رحمانیان: روند انتخابات عادلانه نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: جملات بالا بخشی از بیانیه مفصل مهدی رحمانیان نامزد مستقل انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات است. رحمانیان که سالیان سال است مدیرمسوول روزنامه شرق است، مانند دوره گذشته به عنوان کاندیدای مستقل و به عبارتی دیگر نماینده رسانه‌های خصوصی وارد این میدان شد؛ میدانی که سال‌هاست عرصه تاخت و تاز مدیران دولتی وابسته به وزارت ارشاد است. در تمام این سال‌ها نمایند‌گان رسانه‌های غیردولتی سعی داشتند با شکستن طلسم چند ساله بتوانند فردی غیروابسته را وارد هیات نظارت بر مطبوعات کنند؛ هیاتی که حیات و ممات رسانه‌ها در گرو تصمیمات آنهاست. اما در دوره‌های گذشته یکجانبه‌گرایی مدیران دولتی و مجموعه وزارت ارشاد چنین اجازه‌ای به رسانه‌های غیروابسته و نماینده آنها نداده بود.

این بار اما امید آن می‌رفت که در جریان رقابتی سالم، نامزد مستقل اهالی مطبوعات بتواند نماینده دولتی را شکست دهد. اما روند انتخابات و حواشی آن نتیجه‌ای دیگر را رقم زده است. با وجود آنکه انتخابات به دور دوم رفته اما عملکرد متصدیان این شائبه را برای رسانه‌های خصوصی ایجاد کرده که هدف از برگزاری این انتخابات نمایشی بیش نیست و از قبل نتایج رقم خورده است.

ناگزیر از انصراف

مهدی رحمانیان پس از مشاهده روند غیرحرفه‌ای برگزاری انتخابات و همچنین تلاش مجموعه وزارت ارشاد برای رای آوردن نامزد وابسته به خود، در بیانیه‌ای انصراف خود از انتخابات را اعلام کرد. در بیانیه رحمانیان این‌طور آمده است:

«۱- انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات باید در ذات خود، تجلی یکی از رویدادهای صنفی و فعالیت مجموعه‌های غیردولتی و حاکمیتی برای تعیین سرنوشت صنف مهم رسانه در کشور باشد. من بر اساس پیشنهاد تشکل‌های صنفی خصوصی حوزه رسانه کشور، با برنامه مشخص در راستای تقویت سازوکارهای موجود در هیات و در راستای صیانت از حقوق صنفی رسانه‌ها در بخش‌های مرتبط با اختیارات هیات نظارت، به رقابت‌های این دوره گام نهادم. این را در بیانیه «گامی برای تغییر» به تفصیل شرح داده‌ام. اما همانند ادوار اخیر، متاسفانه روند نامبارک گذشته در فرآیند این انتخابات ادامه یافت که حتما نیازمند چاره‌اندیشی عاجل دستگاه‌های نظارتی کشور است.

۲- قبلا گفته بودم که رقابت واقعی فارغ از هر نتیجه‌ای، بسیار شیرین و برای مجموعه صنف، امری مبارک است اما ماجرا آنگاه تامل‌برانگیز و ناخوشایند می‌شود که در این انتخابات همان کسی که سوت می‌زند، شوت هم می‌زند. با وجود تجربه دوره‌های گذشته به ویژه دوره پیش و علم به نابرابر بودن میدان رقابت بعد از تعامل و تبادل‌نظر با مدیران مسوول ارجمند رسانه‌های غیردولتی و تشکل‌های محترم صنفی، به این نتیجه رسیدیم که باید وارد عرصه انتخابات شده و طلسم مادام‌العمری نماینده مدیران مسوول و فرد حمایت‌شده از سوی ایشان و وزارتخانه متبوعش را بشکنیم که متاسفانه به دلایلی که به اختصار می‌آید امکان‌پذیر نشد.

۳- برخی گزارش‌ها از فرآیند انتخابات موجب پرسش‌های مهم و بزرگی هستند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری و ناظر انتخابات باید به آن پاسخ دهد. هدایت کردن انتخابات به سوی یک نامزد خاص مورد حمایت ارکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دولتی که با شعار انتخابات قانونمند و آزادی‌های قانونی و دخالت نکردن در امور شهروندان بر سر کار آمده است، قصه پرغصه‌ای است که در سال پایانی عمر آن، دردناک‌تر نیز جلوه می‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که در فرآیند این انتخابات ابتدا از سوی دبیرخانه هیات نظارت مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعدادی از رسانه‌ها اعلام شده به دلیل انتشار نامنظم نشریات مکتوب و بی‌نظمی در به‌روزرسانی‌های مشخص در رسانه‌های برخط، مدیران مسوول آنها حق رای نخواهند داشت. اما در آستانه انتخابات به آنها اعلام شد مشکل انتشار نامنظم آنان را حل خواهند کرد و حق رای نیز به آنها داده خواهد شد در صورتی که به کاندیدای موردنظر آنها رای بدهند. همچنین گفته شده است در پی این پیشنهاد کارکنان وزارت ارشاد و دبیرخانه هیات نظارت نیز در گفت‌وگو با برخی مدیران مسوول، به طور غیر‌مستقیم خواستار رای دادن به نامزدی خاص شده‌اند. آیا این اخبار درستند؟ البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن پاسخ دهد. سامانه اخذ آرا نیز همچنان ساز‌و‌کار بسیار مبهمی دارد. گفته می‌شود در این سامانه، برخلاف اصول اولیه رای‌گیری معلوم می‌شود چه کسی به کدام نامزد رای داده است. در ساعات پایانی رای‌گیری با توجه به مشخص بودن تعداد آرای کاندیدای مد نظر دبیرخانه با برخی مدیران مسوول تماس گرفته شده و از آنان درخواست شده چون نامزد یادشده فقط چند رای تا به حد نصاب رسیدن نیاز دارد، از این فرصت استفاده کرده و آرای خود را به نام وی ثبت کنند تا کار در همین مرحله اول تمام شود! اگر این موضوع صحت داشته باشد باید گفت انتخابات از معنا تهی شده است. در عین حال تخلفاتی نظیر ثبت چند ده رای با یک ‌ای‌پی که نشان از تجمیع آرا به سود یک فرد دارد و همین‌طور دادن شماره تلفن مدیران مسوول رسانه‌ها به یک نامزد در جای خود مایه شگفتی و تاسف است.

۴- بدعت بسیار عجیب دیگر، تکرار انتخابات در مرحله دوم با حضور همه کاندیداهاست. گرچه آیین‌نامه برگزاری انتخابات در این زمینه سکوت کرده است. اما در چنین حالتی باید به قوانین عام و عرف تمسک جست. هنگامی که در مرحله اول، هیچ نامزدی نصاب لازم را کسب نکند، انتخابات در دور دوم با دو برابر کرسی یا کرسی‌های مورد نیاز از کاندیداهایی که بیشترین رای را به دست آورده‌اند برگزار می‌شود. متاسفانه این رویه عقلی و قانونی چه در دوره قبل و چه این دوره نقض شده و فلسفه مرحله دوم انتخابات زیر سوال رفته است.

۵- تداوم برگزاری انتخاباتی فاقد حداقل رویه‌های قانونی و صنفی، گویای ناهمواری زمین بازی است و حضور افراد مستقل در چنین میدانی صرفا نقش زینت‌المجالس را دارد. از آنجایی که بنده چنین نقشی برای خودم قائل نیستم و هیچ‌وقت زینت‌المجالس نبوده‌ام، ضمن تشکر از حضور همه مدیران مسوول در این عرصه و حمایت تشکل‌های صنفی حوزه رسانه، به این وسیله کناره‌گیری خود را از حضور در مرحله دوم این انتخابات، اعلام می‌کنم. بدیهی است اینجانب و سایر همکارانم از همه ظرفیت‌ها برای پایان دادن به این روند نادرست، استفاده کرده و از همین‌جا از کلیه اصحاب رسانه و صاحب‌نظران دعوت می‌کنم با ابزار‌های در اختیار از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا تریبون‌های رسمی، حقوقی و رسانه‌های مکتوب و برخط، در این مسیر، یاریگر ما باشند. جای تاسف بسیار است که کار به جایی رسیده است که دولت محترم در میان هفت عضو هیات نظارت بر مطبوعات که نمایندگان دستگاه‌های حاکمیتی‌اند، تحمل یک عضو مستقل صنفی را نیز ندارد.»

انصراف بیژن مقدم

رحمانیان تنها نامزدی نبود که از دور دوم انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات انصراف داد. بیژن مقدم نیز در بیانیه‌ای کوتاه با اعلام انصراف خود از این انتخابات نوشت: «همان‌گونه که مطلع‌اید انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات در تاریخ ۲۰ آبان ۹۹ برگزار شد و به دلیل آنکه هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب نصاب لازم نشدند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

ضمن تشکر از مسوولیت‌شناسی و مشارکت فعال مدیران رسانه، از همه عزیزانی که در سراسر کشور به اینجانب رای دادند سپاسگزارم و امیدوارم نماینده آنان در هیات نظارت، صدای رسا و پژواک مطالبات برحق رسانه‌ها باشد.

اینجانب بدینوسیله انصراف خود را از حضور در مرحله دوم انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات اعلام می‌دارم.

بدیهی است مسوولان محترم برگزار‌کننده انتخابات به ویژه  وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید از کنار برخی شائبه‌های مطرح‌شده عبور کنند چرا که بی‌اعتنایی آنها به بی‌اعتباری انتخابات مربوط به فرهیخته‌ترین اقشار جامعه می‌انجامد.»

نقطه سر خط

رسالت رسانه‌ها شفاف‌سازی و بازگو کردن حقیقت است. در بسیاری از رخدادهای اجتماعی و سیاسی همه انتظار دارند رسانه‌ها آنچه پشت پرده است افشا کنند و از حقیقت بنویسند.

اما متاسفانه همواره در اموری که مربوط به خود رسانه‌ها و مناسبات بین آنهاست همه رخدادها کدر و غیرشفاف است؛ از برپایی و راه‌اندازی صنفی جامع و فعال تا همین انتخابات نماینده هیات نظارت بر مطبوعات.

رسانه‌ها در حالی سعی دارند در مواجهه با اتفاقات اطرافشان به حقیقت رسیده و آن را برای دیگران بازگو کنند که خود درگیر حواشی بسیاری هستند.

انتظار می‌رود وزارت ارشاد با تغییر روند برگزاری این انتخابات و شفاف‌سازی در رابطه با مراحل مختلف آن قدم برای بهتر شدن اوضاع نامساعد مطبوعات بردارد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 152612
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا