چگونه به تهیدستان کمک کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اعضای مجلس یازدهم امیدوارند پس از آنکه شورای نگهبان محل‌های کشف‌شده برای تامین منابع لازم برای دادن یارانه سوم را غیرکارشناسانه تشخیص دادند، برای آن راه تازه‌ای بیابند. این میزان اصرار بر کمک ‌رساندن به تهیدستان از یک نظر جای تقدیر دارد اما از این نظر که اعضای مجلس به جای پیدا کردن راه‌حل اساسی، دنبال یافتن راه‌های ساده برای پول پیدا کردن در کوتاه‌مدت هستند و دولت را زیر فشار قرار می‌دهند جای نکوهش دارد.

این سیاستمداران که لباس قانونگذار بر تن دارند باید دست از این رفتارها بردارند و اندیشه و توانایی‌هایی اگر دارند را برای برطرف کردن تنگناها به طور ساختاری صرف کنند. واقعیت این است که با این رشد شتابان قیمت‌ها و احتمال رشد بیشتر نرخ کالاها و خدمات به دلیل افزایش نرخ ارز در هفت ماهه تازه‌سپری‌شده پمپاژ پول به این شکل و به این میزان هیچ دردی را درمان نمی‌کند بلکه تکلیفی بر دوش دولت‌ها می‌گذارد که آنها را ملزم می‌کند تا روزی که هستند آن را از هر مسیری انجام دهند. یادمان نرود ارزش یارانه نوع نخست که در اواخر دهه گذشته برقرار شد با رشدهای نجومی تورم‌های دورقمی در این دهه آنقدر کاهش یافته که بود و نبود آن یکسان است یعنی کل یارانه دریافتی یک خانواده یک نفره کمی بیشتر از قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی یا دو عدد مرغ دو کیلویی است. اعضای مجلس اگر می‌خواهند به تهیدستان کمک کنند باید راه‌هایی را که به کوچک شدن سفره آنها منتهی می‌شود مسدود کنند. مهم‌ترین و خطرناک‌ترین قاتل تهیدستان، نرخ‌های فزاینده تورم است و اکثر کسانی که با اقتصاد به  لحاظ نظری و نیز تجربه کشورهای کامیاب جهان آشنا هستند، می‌دانند می‌توان با سیاست‌های پولی مناسب راه کسری بودجه را مسدود و با بستن روزنه‌های کسری بودجه تورم را مهار کرد.

اعضای مجلس یازدهم حق دارند برای تهیدستان دل بسوزانند و هر کار قانونی را برای کاهش دردها و رنج‌های آنها انجام دهند اما حق ندارند با بیراهه‌روی و با ارائه راهکارهای غیرکارشناسی بر دردهای شهروندان تهیدست در میان‌مدت اضافه کنند و آنها را خوار و خفیف سازند. الان همه می‌دانند دلیل کسری بودجه، مسدود شدن راه‌های درآمدزایی دولت از محل صادرات نفت‌خام و نیز از محل افزایش مالیات‌ها به دلیل کاهش سطح و حجم فعالیت‌های اقتصادی و رکود روزافزون است بنابراین باید این گره را باز کرد.

باز کردن این گره یعنی اینکه کاری کنیم جریان درآمدی دولت از محل صادرات نفت‌خام و نیز از محل رشد سرمایه‌گذاری و رشد درآمد به دست آمده از کار آبرومندانه باز شود و اعضای مجلس می‌دانند گره بزرگ کجاست. به این ترتیب اگر دلسوز تهیدستان هستیم باید آب را از سرچشمه افزایش دهیم و تشنگی را برطرف کنیم. آبرسانی قطره‌چکانی به کم‌درآمدها جز تحقیر آنها، چیزی به ارمغان نمی‌آورد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 152937
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا