رودررو با دموکراسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به باور تحلیلگران موضع‌گیری ترامپ در مقابل بایدن نیست و او در مقابل دموکراسی در آمریکا قرار گرفته است. خودداری او از پذیرش نتایج تنها یک بخش از مشکل عمده است. مساله نگران‌کننده‌تر تلاش‌های عمدی او برای جلوگیری از انتقال آرام قدرت به دولت جو بایدن است. این در حالی است که بر روی تشکیل پرونده‌های قانونی و بسیج حامیانش برای جنگ کامل در برابر نتایج انتخابات سرمایه‌گذاری کرده است. به نوشته رسانه‌ها، واقعیت این است که وقتی  ترامپ درخواست می‌کند آرایی که به طور قانونی به صندوق‌ها ریخته شده شمرده نشوند، نه‌تنها از طریق نهادهای دموکراتیک اقدام نمی‌کند بلکه آنها را برای اتخاذ تصمیمات غیردموکراتیک تحت فشار قرار می‌دهد.

تداوم این بحران سیاسی موجب شده موقعیت و پرستیژ آمریکا که در دوره زمامداری ترامپ به دلیل سیاست‌ها و اقدامات او با کاهش زیادی مواجه شده با شتاب بیشتری به سوی زوال رود.

به باور کارشناسان، آمریکا که همواره ادعای پیشتازی در زمینه دموکراسی و آزادی را داشته، اکنون دچار وضعیتی شده که رییس‌جمهور کنونی آن صراحتا بر فساد نظام انتخاباتی و وقوع تقلب گسترده در انتخابات آن صحه گذاشته و در نتیجه کل این سیستم را زیر سوال برده است. مسلما این امر باعث فروپاشی انگاره آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی شده و در عین حال نشانه افول سیاسی و اخلاقی آن است.

ضمن اینکه بحران‌آفرینی ترامپ باعث شده  اعتماد مردم آمریکا به نظام انتخاباتی این کشور دچار خدشه شود. با توجه به دودستگی ایجادشده در جامعه آمریکا درباره صحت انتخابات و قوانین و نحوه عملکرد مقامات انتخاباتی، مردم آمریکا دیگر به سیستم انتخاباتی کشورشان اعتمادی ندارند. مساله نگران‌کننده‌تر این است که کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند اگر بایدن رییس‌جمهور بعدی آمریکا باشد، انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز صورت خواهد گرفت.

وب‌سایت هیل وابسته به کنگره آمریکا درباره اقداماتی که ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری که به زودی دوره‌اش تمام می‌شود، ممکن است انجام دهد به خودداری از ترک کاخ سفید، ایجاد یک بحران سیاسی بین‌المللی، وارد کردن آمریکا به ناآرامی سیاسی و در نهایت ایجاد مشکل در روند اداری انتقال قدرت به بایدن اشاره کرده است.

از سوی دیگر وضعیت بلاتکلیف کنونی و رفتار غیرمتعارف ترامپ در امتناع از آغاز روند انتقال قدرت به بایدن و حتی ممانعت از انتقال گزارش‌های اطلاعاتی روزانه به بایدن باعث شده انتقاد‌های زیادی از ترامپ حتی از جانب برخی جمهوریخواهان صورت گیرد.

از سوی دیگر کشور‌های جهان نیز درباره رییس‌جمهور آینده آمریکا دچار سردرگمی شده‌اند. به عنوان مثال در حالی که بسیاری از کشور‌های اروپایی و چین به بایدن به مناسبت پیروزی وی تبریک گفته‌اند اما روسیه اعلام کرده منتظر پایان شمارش آرا و اعلام قطعی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد ماند. این وضعیت زنگ خطر را در داخل آمریکا به صدا درآورده است.

گروهی متشکل از ۱۶۱ مقام سابق امنیت ملی از جمله چاک هگل وزیر دفاع پیشین، ژنرال مایکل‌ هایدنگ مدیر سابق سیا و آژانس امنیت ملی ژنرال بازنشسته وسلی کلارک و سامانتا پاور سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای هشدار دادند: تاخیر دولت ترامپ در شناسایی جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور منتخب خطر جدی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کند.

شمارش آرای ایالات به نفع بایدن

بنا بر آماری که رسانه‌های جمعی آمریکا تا شامگاه جمعه گردآوری کرده‌اند، نتایج انتخابات در همه ۵۰ ایالت این کشور قطعی شده است. دو ایالت آخر جورجیا و کارولینای شمالی بودند که در اولی جو بایدن ۱۶ رای الکترال به دست آورد و در دومی ترامپ ۱۵ رای الکترال. با پایان گرفتن شمارش آرا قطعی شده است که جو بایدن بیش از پنج میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ کسب کرده است. بایدن حدود ۷۸ میلیون رای (نزدیک ۵۱ درصد) آرا را کسب کرده و ترامپ ۷/۷۲ میلیون (حدود ۵/۴۷ درصد).

جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال با فاصله‌ای قابل توجه پیروز انتخابات است. نکته جالب این است که بایدن با کسب ۳۰۶ رای دقیقا همان مقدار رای به دست آورده که چهار سال پیش دونالد ترامپ به دست آورده و موفق شده بود هیلاری کلینتون را شکست دهد.

ترامپ همچنان از تقلب در انتخابات و پیروزی خود سخن می‌گوید اما به گفته رسانه‌های جمعی او در کنفرانس مطبوعاتی که شامگاه جمعه گذشته در کاخ سفید برگزار شد، با همان قاطعیت و اطمینان گذشته از پیروزی خود سخن نگفت. وکلای ترامپ در چندین ایالت علیه تقلب در انتخابات اقامه دعوی کرده اما هیچ سند و مدرکی ارائه نداده‌اند. همچنین طبق گزارش‌های تازه، جمهوریخواهان از شکایت خود در ایالت آریزونا انصراف داده‌اند و در پنسیلوانیا نیز یک تیم حقوقی که به نمایندگی از سوی ترامپ علیه نتیجه انتخابات در این ایالت شکایت کرده بود، از ادامه این دعوی صرف‌نظر کرده است.

بسیاری از مقام‌ها و ارگان‌های آمریکایی از دونالد ترامپ به خاطر شایعه‌پراکنی در مورد تقلب و تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری انتقاد کرده‌اند. آنها تاکید دارند که سوم نوامبر ۲۰۲۰ دقیق‌ترین و منصفانه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا انجام شده است. در اطلاعیه کمیته‌ای متشکل از مقام‌های ارشد وزارت امنیت داخلی، کمیسیون انتخابات و مقام‌های ایالتی آمریکا تصریح شده است که هیچ مدرکی دال بر حذف یا جابه‌جایی آرای دریافت‌شده از رای‌دهندگان و انجام تخلف در انتخابات وجود ندارد.

دونالد ترامپ در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود، ۱۰ روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، پیش از هر چیز درباره تولید و پخش واکسن کرونا سخن گفت. رییس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه در برابر خبرنگاران اطمینان داد که در دسامبر آینده اولین شهروندان آمریکا واکسن دریافت می‌کنند و در ماه آوریل آینده تمام جمعیت واکسینه خواهند شد.

او در کاخ سفید اطلاع داد که دولت آمریکا ۱۰۰ میلیون بسته از واکسن بالقوه شرکت‌های فایزر و بایونتک را سفارش داده و به زودی مقدار بیشتری از واکسن به بازار عرضه خواهد شد. ترامپ سپس ابراز امیدواری کرد که با گسترش سریع و شدید موج دوم کرونا در آمریکا کشور به سوی تعطیلی کامل نرود. او با ادای عبارت «معلوم نیست در آینده چه دولتی بر سر کار خواهد بود» تلویحا به احتمال پذیرفتن شکست انتخاباتی و اینکه شاید او رییس‌جمهور آینده نباشد، اشاره کرد.

اما ترامپ از برداشت خود از انتخابات ریاست‌جمهوری و سرنوشت آن چیز روشن‌تری به زبان نیاورد، پرسش خبرنگاران در این مورد را بی‌پاسخ گذاشت و تنها از عملکرد دولت خود در مقابله با ویروس کرونا ستایش کرد.

انتقاد از اقدامات پساانتخابات ترامپ

روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی تحت عنوان «دیکتاتوری یا دموکراسی؛ اقدامات پساانتخابات ترامپ انتقادهایی را برانگیخت» نوشت: ترامپ وزیر دفاعش را عزل کرد، یک وفادار به خود را که تئوری توطئه را در ذهن می‌پروراند به عنوان مشاور ارشد در سازمان اطلاعاتی منصوب کرد و ژنرال بازنشسته ارتش را که از حکومت نظامی در مرز مکزیک حمایت می‌کند به یک پست کلیدی در پنتاگون (وزارت دفاع) برگماشت. همه این اقدامات در روزهای بعد از اعلام بازنده شدن او در انتخابات رخ داد. اگر ما این اتفاقات را در کشور دیگری مشاهده می‌کردیم- اینکه رییس‌جمهوری نتایج را نپذیرد- می‌توان تصور کرد که روزنامه‌نگاران آن را تلاش برای کودتا توصیف می‌کردند.

تصمیم ترامپ برای تغییر در مقامات ارشد وزارت دفاع و بخشی از تشکیلات اطلاعاتی این کشور ازجمله اخراج مارک اسپر وزیر دفاع درست بعد از یک کمپین شکست‌خورده انتخاباتی مقامات طبقات سیاسی واشنگتن را نگران کرده است.

این تغییرات نگرانی‌هایی را درباره تزلزل در استانداردهای دموکراتیک که در آمریکا بسیار تقدیس می‌شود از جمله انتقال آرام قدرت برانگیخته است. با این حال بسیاری بر این باورند که رفتار جنجال‌برانگیز ترامپ در دوران پساانتخابات به دلیل تغییرات دقیقه نودی در پست‌های نظامی برون‌مرزی است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، ترامپ از رهبری ارشد پنتاگون که او احساس می‌کند در ماه‌های قبل از انتخابات چندان حامی او نبوده‌اند ناامید شده است. مطمئنا ترامپ هیچ قانونی را نقض نکرده است. قانون اساسی نوشته شده در قرن هجدهم در آمریکا و اصلاحات قانونی چند دهه قبل روند تایید رسمی رییس‌جمهوری را به روندی آرام و پیچیده تبدیل کرده است که دست رییس‌جمهوری برای تغییرات در اعضای دولت را تا تقریبا سه ماه بعد از روز انتخابات باز گذاشته است.

برخی بر این باورند که اقدامات ترامپ در عزل و نصب مقامات فقط برای ارضای حس انتقام‌جویی علیه مقاماتی است که به نظر او به اندازه کافی وفادار نبوده‌اند. برخی دیگر بر این باورند که ترامپ به دنبال رفع موانع برای صدور دستور خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان است به ویژه اینکه داگلاس مک گرگور که حامی خروج است را به عنوان مشاور پنتاگون منصوب کرده است. فارن پالیسی اقدامات ترامپ را «عامل مرگ دموکراسی در آمریکا» توصیف کرده است. این رسانه نوشت: ترامپ تلاش می‌کند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بدزدد و عمدا اعتماد عمومی به انتخابات را تضعیف می‌کند.

برنامه ترامپ برای پس از کاخ سفید

با توجه به کاهش امید دونالد ترامپ برای ورود دوباره به کاخ سفید، او در حال رایزنی با مشاورانش برای انجام چندین سرمایه‌گذاری رسانه‌ای است تا در آستانه رقابت احتمالی برای کاخ سفید در ۲۰۲۴ در کانون توجه باقی بماند. ترامپ در حال بررسی است که آیا یک شبکه تلویزیونی جدید برای رقابت با فاکس‌نیوز راه‌اندازی کند یا خیر. رییس‌جمهور فعلی آمریکا از این شبکه محافظه‌کار ناامید شده است. ترامپ گلایه دارد که برنامه‌های آن فاقد یک چشم‌انداز جهانی حامی ترامپ بوده است.

از طرفی دستیاران رییس‌جمهوری آمریکا می‌گویند، انتظار می‌رود دونالد ترامپ در آینده نزدیک به نفع نامزدهای جمهوریخواه برای ورود به سنا از ایالت جورجیا کمپین برگزار کند. رقابت در آن ایالت به دور دوم کشیده شده که رای‌گیری آن پنجم ژانویه برگزار می‌شود و این رقابت تعیین خواهد کرد که آیا سنا تحت کنترل دموکرات‌ها قرار می‌گیرد یا در کنترل جمهوریخواهان باقی خواهد ماند.

براساس گفته‌های چندین مشاور، ترامپ همچنین راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی جدید یا شرکت رسانه‌ اجتماعی را در نظر دارد تا به کسانی که به باور او خیانت کرده‌اند، پاسخ داده و مستقیما با آمریکایی‌ها ارتباط برقرار کند.

مشاوران ترامپ گفته‌اند، به محض اینکه مشخص شود چالش‌های حقوقی علیه نتایج ۲۰۲۰ راهگشا نبوده، ترامپ برای اعلام برنامه‌هایی رایزنی داشته است، خصوصا اینکه تا پایان امسال اعلام کند برای ریاست‌جمهوری ظرف چهار سال آینده نامزد می‌شود.

یکی از مشاوران مطلع که از تفکرات او آگاه است، گفت: او احساس می‌کند که هدف خیانت قرار گرفته و می‌خواهد نامزد شود. با این حال، یک استراتژیست حزب جمهوریخواه می‌گوید، چنین اقدامی تضمین نمی‌کند که راه همواری مقابل ترامپ به منظور کسب نامزدی جمهوریخواهان قرار داشته باشد.

انتظار می‌رود لیست بلندبالایی از جمهوریخواهان برای نامزدی کاخ سفید در ۲۰۲۴ وجود داشته باشد از جمله مایک پنس معاون رییس‌جمهوری فعلی، نیکی هیلی سفیر سابق در سازمان ملل، مایک پمپئو وزیر خارجه کنونی، سناتورها تد کروز و تام کاتن و دو تن از فرمانداران شامل ران دی‌سنتیس از فلوریدا و کریستی نوئم از داکوتای جنوبی.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 152358
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا