لکنت زبان ما به خاطر شرایط مردم است

به گزارش جهان صنعت نیوز: مجلس یازدهم در چند ماه گذشته با دولت کم بگومگو نکرده اما تازه‎ترین مورد آن از جایی شروع شد که رییس مجلس در نطق پیش از دستور خود صراحتا دولت را مقصر همه مشکلات اقتصادی و به خصوص گرانی‌هایی که زندگی مردم را سخت کرده، دانست. از اینکه نگاه دولت به بیرون است و آدرس غلط می‌دهد گفت و تاکید کرد که گرانی‌ها به پاستور و میرداماد و باب‌همایون مربوط است نه جورجیا، میشیگان و آریزونا. البته خیلی آرام به بهارستان هم اشاره کرده که بعدا هوادارانش جایی برای داستان‌سرایی و حمایت داشته باشند. عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی خیلی زود دست به قلم شد و طی نامه‌ای خواست که مجموعه تحت مدیریت او را به حاشیه نکشانند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور اما دومین عضو کابینه روحانی است که در مقام دفاع برآمد و این‌گونه اظهارات را قدرنشناسی خواند. فرمانده اقتصادی دولت دیروز با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ مثل سنوات گذشته در وقت مقرر به مجلس خواهد رسید، گفت: «تحریم‌ها و شیوع کرونا فشارهای مضاعفی بر بودجه کشور در سال جاری وارد کرده است.»

وی ابراز امیدواری کرد که این دوره سخت پشت سر گذاشته شود و تصور دشمنانی که فکر می‌کردند اقتصاد ایران تحت تاثیر این کسری بودجه، فرو می‌ریزد باطل خواهد شد.

نمی‌خواهند قدر بدانند

اینجا بود که معاون اول روحانی زمان را مناسب دید تا با گوشه و کنایه پاسخ اظهارات اخیر قالیباف را بدهد. از همین رو به همت مدیران که به قول او در موضوع بودجه خودش را نشان داده اشاره کرد و گفت: «موفق شدیم تاکنون از این مرحله عبور کنیم هر چند برخی نمی‌خواهند قدر این زحمات را بدانند و حرف‌هایی را بر زبان جاری می‌کنند که جز دلسرد کردن مدیریت کشور، ثمری ندارد.»

وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی الکن نیست، گفت: «ما شرایط کشور و مردم را در موضع‌گیری‌های خود لحاظ می‌کنیم و می‌دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسوولان خود انتظار دارند به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند چرا که این مساله گرهی از زندگی آنان باز نمی‌کند.»

با شعار اتفاقی نمی‌افتد

جهانگیری در ادامه وارد فاز مقایسه دولت روحانی با دولت قبل از خود شد و با تاکید بر اینکه با کلی‌گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی‌دهد، اظهار داشت: در دو سال و نیم پایانی دولت گذشته میزان اشتغال خالص کشور روند کاهنده داشت و تقریبا صفر بود در حالی که در مقایسه با دو سال و نیم ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید سالانه ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد و همچنین نرخ تورم در دولت گذشته رو به بالا بود و به ۳۶ درصد رسید در حالی که تورم در دولت آقای روحانی روند کاهنده داشت و به ۲/۱۱ درصد کاهش یافت.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: این دستاوردها در شرایطی اتفاق افتاد که فقط مدیریت دولت جابه‌جا شد. کسانی که می‌گویند مدیران دولت دچار ضعف هستند خوب است این دو مقطع زمانی که شرایط کشور از لحاظ تحریم‌های بین‌المللی یکسان بوده است را مقایسه کنند و ببینند چه اتفاقاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور رخ داد.

تلاش برای فروپاشی

جهانگیری با تبیین برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های خارجی گفت: اجرای برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی شرایط کشور را روز به روز بهتر کرد به طوری که در شروع کار دولت تدبیر و امید ناگهان قیمت نفت به بشکه‌ای ۳۰ دلار کاهش یافت اما برای هیچ کدام از شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم، صادرات و میزان تولید مشکلی پیش نیامد و تغییری ایجاد نشد.

وی اظهار داشت: در دوره جدید تحریم‌ها که باید به واقع از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، آمریکایی‌ها به دنبال فروپاشی ایران بودند و حتی تا آنجا پیش رفتند که جنگ نظامی را نیز چاشنی کار خود کنند. ترور سردار شهید سلیمانی و برخی اتفاقات دیگر در منطقه خلیج‌فارس نشانه‌های تصمیمات آنها بود. البته برخی اتفاقات را نمی‌توان در مقطع کنونی بیان کرد و شاید در شرایط دیگر بتوانیم برای مردم تبیین کنیم که دشمنان چه برنامه‌ریزی‌هایی برای کشور انجام داده بودند. قطعا هیچ‌کس نمی‌تواند انفجار در یک نفتکش ایرانی را موضوعی اقتصادی قلمداد کند. دولت اجازه نداد در این شرایط سخت، اقتصاد کشور فرو بپاشد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: هدف آمریکا اقتصاد ایران نبود. می‌خواستند ایران را از هم بپاشانند. در این مقطع حساس مردم ایران مشکلات را تحمل کردند و دولت هم فشار زیادی را متحمل شد که این مقاومت در تاریخ ماندگار خواهد شد.

جهت‌گیری بودجه

جهانگیری در ادامه نیز به شرح جهت‌گیری‌های بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و از اقتصاد بدون نفت، ایجاد امنیت غذایی، ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری، حمایت از محرومان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و کمک به معیشت بیکاران بدون بیمه گفت.

وی همچنین تاکید کرد: «طرح‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی که بیش از ۱۰۰ مورد آن در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید باید با قوت ادامه یابد. این طرح‌ها علاوه بر اینکه تاب‌آوری اقتصاد ما را بالا برد، کشور را از واردات برخی کالاها نیز بی‌نیاز کرد.»

 جهانگیری گفت: «موضوع کرونا نیز باید به عنوان موضوعی جدی در بودجه سال ۱۴۰۰ با سرفصلی مشخص مد نظر قرار گیرد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید در بودجه سال آینده مورد نظر باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران کرونا کمک فراوانی در تولید ماسک و تجهیزات پزشکی کردند که این روند باید جدی‌تر دنبال شود.»

چوب ادب

جهانگیری که حرف‌هایش را با کنایه آغاز کرده بود، به همان ترتیب هم به پایان برد و گفت: تجربه من به عنوان فردی که هم در دولت و هم در مجلس فعالیت کرده‌ام می‌گوید بودجه چوب ادب سیاستمداران به ویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می‌دهند. منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی‌توانیم ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم. متاسفانه برخی مسائلی که در حال حاضر عنوان می‌شود با ۱۰ برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف‌ها جامه عمل پوشاند.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد بودجه سال آینده، نقطه آغاز تفاهم و همکاری دولت و مجلس جدید باشد و اگر منابعی وجود داشته باشد که از چشم دولت دور مانده باشد و معرفی شود، قدردانی خواهیم کرد و منابع جدید را برای کمک به زندگی و معیشت مردم صرف خواهیم کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 152935
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا