معاملات بورس زیر سایه کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: بازار سرمایه از سال گذشته هر بار شاهد اخبار مثبتی بود که به رشد نماگر و قیمت سهم‌ها کمک می‌کرد و سرمایه‌های زیادی را هم به سمت این بازار جذب کرده بود. با این حال از تابستان این ورق برگشت و حالا هجوم اخبار منفی بود که بازار رشد یافته سهام را به شدت تحت تاثیر قرار می‌داد. در کنار عوامل درونی بازار و مقررات خلق الساعه، شوک‌های بیرونی نیز به سرعت بر روند معاملات بورس اثرگذار ظاهر می‌شدند تا جایی که در نهایت، همه این عوامل بیرونی و درونی دست به دست هم دادند و تنها در مدت سه ماه نماگر بازار را از کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی تا کانال ۲/۱ میلیونی تنزل دادند.

اکنون که هیجانات بیرونی بازار سهام کاهش یافته و قوانین داخلی بازار نیز نسبتا به نفع بازیگران در حال تعدیل هستند، شوک دیگری در حال اثرگذاری بر روند داد و ستدهاست. با گسترش ویروس کرونا در سطح کشور و افزایش آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری، هر بار محدودیت‌هایی برای فعالیت رسته‌های شغلی و صنوف مختلف در نظر گرفته شده است. اما این بار حرف از تعطیلی دوهفته‌ای تهران به میان آمده و نگرانی‌ها از قرار گرفتن فعالیت‌های بازار سرمایه در دایره شمول این مقررات محدودکننده را افزایش داده است.

در حالی که معامله‌گران برای ورود قدرتمندتر به بازار سرمایه و شناسایی سهام ارزنده آماده می‌شوند حالا این خبر می‌تواند شوک جدیدی را بر پیکر بازار سرمایه وارد آورد و خریداران امروز را به فروشندگان فردا تبدیل کند. کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند در صورتی که این تردید به واقعیت بدل شود و بازار سرمایه برای مدت دو هفته پیاپی به محاق رود، موجب ریزش یک‌باره شاخص کل و احتمال ورشکستگی بازار سهام می‌شود؛ نتیجه‌ای که جبران آن به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست و آثار زیانبار بسیاری هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت.

تبعیت بازار سرمایه از بانک‌ها

در حالی که نگرانی‌ها از تعطیلی بازار سرمایه در روز گذشته شدت گرفته بود، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود. حسن قالیباف‌اصل  در این باره گفت: قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار خود را ادامه دهند و به تبع آن بازار سرمایه نیز تعطیل نمی‌شود. به گفته وی در صورتی که تعطیلی بانک‌ها توسط هیات دولت به طور رسمی اعلام شود، بورس هم تعطیل خواهد شد.

بورس در انتظار تصمیم ستاد مقابله با کرونا

در همین حال مدیرکل روابط‌عمومی سازمان بورس نیز با بیان اینکه تصمیمی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد فعالیت تهران در دوهفته آینده ابلاغ نشده است، به فارس گفت: فعالیت بورس در این مدت منتظر تصمیم ستاد ملی است. سیاوش وکیلی اظهار کرد: هنوز هیچ مصوبه و ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان بورس ابلاغ نشده و در این زمینه هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. وی افزود: ما منتظریم که ستاد ملی مقابله با کرونا چه تصمیمی می‌گیرد و بعد از آنکه ابلاغ شد، به اطلاع سهامداران و مردم می‌رسانیم؛ اما هنوز هیچ مصوبه‌ای به ما ابلاغ نشده است. وکیلی همچنین تاکید کرد: روال فعالیت بورس معمولا این‌گونه بوده است که در شرایطی مانند آلودگی هوا یا بارندگی‌های شدید تابع بانک‌ها باشد؛ یعنی اگر طبق مصوبات مراجع بالاتر، بانک‌ها تعطیل شوند، بورس هم تعطیل می‌شود و اگر بانک‌ها فعالیت کنند، بورس هم به کار خود ادامه می‌دهد. وی افزود:‌ در مورد مطلبی که گفته می‌شود احتمال دارد فعالیت‌های تهران به مدت دو هفته تعطیل شود، این امر منتظر مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست که هنوز هیچ مصوبه و ابلاغیه‌ای از سوی این ستاد به سازمان بورس نرسیده است. مدیرکل روابط عمومی سازمان بورس تاکید کرد: هنوز بحث بر سر تعطیلی دوسوم کارمندان و فعالیت ادارات با یک‌سوم باقیمانده است و تصمیم قطعی از سوی ستاد ملی کرونا اتخاذ نشده و سازمان بورس و فعالیت بورس تهران هم منوط به تصمیم ستاد ملی است.

با این حال با وجود اینکه این احتمال از سوی مسوولان سازمان بورس رد شده است اما در صورتی که بانک‌ها هم مشمول طرح تعطیلی کرونایی شوند، بازار سرمایه نیز به تعطیلی کشیده و با سرنوشتی نامعلوم مواجه می‌شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 152947
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا