رییس‌جمهور: از شنبه آینده محدودیت‌هایی اجرا می شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از دلایلی که روحانی با تعطیلات دو هفته‌ای تهران مخالف بود مشکلات اقتصادی است زیرا یکی از ارکان‌ اصلی تعطیلات تامین کردن مردم در طول مدت تعطیلات است در صورتی که دولت توان تامین مردم حتی یک روز را هم ندارد. از ابتدای شروع فصل پاییز محققان، پزشکان و حتی وزارت بهداشت نوید پاییز سخت را می‌دادند. حالا با گذشت بیش از یک ماه از آغاز فصل پاییز روحانی هیچ تصمیمی در راستای کنترل کرونا در این روزهای سخت و طاقت‌فرسا نگرفته است.

اگرچه دیروز رییس‌جمهور در جلسه ستاد اعلام کرد از شنبه آینده یعنی اول آذر محدودیت‌های شدیدی در کل کشور اجرا می‌شود و تا پایان کرونا ادامه دارد. البته روحانی در اوایل گسترش کرونا هم بر این عقیده بود که از شنبه همه چیز به روال عادی بازمی‌گردد که از آن زمان تاکنون ۹ ماه می‌گذرد. در ادامه این جلسه روحانی با تاکید بر اینکه این ویروس جهش یافته و دیگر همانند ویروس اسفند و فروردین نیست، گفته سرعت انتقال آن ۹ برابر شده و باید بیشتر رعایت کنیم به ویژه کسانی که در وسایل نقلیه عمومی فعالیت می‌کنند و با مردم سر و کار دارند، باید بیشتر مراعات کنند. در صورتی که با کاهش ساعات مترو و اتوبوس تا ساعت ۲۰ امروزه شاهد ازدحام عجیب مردم در مترو هستیم و وضعیت وخیم‌تر از قبل شده است.

این موضوع با انتقادات زیادی همراه شد و حتی اعضای شورای شهر در نامه‌ای به پیروز حناچی شهردار تهران خواستار این شدند که او «شرایط حمل‌ونقل عمومی را دقیق‌تر رصد کند و موضوع کاهش ساعات حمل‌ونقل عمومی بازنگری و اصلاح شود.» پیش‌تر خداکرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این رابطه به «جهان‌صنعت» گفته بود: «وسایل حمل‌ونقل عمومی در ایران منبع انتشار کرونا نیستند اما به خاطر اینکه نمی‌توانیم به دلیل ازدحام داخل کابین‌ها پروتکل‌ها را رعایت کنیم، نیاز به تقویت ناوگان داریم. از طرفی واگن‌ها بسیار کم است و در این شرایط دولت هم توان افزایش تعداد واگن‌ها یا اتوبوس‌ها را ندارد.» به هر حال چه این تصمیم منجر به کاهش و چه باعث افزایش تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود به نظر می‌رسد که دیگر وضعیت پاندمی در ایران به حدی رسیده است که این اتفاق تاثیر چندانی در مسیر آن نداشته باشد.

در این راستا هم به گفته مردانی تعطیلی‌های نصفه‌ونیمه و یا تعطیلی حمل‌ونقل عمومی موثرند اما با این اقدامات به هدف‌مان که جلوگیری از شیوع ویروس است نمی‌رسیم. باید کاری کنیم که مردم در خانه بمانند و این موضوع با یک ماه تعطیلی عمومی عملی است. در هر صورت مشخص نیست چرا هر چه سریع‌تر تهران را به مدت دو هفته تعطیل نمی‌کنند. شاید جان مردم مهم‌تر از چرخه معیوب اقتصاد نیست!؟ 

جزئیات طرح تشدید محدودیت‌های جدید

این طرح قرار است از شنبه اول آذرماه شروع شود. به گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا این طرح هوشمند و پویاست. این طرح شهرستان‌ها را به سطح هشدارهای مختلفی درمی‌آورد. در این زمینه سه سطح هشدار تعریف شد؛ سطح هشدار سه شامل شهرها و شهرستان‌های قرمز، سطح هشدار دو شامل شهرها و شهرستان‌های نارنجی و سطح هشدار یک شامل شهرها و شهرستان‌های زرد هستند. بر اساس این رنگ‌بندی‌ها و متناسب با هر وضعیت، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که باید به طور قطع اعمال شود و حدود دو هفته زمان لازم است تا ارزیابی شود که این اعمال محدودیت‌ها تا چه اندازه موثر بوده و بر اساس آن نیاز به تمدید و تشدید یا بالعکس نیاز به تسهیل دارد.

واقعیت این است که هدف در این محدودیت‌ها، تعطیلی کسب‌و‌کار مردم نیست. البته اگر شهرستانی در وضعیت سطح هشدار سه قرار گیرد در این وضعیت جز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می‌شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند.

در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار ۲ حدود ۱۵۰ شهر یا شهرستان جزو این محدوده قرار می‌گیرند که محدودیت‌های مشاغل سطح ۳ و ۴ در آنها اجرا می‌شود که جزئیات دقیق‌تر به اطلاع خواهد رسید. حدود ۱۵۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که سطح شغلی ۴ در آنها محدود است. البته این تصمیمات فقط مربوط به مشاغل نیست. در حوزه مدارس، آموزش، دانشگاه‌ها و مراسم‌های فرهنگی و مذهبی هم شامل محدودیت خواهند شد. در سطح هشدارهای ذکر شده قرمز، نارنجی و زرد آموزش‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری خواهند بود و مراسم مذهبی و فرهنگی به مدت حدود دو هفته فعلا محدودیت خواهند داشت و پس از آن دوباره فعالیت می‌کنند.

 اگر سطح هشدار ۳ و منطقه قرمز وجود داشته باشد، حدود یک‌سوم کارکنان در ادارات حضور پیدا می‌کنند و در سطح هشدار ۲ یا نارنجی یک‌دوم کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در سطح یک یا زرد حدود دوسوم کارکنان حضور پیدا خواهند کرد. البته مسوولان ادارات بر اساس ضرورتی که ایجاد می‌شود تعیین خواهند کرد که چه گروهی سرکار حاضر شوند.

محدودیت ترددها نیز شامل سطح هشدار ۲ و ۳ است یعنی منطقه قرمز و نارنجی که خودروهای بومی با پلاک بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج شوند و به شهر دیگر هم نمی‌توانند وارد شوند و برعکس پلاک‌های غیربومی هم نمی‌توانند وارد شهرهای قرمز و نارنجی یا با سطح هشدار ۳ و ۲ شوند.

چرا تهران تعطیل نمی‌شود

فوق‌‌تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص عواقب تعلل مسوولان در تعطیلی تهران  به «جهان‌صنعت» گفت: در اصل این اولین‌بار نیست که درباره قرنطینه کردن تهران صحبت شده اما به مرحله اجرایی شدن نمی‌رسد، مسلما این بار هم عواقب خیلی بدی را با جان انسان‌های زیادی پرداخت می‌کنیم. تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو و بخش هم برای این همه مبتلا ناکافی است. یکی از مشکلات اساسی ما وضعیت حاد بیماران مراجعه‌کننده به آی‌سی‌یو است، چرا که زمانی بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند که وضعیت بسیار وخیمی دارد و دیگر آی‌سی‌یو و دارویی هم بر او افاقه نمی‌کند. در واقع مساله اصلی این است که در خصوص پیشگیری و شیوع بی‌حد و نصاب ویروس کرونا متاسفانه تفکری که از ابتدا حاکم شده یک تفکر کاملا اشتباهی بوده است. چه‌بسا تاکنون دولت هیچ همتی برای کنترل این ویروس نکرده است.

دکتر محمدرضا‌ هاشمیان مهم‌ترین بحث قرنطینه برمی‌گردد به مبتلایانی که تست کرونای آنها مثبت شده اما بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی همانند بمب ساعتی در سطح شهر تردد می‌کنند. در صورتی که هر کدام از این افراد توانایی ابتلای ۲۰۰ نفر در مترو یا فضای بسته دیگری را دارند. البته ایزولاسیون بین بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها هم به‌طوری کلی رعایت نشده است. علی‌الخصوص در بخش‌های آی‌سی‌یو ایزولاسیون بصورت استاندارد اجرا نمی‌شود چرا که اگر این نوع پیشگیری‌ها صورت می‌گرفت شاهد ابتلای روزانه ۱۲ هزار انسان نبودیم. نباید فراموش کرد که بحث درمان کاملا یک موضوع تخصصی است ولی بحث قرنطینه کردن موضوع ملی است. اگرچه مسوولان با علم به اینکه پاییز سختی را در پیش داریم خیلی دیر اقدام به تشدید محدودیت‌ها کردند، در حالی که اگر از همان روزهای ابتدایی گسترش کرونا قم را قرنطینه می‌کردند ویروس به این شدت در کشور پخش نمی‌شد. به هر حال بعد از گذشت ۹ ماه از شیوع کرونا هنوز هم هیچ دستورالعمل کارآمدی برای کاهش تعداد مبتلایان در نظر نگرفتند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در آخر اظهار کرد: در حال حاضر با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که فرد مبتلا به کرونا به خاطر  ترس از بیکاری یا فشار اقتصادی مجبور است به سرکار برگردد. براساس گزارشات کلان کشوری اگر تست کرونای کارکنان پزشکی مثبت شود با توجه به اینکه نیرو خیلی کم است اگر آنها علائم حاد بیماری را نداشتند بدون تست مجدد به سرکار بازمی‌گردند، یعنی فردی که آلوده است می‌تواند دیگران را آلوده کند. این موضوع مشخصا در برگه‌هایی که برای ما می‌آید واقعا وجود دارد و برخی افراد از من سوال می‌کنند که اگر کرونا گرفتیم و قرنطینه کامل را پشت سر نگذاشتیم می‌توانیم به کار بازگردیم یا خیر؟ خوب متاسفانه بسیاری از این افراد به دلیل شرایطی که وجود دارد به کار بازمی‌گردند. بنابراین افزایش آلودگی در سطح کشور همچنان ادامه دارد. امروزه تنها راهکار درست و ایمن بحث واکسن است، زیرا از ابتدا قرنطینه نداشتیم و همتی هم برای قرنطینه کامل وجود ندارد. بنابراین باید بیشتر به بحث خرید واکسن بپردازیم و منتظر باشیم تا واکسن نمونه ایرانی هم به تایید برسد. اما باید بدانیم که تا آن زمان بیش از ۴۰۰ ، ۵۰۰ هزار نفر از بین خواهند رفت. بنابراین دولت باید اولین واکسن‌هایی که به تایید سازمان وزارت بهداشت برسد را برای کادر درمان و مردم خریداری کند.  زیرا از نظر کرونا ما کشور آسیب‌دیده‌ای هستیم. چرا که بیشترین تعداد مرگ و میر و بیشترین توزیع آلودگی در جهان نسبت به جمعیت، قطعا ایران است. همچنین ۱۲۲ کشور درخصوص تست‌ها و تشخیصی کرونا در این مدت بوده‌ایم.

تکذیب پشت تکذیب

با این وجود چند روز پیش هم با وجود شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر استعفای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده بود اما معاون دفتر رییس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در حالی‌که طرح جامع مدیریت کرونا شامل تدابیر و محدودیت‌ها تا پایان سال، در ستاد ملی به تصویب رسید و قسمت عمده‌ این طرح نیز در وزارت بهداشت و درمان تهیه شده، صحبت از استعفای وزیر بهداشت و… چیزی فراتر از اخبار جعلی نیست.»  معزی در توئیت خود عکسی از حضور «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد ملی مقابله با کرونا و صحبت‌های وی با رییس‌جمهور را منتشر کرده است.

کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در نانوایی‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر روند افزایشی بیماری‌زایی کرونا در کشور و همچنین افزایش موارد مرگ و میر ناشی از آن گفت: بر اساس آخرین بررسی‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۷۹ درصد است که کمترین میزان رعایت در نانوایی‌ها و سامانه‌های مسافربری گزارش شده است.

دکتر سیماسادات لاری گفت: موارد ابتلا و بستری روزانه در کشورمان همچنان با شیب تند و نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسیده است. متاسفانه در هفته گذشته نیز شاهد افزایش بروز موارد مثبت بستری و افزایش بروز تعداد فوت‌شدگان مثبت بیماری نسبت به هفته‌های ماقبل بودیم.

وی افزود: متوسط بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته گذشته با افزایش نسبت به هفته ماقبل به ۵/۲۶ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر رسیده است و استان‌های ایلام، سمنان، خراسان جنوبی و یزد دارای بیشترین میزان بروز بستری در کشور بودند.

لاری ادامه داد: در هفته گذشته میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور با افزایش قابل توجه نسبت به هفته‌های ماقبل به ۴۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت رسیده و میزان بروز در این شاخص در استان‌های یزد، ایلام، آذربایجان‌غربی، سمنان و خراسان جنوبی با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسی‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۷۹ درصد است که کمترین میزان رعایت در نانوایی‌ها و سامانه‌های مسافربری گزارش شده است.

وی در خاتمه تاکید کرد: جهت خروج از وضعیت اسفبار حال حاضر بیماری در کشور امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند همکاری شما در عمل به توصیه‌های بهداشتی و همچنین تقویت و تداوم هماهنگی‌های بین دستگاهی در اجرای صحیح محدودیت‌های مصوب و نظارت دقیق بر اجرای آن هستیم. اکنون زمان مماشات و عادی‌انگاری نیست و مطمئنا در صورت هرگونه غفلت از سوی مردم و مسوولان با فرارسیدن روزهای سردتر وضعیت بیماری به مراتب سخت‌تر و سهمگین‌تر از وضعیت موجود خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 152346
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا