شباهت بایدن و اوباما مهم‌تر است یا تفاوت بایدن و ترامپ؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: در مقابل اما اصولگرایان قرار دارند که با دست پس زده و با پا پیش می‌کشند. فعالان سیاسی در این گروه از یک سو خوشحالی خود را با بیان اینکه قاتل حاج قاسم رفت، ابراز می‌کنند و از سوی دیگر شرط و شروط‌هایشان برای مذاکره را فهرست می‌کنند تا اگر بنا به این کار شد از رقیب اصلاح‌طلب عقب نیفتاده و بگویند که ما برای این کار اصلح‌تر هستیم.

در همین جریان اما هستند کسانی که دلشان نمی‌خواهد مذاکره احتمالی صورت گرفته و آمریکا به برجام برگردد و نهایتا گشایشی حاصل شود. بدیهی است که رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ وقتی که دولت تدبیر و امید سرافکنده باشد و دست خالی برایشان ساده‌تر است بنابراین مواظب هستند که آجری از دیوار تخاصم با آمریکا کم نشود و تحریمی هم حداقل تا هفت ماه دیگر که دولت روحانی همچنان عهده‌دار مدیریت کشور است، کم نشود.

مصداق این مدعا اظهارات دیروز محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در نطق پیش از دستور است. او با تاکید بر اینکه «بایدن در بهترین حالت با اوبامایی که طراح تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده و اولین ناقض تعهدات آمریکا است، تفاوتی ندارد» گفت: «هنوز سوابق بدعهدی و جواب منفی صریح دولت اوباما – بایدن به تلاش شرکت‌های اروپایی برای گرفتن تضمینی مکتوب برای تجارت با ایران در کارنامه آنها وجود دارد را فراموش نکرده‌ایم.»

آقای رییس مجلس مثل برخی دیگر از اصولگرایان به شباهت بایدن و اوباما اشاره می‌کند تا امید ایجاد شده برای ایجاد تحول و گشایش را به باد دهد اما هیچ توجهی به تفاوت بایدن و ترامپ ندارد!

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران عواملی مثل شخصیت رییس‌جمهور و شرایط بین‌المللی نیز به اندازه خط و مشی حزب حاکم بر سیاست‌های طرف آمریکایی اثرگذار است. یکی از این کارشناسان علی بیگدلی است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در واکنش به نطق دیروز قالیباف و تاکید وی بر هم‌حزبی بودن بایدن و اوباما برای اثبات بی‌اثر بودن ریاست‌جمهوری وی در لغو احتمالی تحریم‌ها گفت: «اینکه در حزب یک‌سری الگوهای ثابت وجود دارد، تردیدی نیست اما غیر از آن، رفتارهای شخصی و سلیقه‌ای روسای جمهور نیز در تعیین سیاست‌ها موثر است. به اضافه اینکه شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.»

وی افزود: «ممکن است که بایدن و اوباما در چارچوب‌ها و اصول شبیه هم باشند اما با توجه به اینکه شرایط خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس به خصوص بعد از آمدن اسراییل به منطقه، تغییرات عمده‌ای داشته است حتما آمریکا در ارتباط با این منطقه و در ارتباط با برجام سیاست دقیق‌تری را در پیش خواهد گرفت.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: «خیلی وقت پیش هم در مصاحبه‌ای گفتم که برجام بایدن با برجام اوباما خیلی فرق می‌کند زیرا شرایط تغییر کرده است. به طور قطع سیاست‌های بایدن با سیاست‌های اوباما تفاوت دارد.»

بیگدلی در شرح تفاوت برجام بایدن و برجام اوباما نیز گفت: «سطح انتظارات بایدن از ما خیلی خیلی گسترده‌تر خواهد شد. دموکرات‌ها خیلی به دنبال حقوق بشر، محدود کردن فعالیت‌های موشکی و عدم دخالت ایران در کشورهای منطقه هستند. اکنون وضعیت منطقه به نسبت سال ۲۰۱۵ خیلی متفاوت است و هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا سیاست جدیدی را در قبال ما و برجام در پیش خواهند گرفت.»

وی تاکید کرد: «برجام سال ۲۰۱۵ تمام شده و مرده است. اینها به دنبال ساخت یک برجام جدید هستند.»

وی سخنان دیروز قالیباف در مجلس را نیز بیشتر تبلیغاتی دانست و گفت: «این حرف‌ها برای قالیباف بیشتر جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد زیرا شاهدیم که گروه‌های دیگر اصولگرا نیز از آمدن بایدن خیلی استقبال کرده‌اند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی آمدن بایدن را کاملا به نفع ایران ارزیابی کرد و گفت: «این موضوع تا حد زیادی موجب کاهش بحران خواهد بود منتها سطح انتظارات بایدن از اوباما متفاوت است. به هرحال آن خشونت‌ها و رفتارهای سنگینی که ترامپ داشت، اصلا مشاهده نخواهد شد.»

اظهارات بیگدلی و سایر کارشناسان هم‌فکر تازگی ندارد و بارها بیان شده اما حیف که نه میخ آهنین در سنگ رود و نه کسی در جناح مقابل قصد شنیدن دارد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 152639
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا