تداوم بی‌مهری‌ها به صنعت آینده‌ساز اسباب‌بازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از این مفاهیم در فرهنگ ما، شاید مفهوم بازی و سرگرمی باشد که به امری پیش پا افتاده و بعضا سطحی نگریسته می‌شود؛ حال آنکه اگر قرار باشد این مفهوم را برای کودکان به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی رشد و شکوفایی آنها در نظر گرفت، شاهد خواهیم بود که نه‌تنها در فرآیند آینده زندگی نقش قابل توجهی دارد، بلکه در مجموع می‌تواند در روندهای کلان و دراز مدت یک جامعه و کشور نیز اثرگذار باشد. به همین دلیل و از آنجا که کودک برای آغاز شناخت خود از جهان پیرامونش از اسباب‌بازی بهره می‌گیرد، در این گزارش به اهمیت این صنعت و وضعیت تولیدی آن در داخل ایران پرداخته می‌شود.

صنعتی که به سرعت در ایران رشد کرد

در این راستا، رضا دیزجی رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی در خصوص وضعیت کنونی واحدهای تولیدی این صنعت به «جهان‌صنعت نیوز» می‌گوید: صنعت اسباب‌بازی در ایران از گذشته و از قبل انقلاب نیز به صورت محدود در کشور فعال بود که این محدودیت به بحث کشش بازار و موارد فرهنگی نسبت به تولید داخلی مربوط می‌شد؛ اما در حال حاضر ما شاهد فعالیت صدها شرکت کوچک و بزرگ در این صنعت هستیم. در این رابطه انجمن صنایع اسباب‌بازی پس از سال‌ها تلاش برای گرفتن مجوزهای لازم، سرانجام سه سال پیش تاسیس شد و اکنون ۱۱۰ عضو نیز دارد. پیش از این واحدهای تولیدی ما برای کسب مجوز و مسائل حقوقی خود ناچار به رجوع به صنوف مختلف بودند. مثلا برای کسب جواز فعالیت به اتحادیه خرازی مراجعه می‌کردند و در برخی موارد در شهرستان‌ها حتی برای اخذ جواز واحد تولیدی به اتحادیه طلافروشان می‌رفتند. با این وجود همان‌طور که اشاره کردم تقریبا سه سال پیش انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی به همت تمامی تولیدکنندگان این صنعت تاسیس شده و علاوه بر ۱۱۰ عضوی که دارد، برخی واحدهای فعال این صنعت هر چند به دلایلی فعلا عضو انجمن نیستند اما همچنان جزئی از تولیدکنندگان خوب این صنعت در کشور محسوب می‌شوند.

شکل‌گیری شخصیت کودک در گرو بازی و سرگرمی اوست

دیزجی در خصوص وضعیت تولید، صادرات و ارزآوری صنعت اسباب‌بازی در ایران توضیح می‌دهد: در صنعت ما مجموعه‌ای از تولیدکنندگان هستند که به صورت مشخص برنامه‌ریزی‌های استراتژیکی را برای صادرات انجام داده و سال‌هاست که محصولات آنها به کشورهای منطقه و همسایه صادر می‌شود. حتی در این میان بخشی از تولیدات صنعت اسباب‌بازی ایران به کشورهای اتحادیه اروپا نیز صادر می‌شود. البته در این میان صادرات به دلیل تحریم‌ها و کمبود مواد اولیه مانند تمامی واحدهای تولیدی دیگر که درگیر این موضوع هستند، با چالش مواجه شده است. با این حال با توجه به پارامترهای داخلی و مواد پلیمری که در کشور تولید می‌شود، همچنان صادرات به کشورهای مختلف در دستور کار واحدهای تولیدی صنعت اسباب‌بازی قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سایر موانع و مشکلات مربوط به این صنعت، خاطرنشان می‌کند: مساله مهم‌تر و عمومی‌تر از تحریم و بی‌ثباتی نرخ مواد اولیه برای صنعت ما بحث فرهنگی و چالش‌های ترویجی مرتبط با آن است. در واقع با تمامی شعارهایی که در کشور در خصوص فرهنگ و ارتقای فردی و تربیتی کودکان و نوجوانان مطرح می‌شود، در خصوص بازی و سرگرمی کودکان نگاه‌ها بسیار سطحی است و با توجه به سایر دغدغه‌های موجود در کشور از این مساله بسیار مهم فرهنگی چشم‌پوشی شده است.

بنابراین تاکید می‌کنم که در این صنعت بحث بسیار مهم همین موضوع فرهنگی و ترویجی مربوط به بازی و سرگرمی کودکان و نوجوانان است. کودکان ما قبل از فراگرفتن خواندن و نوشتن از طریق بازی و سرگرمی است که آموزش می‌بینند. در واقع تمامی نظرات کارشناسی در دنیا به این مساله صحه می‌گذارند که ۹/۹۹ درصد شخصیت یک انسان تا قبل از شش سالگی شکل گرفته و مشخص می‌شود که این مرد یا زن جوان چگونه قرار است در زندگی خود تحلیل، استراتژی، بروز احساسات و کار تیمی را انجام بدهد. در این راستا متاسفانه سازمان‌ها و نهادهای کشور ما مانند وزارت آموزش‌و‌پرورش، آموزش عالی، ارشاد و ورزش و جوانان توجه چندانی را نسبت به این موضوع بسیار مهم به عنوان کار اصلی کودک که بازی و سرگرمی تا قبل از شش سالگی باشد، نشان نمی‌دهند. معتقدم که مردم و تمامی مراکز و نهادهای ما باید دست به دست هم بدهند تا این مفهوم غلط جا افتاده نسبت به بازی و سرگرمی، تصحیح شود. متاسفانه این مفهوم مهم در کشور ما بر اساس موارد فرهنگی سبک و فانتزی تلقی می‌شود، در حالی که این موضوع بسیار جدی و آینده‌ساز برای سرنوشت یک کودک است.

چالش همیشگی تامین مواد اولیه

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی همچنین در خصوص تامین مواد اولیه تولید برای این صنعت، اضافه می‌کند: خوشبختانه پایه مواد اولیه این صنعت که مواد پلیمری است توسط پتروشیمی‌های کشور به میزان ۹۵ درصد پوشش داده می‌شود. اما از سوی دیگر مانند تمام صنایع، ما نیز مشکلات خود را برای تامین این مواد اولیه و قیمت تمام شده آن از بورس داریم. در واقع مواد اولیه ما که پلاستیک و مواد پلیمری است اگر چه در داخل تولید می‌شوند، اما متاسفانه همچنان با تمامی مواردی نظیر قیمت، کمبود و عدم عرضه، بازار سیاه و واسطه‌گری دست به گریبان است. همچنین مواد سلولوزی مانند کاغذ و مقوا که برای بسته بندی و برخی برد گیم‌ها استفاده می‌شود نیز به واسطه وارداتی بودن آن، قیمتش به شدت متاثر از نوسانات نرخ ارز است؛ امری که باعث می‌شود به سرعت قیمت تمام شده تغییر کند. یعنی هنوز قیمت کالای عرضه شده به بازار جا نیفتاده که تولید بعدی دچار نوسان قیمت شده و چالش‌هایی را در این زمینه برای حفظ بازار و تولید ایجاد می‌کند.

کرونا هم فرصت بود و هم تهدید

دیزجی در پاسخ به این سوال که آیا عدم تخصیص ارز و کاهش واردات به واسطه ‌گران شدن قیمت آن فرصتی برای تولید این صنعت فراهم آورده است، پاسخ می‌دهد: امسال به واسطه مواردی که ذکر شد، سال بسیار خوبی برای صنعت اسباب‌بازی بود که با توجه به قیمت ارز و نیاز و تقاضای بازار، تولیدکننده توانست با کیفیتی مطلوب و قیمت قابل رقابت با کالاهای خارجی، محصول خود را به بازار ارائه دهد. در این زمینه اقدامات خوبی هم صورت گرفت و شاید به جرات بتوان گفت که از ابتدای امسال صدها محصول به صورت تولیدات جدید و نو به بازار عرضه شد. در این رابطه البته شیوع کرونا و پیامدهای حاصل از آن از یک سو ضربه‌زننده بود و از سوی دیگر به واسطه بحث فراغت خانواده‌ها و مدت زمان بیشتری که آنها در ایام کرونا کنار یکدیگر هستند، فرصت‌هایی نیز ایجاد شد. در واقع صنعت ما یک شروع بسیار مطلوب داشت، اما در سوی مقابل نیز بی‌ثباتی قیمت‌ها و کرونا، جهش تولید در صنعت اسباب‌بازی را کند کرد. لازم به ذکر است اگر نرخ ارز به صورت منطقی تثبیت شود، قطعا با توانمندی‌های موجود در واحدهای تولیدی پوشش بسیار خوبی برای بازار داخلی صورت خواهد گرفت.

وظیفه خطیر تولیدکنندگان اسباب‌بازی

رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی همچنین در پایان سخنان خود تصریح می‌کند: در صنعت اسباب‌بازی با توجه به اقدامات بسیار با ارزش تولیدکنندگان طی سال‌های اخیر، همچنان نیاز به مقاومت و پایمردی توسط آنها احساس می‌شود. در این صنعت هر چند که بحث اقتصادی برای حیات واحدهای تولیدی بسیار مهم است، اما میزان علاقه و عشق تولیدکننده برای ارائه خدمتی مهم به کودکان و نوجوانان این کشور که در بدترین شرایط هم نیاز به آن تغییری نمی‌کند، موضوعی بسیار مهم‌تر است. به همین دلیل امید است با توجه به این مساله، دولت و مجلس برای رفع موانع تولید این صنعت مهم و فرهنگی شرایط را تسهیل کرده تا همگی بتوانیم از این وضعیت دشوار عبور کنیم.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 151728
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا