مساله واقعیت ندارد و ما در دوران باراک اوباما دیدیدم که اوباما با جمهوریخواهان تفاوت دارد.» او در ادامه تاکید کرده است: «معلوم است که ترامپ مانند اوباما نبود و همچنین جو بایدن هم صددرصد ترامپ نیست و این سیاستمداران از دو گروه با دو فکر متفاوت هستند که در دنیای سیاست نقش مهمی دارند.»

در حالی که فلاحت‌پیشه و صدر از احیای برجام و امکان ادامه مذاکره ایران و آمریکا سخن می‌گویند، اصولگرایان مخالفت قاطع خود را با مذاکره جدید با آمریکا اعلام کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان دندان لق مذاکره با آمریکا را برای همیشه بکنند

جدا از دسته‌های نامبرده، احمد زید‌آبادی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگویی تاکید می‌کند که اصلاح‌طلبانی که قرار است در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند، «باید دندان لق مذاکره با آمریکا را برای همیشه بکنند». او معتقد است: «اصل مذاکره دیگر برای چانه‌زنی در خصوص بازگشت به برجام نیست بلکه برای شکل‌گیری برجام جدید است؛ چه این مذاکرات از سوی دولت حسن روحانی شکل بگیرد چه یک دولت اصولگرای احتمالی در ۱۴۰۰ به دنبال این مذاکرات باشد، تفاوتی در اصل اتفاق نخواهد داشت چون برجام به خودی خود منتفی شده است.»

درست است که انتخابات آمریکا به پایان رسیده و بایدن دموکرات که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد در صورت پیروزی به برجام بازمی‌گردد، به قدرت رسیده است اما هنوز معلوم نیست بایدن قصد دارد به توافق فعلی بازگردد یا تلاش می‌کند توافق را گسترش دهد و مسائل دیگری مثل فعالیت‌های منطقه و برنامه موشک بالستیک ایران را نیز در برجام بگنجاند. بنابراین باید دید در این صورت جمهوری اسلامی در قبال سیاست‌های کلان ایالات متحده درباره مذاکره یا بازگشت به برجام آمریکایی چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 151467
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا