امنیت ملی آمریکا در خطر

به گزارش جهان صنعت نیوز: تغییرات ناگهانی در پنتاگون در حالی روی می‌دهد که کارکنان نظامی و غیرنظامی این وزارت پس از انتخابات عملا در انتظار پایان کار دولت کنونی و تشکیل کابینه جدید بودند. با توجه به برکناری وزیر دفاع، این نگرانی در پنتاگون به وجود آمده که دیگر مقام‌هایی که به اندازه کافی به ترامپ وفادار نیستند هم از کار خود برکنار شوند.

این نگرانی با توجه به تلاش‌های دولت دونالد ترامپ در ماه‌های باقی مانده تا انتقال قدرت به جو بایدن برای سیاسی کردن وزارتی که به ‌شکل تاریخی غیرسیاسی است، بهتر فهمیده می‌شود. همزمان و در حالی که دگرگونی‌های رادیکال پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، روز آغاز به کار رییس‌جمهوری برگزیده، عملا غیرممکن به نظر می‌رسد، تغییر در راس پنتاگون نگرانی‌ها درباره انتقال آرام قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن را تشدید کرده است.

دموکرات‌ها دولت ترامپ را به اقدام در جهت تضعیف امنیت ملی متهم کرده‌اند. آدام اسمیت رییس کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان گفته است: ارزیابی اینکه در چه سطح خطرناکی از عزل و نصب‌ها در وزارت دفاع قرار داریم سخت است آن هم در دوران انتقال قدرت. اگر این آغاز یک روند باشد و رییس‌جمهور خبرگان امنیت ملی را برای جایگزینی افراد وفادار به خود تغییر دهد برای ۷۰ روز آتی در سطح بسیار بالایی از خطر قرار می‌گیریم.

جیمز اندرسون معاون بخش سیاسی پنتاگون سه‌شنبه گذشته استعفا داد و به سرعت جای خود را به آنتونی تاتا ژنرال تک‌ستاره بازنشسته داد. اندکی بعد جوزف کارن معاون بخش اطلاعات هم از مقام خود کناره گرفت و جایش را به ازرا کوهن-واتنیک داد. استعفای کارن البته پیش از این برنامه‌ریزی شده بود و احتمالا ربطی به تغییر وزیر دفاع نداشت.

مقام‎های ناشناس به رسانه‌ها گفته‌اند می‌ترسند آنتونی تاتا در سراسر این وزارتخانه افرادی را مجبور به استعفا کند. این دگرگونی‌ها تنها دو روز پس از انتصاب کریستوفر میلر به سرپرستی پنتاگون روی داد. میلر علاوه بر جایگزینی چهره‌های جدید با مقام‌های مستعفی، رییس دفتر خود کَش پَتل را هم به وزارت دفاع آورد و او را به جای جن ستیورات رییس دفتر مارک اسپر مشغول به کار کرد. پَتل و کوهن-واتنیک، از چهره‌های به شدت وفادار به دونالد ترامپ به شمار می‌روند و پیش از این در شورای امنیت ملی کار می‌کردند.

کَش پَتل یکی از معدود افراد گروهی بود که تا واپسین روزهای کارزار انتخاباتی ترامپ با او همسفر بود. او پیش از این در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری ایالات متحده مقام دادیاری داشت و پیش‌تر عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان بود. پَتل در جریان تحقیقات گسترده کنگره درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ مشاور ارشد دوین نونس نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا بود.

کَش پَتل در میان رسانه‌های آمریکایی به یکی از چهره‌های اصلی بی‌اعتبار کردن تحقیقات درباره ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در سال ۲۰۱۶ شناخته می‌شود. او در فوریه ۲۰۱۹ به شورای امنیت ملی منتقل شد. در اوایل سال جاری میلادی، پَتل برای مذاکره میان مقام‌های عالی‌رتبه به منظور ایمن‌سازی آزادی دو گروگان آمریکایی در سوریه به این کشور جنگ‌زده سفر کرد.

ازرا کوهن-واتنیک مهره مورد حمایت مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ بود که تنها ۲۴ روز در مقامش دوام آورد. با این حال کوهن-واتنیک به پیشرفت در دولت ایالات متحده ادامه داد.

تغییر کادرهای بالای پنتاگون همزمان با برکناری مارک اسپر از مقام وزارت دفاع، به ابهامات درباره امکان دگرگونی سیاستگذاری‌های کلان این نهاد در دو ماه پایانی حکومت ترامپ دامن زده است؛ در این وزارت‌، مقام‌های اداری نظامیان را کنترل می‌کنند. به ‌علاوه تقریبا تمام فعالیت‌های روزانه پنتاگون از سوی مقام‌های پرسابقه نظامی و سیاسی هدایت می‌شود.

از سوی دیگر باید به یاد داشت که بسیاری از سیاست‌ها و تصمیم‌های ترامپ از سوی مارک اسپر و فرماندهان عالی‌رتبه دیگر نیروهای مسلح ایالات متحده اجرایی شده است. مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش در جایگاه خود حضور دارد و معلوم نیست کادر جدید قرار است چه کار دیگری انجام دهد.

اما درباره آنتونی تاتا، مفسر سابق فاکس‌نیوز، مساله شکل متفاوتی پیدا می‌کند. این دومین بار است که ترامپ تلاش ‌می‌کند تاتا را وارد دنیای واقعی سیاست کند. اوایل همین امسال رییس‌جمهوری ایالات متحده آنتونی تاتا را برای معاونت سیاسی پنتاگون به مجلس سنا معرفی کرد. با این حال جلسه استماع او به ‌دلیل نگرانی سناتورهای جمهوریخواه از پذیرفته نشدن وی لغو شد. معاونت سیاسی پنتاگون سومین مقام بالای وزارت دفاع ایالات متحده به شمار می‌رود. پس از این ناکامی، ترامپ تاتا را به‌ جانشینی همین معاونت منصوب کرد که دیگر احتیاجی هم به موافقت مجلس سنا نداشت.

آنتونی تاتا پس از برکناری جان رود در فوریه ۲۰۱۹ و پس از ماجرای افشای مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی که باعث استیضاح ترامپ شد، در پنتاگون کارش را آغاز کرد.

مسوول جدید معاونت سیاسی پنتاگون در سال ۲۰۱۸ در توئیتر اسلام را سرکوبگرترین و خشن‌ترین مذهب معرفی کرده بود. او همچنین گفته بود که باراک اوباما مسلمان و یک رهبر تروریست است. این توئیت‌ها البته پاک شدند.

دومینوی انتقام

بسیاری از رسانه‌ها حدس می‌زنند که موج برکناری‌های به راه افتاده، انتقام‌گیری ترامپ از این افراد است. برخی مقام‎های آمریکا می‎گویند تغییرات سریع کارکنان در پنتاگون نشانه سردرگمی کلی و ناراحتی دونالد ترامپ در موضوع نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری است.

مارک پلیمرپولوس، افسر ارشد سابق آژانس اطلاعات آمریکا، در این خصوص گفت: این برای آمریکا شرم‌آور است؛ اینکه یک شخص به دلیل عصبانیت ناشی از پیروز نشدن در انتخابات، مقام‎های خود را اخراج می‌کند.

به گفته خبرنگار سی‌ان‌ان، منابعی می‌گویند که ممکن است این برکناری‌ها به این دلیل باشد که مارک اسپر و تیمش آنچه را که آنها عقب‌نشینی زودرس از افغانستان می‌دانند، پیش از تحقق شرایط و همچنین سایر موارد امنیتی مورد انتظار به عقب انداختند.

اگر این موضوع درست باشد، به آن معناست که این افراد شغل خود را به این دلیل از دست داده‌اند که آنها تمایلی به انجام اهداف سیاست خارجی ترامپ نداشته‌اند. در برخی موارد، این عدم تمایل ممکن است به مخالفت واقعی کشیده شود.

دونالد ترامپ گفته بود نیرو‌های آمریکایی را تا کریسمس از افغانستان خارج می‌کند اما کارشناسان نظامی گفتند که خروج همه پنج هزار سرباز آمریکایی در افغانستان و برچیده شدن مقر‌های نظامی تا پایان سال غیرممکن است. حال باید دید که آیا این موج اخراج مقام‎های نظامی آمریکا ادامه خواهد یافت یا خیر.

زمزمه‌های برکناری مدیر سیا

این در حالی است که برکناری مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا توسط دونالد ترامپ نگرانی‌ها درباره دست زدن این رییس‌جمهور آمریکا به تغییرات بیشتر بعد از انتخابات را افزایش داده و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص آینده هاسپل بالا گرفته است. با این حال سناتورهای ارشد جمهوریخواه گفته‌اند از نظر آنها دلیلی برای آنکه ترامپ، ‌هاسپل را اخراج کند وجود ندارد مگر اینکه از روی ترجیح شخصی صورت بگیرد.

مارکو روبیو رییس موقت کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره احتمال اخراج هاسپل گفت: من چیزی در این مورد نمی‌دانم غیر از اینکه رییس‌جمهور فرد دیگری را می‌خواهد. اگر نظر من در این مورد پرسیده شود می‌گویم که از نظر من او (هاسپل) کارش را عالی انجام داده است. روبیو که تصمیم‌گیری در این مورد را نهایتا مربوط به ترامپ دانست، همچنین بیان کرد: او (هاسپل) کارش را خیلی خوب انجام داده و ماندنش در این سمت برای ثبات سازمان خوب خواهد بود.

جان کورنین سناتور جمهوریخواه از تگزاس و عضو کمیته اطلاعاتی سنا که مشاور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا نیز هست، گفت فکر نمی‌کند که ضرورتی برای اخراج ‌هاسپل وجود داشته باشد. کورنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از نظرش کریستوفر رای مدیر اف‌بی‌آی و ‌هاسپل باید در سمت‌شان باقی بمانند، گفت: من معتقدم هر دو آنها کارمندان خوب دولت بوده و کارشان را برای کشور خوب انجام داده‌اند.

هاسپل بعد‌از‌ظهر سه‌شنبه با اعضای کمیته اطلاعاتی سنا دیدار کرد. این کمیته مرتبا در کنگره از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش دریافت می‌کند، هر چند این گزارش‌ها معمولا توسط مدیران سازمان‌ها همچون ‌هاسپل به آن ارائه نمی‌شوند. ‌هاسپل همچنین بعد‌از‌ظهر سه‌شنبه گذشته با مک‌کانل هم دیدار کرد و این دیدار به عنوان نشانه‌ای از حمایت مک‌کانل از حفظ هاسپل در مدیریت سیا تلقی شد.

اخراج ۴۵ نفر از کارکنان کارزار انتخاباتی ترامپ

اگرچه دونالد ترامپ هنوز با برنده شدن جو بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا مخالفت می‌کند اما یک گزارش اخیر با استناد به کارمندان سابق کارزار انتخاب مجدد ترامپ ادعا می‌کند که در حال حاضر ۴۵ نفر از کارکنان این کارزار اخراج شده‌اند.

یکی از مشاوران سابق کارزار ترامپ دوشنبه گذشته تنها کمتر از یک هفته بعد از انتخابات به یاهونیوز گفت: آنها شروع به اخراج افراد کرده‌اند. منبع دیگری برای این رسانه افشا کرد که شنیده است بسیاری از افراد تنها یک هفته دیگر استخدام خواهند بود. بنا به گفته این فرد ناشناس، این افراد به زودی آخرین پرداختی خود را از کارزار دریافت خواهند کرد.

بنا به گفته یک منبع جمهوریخواه که با یاهونیوز صحبت کرده، شایعات اخراجی‌ها از کارزار ترامپ، خارج از روال عادی نیست. او مدعی شد: هر کارزاری، حتی کارزارهای موفقیت‌آمیز، دارای فروش بر اساس تاریخ هستند. دلیل اینکه زندگی کارزاری بهترین و در عین حال بدترین شغل ممکن است هم همین است.

این موضوع در بحبوحه ادعاهای مداوم ترامپ مبنی بر اینکه تقلب باعث شده او و مایک پنس انتخابات عمومی را به بایدن و کاملا هریس معاون رییس‌جمهور منتخب ببازند، مطرح می‌شود. دونالد ترامپ در توئیت اخیر خود نوشت که به اصطلاح فساد رای دموکراتیک مربوط به انتخابات در برنامه «شان هنیتی» فاکس‌نیوز، چهارشنبه ساعت ۹ شب به وقت منطقه زمانی شرق آمریکا افشا خواهد شد.

تیم مورتاف مدیر ارتباطاتی کارزار ترامپ نیز توضیح منبع جمهوریخواه را تکرار کرد و طی یک بیانیه ایمیلی به یاهو گفت که اخراجی‌های گزارش‌شده، صرفا گردش و تغییر پساانتخابات بوده‌اند. مورتاف مدعی شد: برخلاف اکثر کارزارها که بلافاصله بعد از روز انتخابات تعطیل می‌کنند، به خاطر ماهیت بی‌سابقه رقابت ۲۰۲۰، ما مدت طولانی است که برنامه داشته‌ایم که تا زمانی که دونالد ترامپ مجددا انتخاب شود، ادامه دهیم.

او خاطرنشان کرد: با این وجود کارکنان مربوط به رویدادها، سفرها و سازماندهی‌های مردمی، نقش‌هایی ایفا کردند که روز انتخابات به پایان رسید و مسلما پس از انتخابات، نقش کمتری ایفا می‌کنند. همزمان با ادامه فعالیت‌های حقوقی مربوط به انتخابات کارزار ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا از هوادارانش خواسته به «کارگروه دفاع از انتخابات»، کمک مالی اعطا کنند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 151733
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا