چالش لیدری در جبهه اصلاح‌طلبی

به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس دولت اصلاحات که پیش‌تر این وظیفه را به عهده داشت و به قول علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب مایه حسرت جریان رقیب بود، حالا دیگر کارکرد خود را از دست داده است. از همین رو است که شاهدیم جریان اصلاح‌طلب اگرچه به صراحت نمی‌گوید اما به جد دنبال پیدا کردن جایگزین مناسبی است بنابراین یک روز به ریسمان موسوی خوئینی‌ها چنگ می‌زند و روز دیگر به مجمع روحانیون مبارز. هیچ‌یک از اینها اما پتانسیل لازم را برای گرفتن جای خاتمی ندارد و اوضاع به نحوی است که برخی اصلاح‌طلبان سیدمحمد خاتمی را با وجود افول محبوبیت و اثربخشی کلام، همچنان بهترین گزینه برای لیدری جبهه اصلاحات می‌دانند.

این چالش در واقع بعد از ائتلاف دوباره با روحانی در خرداد ۹۶ گریبان اصلاح‌طلبان را گرفت. همان وقتی که جناب روحانی چرخید و کار اصلاح‌طلبان را به پشیمانی کشاند. وقایع دی ماه همان سال هم مزید بر علت شد تا بدنه اجتماعی این جریان، بیش از قبل ناامید شود. موضع‌گیری آقایان اصلاح‌طلب در آن بزنگاه مهم ابدا مورد پذیرش نبود و مشکل‌ساز شد. آبان ۹۸ و سکوت اصلاح‌طلبان در قبال آن نیز مزید بر علت شد تا اصلاح‌طلبان و لیدرشان بیش از قبل از چشم مردم بیفتند.

همزمان با این سیر کاهش محبوبیت، اختلافاتی نیز در میان سیاسیون اصلاح‌طلب بروز کرد؛ اختلافاتی که سبب شد برخی به قول غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران تعارف را کنار گذاشته و صراحتا نقش محور خاتمی در این جریان سیاسی را نالازم بدانند. شاهد این مدعا بگومگوی مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره نقش محوری یا مشورتی خاتمی.

نتیجه آن مباحثه معلوم نشد و اصلاح‌طلبان درباره اینکه نقش خاتمی واقعا چیست و چه باید باشد به توافق نرسیدند، اما اختلافات در این جریان وارد مرحله بعدی یعنی پیدا کردن لیدر مناسب شد.

محمود صادقی عضو فراکسیون امید در مجلس دهم همین دیروز در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» حرف از لیدری موسوی‌خوئینی‌ها را پیش کشید؛ البته در قامت مخالف. این گزاره در ماه‌های گذشته و به خصوص بعد از نامه دوم مرد خاکستری اصلاحات چندباری مطرح و با مخالفت مواجه شده است. مثلا صادق زیباکلام پیش‌تر به «نامه‌نیوز» گفته بود: «لیدری موسوی‌خوئینی‌ها تیر خلاص به شقیقه جنبش اصلاحات است.»

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز به خبرآنلاین گفته بود: «تلاش‌های اخیر آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها بسیار قابل ستایش است. در واقع تلاش‌های ایشان برای جریان اصلاحات و انقلاب اسلامی انکارناشدنی است. بنده معتقدم تنها فردی که در جریان اصلاحات در شرایط کنونی قدرت ایجاد اجماع را دارد، شخص آقای سیدمحمد خاتمی است.»

نکته قابل تامل در طرح دوباره مساله لیدری در جریان اصلاحات اما همزمانی آن با فعال شدن مجمع روحانیون مبارز است. این تشکل مذهبی که هم خاتمی عضو آن است و هم موسوی‌‌خوئینی‌ها همین چند روز قبل دومین جلسه خود را برگزار کرد و گمان می‌رود که در تلاش است وظیفه لیدری جریان اصلاحات که گویا افراد دیگر قادر به انجام آن نیستند را به عهده بگیرد. تجربه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و بلاتکلیفی آن در ماه‌های اخیر اما این گمانه را از دور خارج می‌کند. از یک سو به نظر نمی‌رسد که این تشکل سیاسی از سوی سایر احزاب اصلاح‌طلب به عنوان نهاد بالادستی و تصمیم‌ساز پذیرفته شود و از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بدون حضور یک چهره کاریزما و شناخته شده، بار دیگر ترغیب به مشارکت شود.

این نکته‌ای است که محمود صادقی هم در مصاحبه اخیر به آن می‌پردازد، آنجا که می‌گوید: «شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اگر برای انتخابات مجلس یا شورا‌ها لیستی هم تهیه می‌کرد، نیاز به پشتیبانی خاتمی داشته و بدون این پشتیبانی فردی، گویی این لیست اصلا مقبولیت اجتماعی پیدا نمی‌کرد و تاکنون به همین صورت بوده است.»

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 151735
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا