آخرین قمار ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز: تیم وکلای دونالد ترامپ نسبت به آینده مشاجره حقوقی بر سر نتایج انتخابات روز سوم نوامبر آمریکا خوش‌بین نیست. در چنین شرایطی، دونالد ترامپ، بار دیگر با تاکید بر تقلب انتخاباتی از ادامه این مشاجره بر سر نتایج این انتخابات خبر داده و گفته است که وکلای او با طرح «شکایات بزرگ» برای دفاع از قانون اساسی آمریکا اقدام خواهند کرد.

این در حالی است که حتی صدای شماری از نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه آمریکا نیز نسبت به رویکرد نامتعارف کاخ سفید در قبال انتخابات بلند شده است. دادگاه‌های ایالتی و فدرال آمریکا تاکنون ادعاهای حقوقی وکلای ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات را رد کرده‌اند. حتی از مطمئن‌ترین انتخابات در سراسر تاریخ آمریکا سخن رفته است. تیم وکلای ترامپ برآنند تا نتیجه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا را مخدوش اعلام کرده و صدها هزار برگه‌ رای را که پس از سوم نوامبر شمارش شده‌اند، نامعتبر اعلام کنند.

ترامپ همه امید خود را به مداخله دیوان‌عالی آمریکا بسته است. او در توییتی نوشته است: «آن‌هایی که مسوول دفاع از قانون اساسی هستند، نباید اجازه دهند که آرای پستی انتخابات سال ۲۰۲۰ در نتیجه منظور شوند.»

اکثر ۹ کرسی دیوان‌عالی آمریکا در اختیار نیروهای محافظه‌کار آمریکاست. سه نفر از این قاضیان در دوره زمامداری ترامپ و به پیشنهاد او به عضویت دیوان عالی درآمده‌اند. آخرین نمونه آن، دو هفته پیش از برگزاری انتخابات بود. ترامپ موفق شده بود امی کانی برت، نامزد پیشنهادی خود برای عضویت در دیوان عالی را با اکثریت رای جمهوریخواهان در مجلس سنا راهی این نهاد کند.

اهداف ترامپ از جنجال مبارزه با تقلب انتخاباتی

رابرت ریچ، وزیر کار دولت کلینتون و مشاور و استاد آمریکایی در حوزه اقتصاد در مطلبی در روزنامه گاردین نوشت: میلیون‌ها آمریکایی به جای آنکه با الیگارش‌ها در این کشور مخالفت کنند دچار تفرقه و حواس‌پرتی شده‌اند، همان‌طور که رهبرانشان چنین چیزی را می‌خواهند. این را به عهده ترامپ و همپیمانان جمهوریخواهش بگذارید تا انرژی بیشتری صرف مبارزه با تقلب انتخاباتی ناموجود کنند به جای آنکه آن را برای مهار ویروسی که ۲۴۴ هزار آمریکایی را کشته و همچنان به شمار آن می‌افزاید.

هزینه این توجه نابجا قابل محاسبه نیست. در حالی که کووید‌۱۹ به سطح بی‌سابقه افزایش می‌یابد، هنوز هیچ استراتژی ملی برای تجهیزات، ماندن در خانه، اجباری کردن ماسک یا کاهش فاجعه وجود ندارد.

هزینه دیگر در میلیون‌ها رای‌دهنده ترامپ قابل مشاهده است که منجر به این باور می‌شود که انتخابات و رای آنها دزدیده شده است و کسی که سال‌های پیش رو به عنوان یک نیروی خصمانه خواهد بود و انجام هر کاری را که ملت به آن نیاز دارد ازجمله اقدامات برای مهار ویروس را سخت‌تر می‌کند.

 بازی برای جذب پول بیشتر

ترامپ در حال ادامه این بازی است، زیرا این کار باعث جذب پول برای کمیته اقدام سیاسی تازه تاسیس او می‌شود و به او اجازه می‌دهد تا نامزدی احتمالی ریاست‌جمهوری برای سال ۲۰۲۴ را بر عهده بگیرد؛ خواه وی قصد شرکت در انتخابات را داشته باشد یا اینکه صرفا خودش را در مرکز توجه قرار دهد.

جمهوریخواهان برجسته‌ای مانند میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنا با آن همکاری می‌کنند، زیرا اهدا‌کنندگان در حال پر کردن مجدد خزانه‌های حزب جمهوریخواه هستند. بزرگ‌ترین ذینفعان، بزرگ‌ترین حامیان حزب هستند- طبقه میلیاردر ازجمله روسای بزرگ‌ترین شرکت‌ها و موسسات مالی کشور، مشارکت‌های سهام خصوصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری- که کشور عمیقا تقسیم شده با دادن دسترسی بدون محدودیت به آنها به دستاورد‌های اقتصاد در خدمت آنهاست.

دزدی آنها چهار دهه پیش آغاز شده است. طبق تحقیقات اخیر موسسه رند، اگر توزیع درآمد آمریکا مانند سه دهه پس از جنگ جهانی دوم ثابت مانده بود، اکنون ۹۰ درصد طبقه درآمد پایین ۴۷ تریلیون دلار ثروتمندتر بودند.

در این صورت یک آمریکایی کم درآمد که امسال ۳۵ هزار دلار درآمد دارد، می‌توانست ۶۱ هزار دلار درآمد داشته باشد. کارگری که تحصیلات دانشگاهی دارد و اکنون ۷۲ هزار دلار درآمد دارد، می‌توانست ۱۲۰ هزار دلار درآمد داشته باشد. به طور کلی، افزایش ناگوار ناخالصی که ۴۰ سال پیش آغاز شد، برای کارگر طبقه متوسط آمریکایی سالانه ۴۲ هزار دلار هزینه دارد.

توزیع مجدد ۴۷ تریلیون دلار به بالا به خاطر نیرو‌های طبیعی نبود؛ آن ساختگی بود. با بیشتر شدن ثروت، قدرت سیاسی نیز افزایش یافت تا حتی ثروت بیشتری و هرکسی را از بین برد.

الیگارشی قطعا از کاهش مالیات ترامپ و حزب جمهوریخواه، بازگشت نظارتی و دوستانه‌ترین دادگاه عالی از اوایل دهه ۱۹۳۰ قدردانی می‌کند. اما بزرگ‌ترین هدیه ترامپ و حزب جمهوریخواه، هیات انتخاب‌کنندگان است که بیش از هر زمان دیگری تقسیم شده است. انحصار‌ها گسترش یافت، زیرا قوانین ضدانحصاری خنثی شدند. اتحادیه‌های کارگری کوچک شدند، زیرا شرکت‌های بزرگ اجازه داشتند اتحادیه‌ها را از بین ببرند. به وال‌استریت اجازه داده شد با پول دیگران قمار کند و هنگامی که شرط بندی‌هایش به خطر افتاد و میلیون‌ها نفر حتی خانه‌ها و پس انداز‌های خود را از دست دادند، وثیقه پرداخت کرد. مالیات طبقه درآمدی بالا کاهش یافت و روزنه‌های مالیاتی گسترده‌تر شد.

هنگامی که کووید‌۱۹ شیوع یافت، فناوری بزرگ بازار را به گوشه‌ای انداخت و ثروتمندان با اطلاعات داخلی معامله می‌کردند و وزارت خزانه‌داری و فدرال رزرو به شرکت‌های بزرگ وثیقه می‌دادند، اما اجازه می‌دادند مشاغل کوچک تحت فشار قرار گیرند. از ماه مارس، ثروت میلیاردر‌ها افزایش یافته است در حالی که بیشتر ایالات متحده فقیرتر شده است.

هراس‌افکنی در میان سفید پوستان

مدت‌ها قبل از ترامپ، حزب جمهوریخواه به رای‌دهندگان طبقه کارگر سفیدپوست پیشنهاد کرد که دشمنان واقعی آنها سیاهپوستان، لاتین‌ها، مهاجران، نخبگان ساحلی، دیوان‌سالاران و سوسیالیست‌ها هستند. ترامپ با پیام‌های صریح و محرمانه‌تری سوار بر عصبانیت و ناامیدی آنها در کاخ سفید شد. او هنوز هم با ادعای محرمانه خود در مورد انتخابات سرقت شده درگیر آن است.

الیگارشی قطعا از کاهش مالیات ترامپ و حزب جمهوریخواه، بازگشت نظارتی و دوستانه‌ترین دادگاه عالی از اوایل دهه ۱۹۳۰ قدردانی می‌کند. اما بزرگ‌ترین هدیه ترامپ و حزب جمهوریخواه، هیات انتخاب‌کنندگان است که بیش از هر زمان دیگری تقسیم شده است.

جو بایدن وارد این غوغا می‌شود و از رییس‌جمهور همه آمریکایی‌ها بودن و همکاری با حزب جمهوریخواه صحبت می‌کند، اما حزب جمهوریخواه نمی‌خواهد همکاری کند. وقتی بایدن یک شاخه زیتون را نگه می‌دارد، مک کانل و دیگر رهبران جمهوریخواه همان‌طور که – با جنگ بیشتر- به باراک اوباما پاسخ دادند، به او پاسخ خواهند داد، زیرا این کار قدرت آنها و پول کلان را حفظ می‌کند.

عقب‌نشینی تیم ترامپ در پنسیلوانیا

این در حالی است که تیم انتخاباتی دونالد ترامپ از یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقدام حقوقی خود که در آن خواهان توقف تایید نتایج آرا در ایالت پنسیلوانیا شده بود، عقب‌نشینی کرده است. پنسیلوانیا یکی از ایالت‌های سرنوشت‌ساز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود که برآورد پیروزی جو بایدن در آن و کسب ۲۰ رای الکترال (کالج انتخاباتی) این ایالت باعث شد آرای الکترال آقای بایدن به عدد ۲۷۰ برسد و رسانه‌ها او را برنده انتخابات اعلام کنند.

اعتراض به نتیجه آرای این ایالت به ویژه رای‌های پستی و نظارت بر شمارش آنها یکی از مهم‌ترین بخش‌های دعوای حقوقی تیم آقای ترامپ و ادعاهای خود او مبنی بر تقلب در انتخابات بود.

اما در نسخه تازه شکایت تیم حقوقی ترامپ به دادگاه فدرال، این ادعا که مقام‌های انتخاباتی به صورت غیرقانونی مانع از نظارت بر شمارش صدها هزار رای پستی در شهرهای فیلادلفیا و پیتسبورگ شده‌اند، حذف شده است. دادخواست تازه تنها به تعداد محدودی از آرای پستی در بخش‌هایی از ایالت پنسیلوانیا مربوط می‌شود. بایدن، نامزد حزب دموکرات در این ایالت با اختلاف بیش از ۶۰ هزار رای (حدود یک درصد آرا) برنده شده است.

ترامپ در توییت‌های متعدد خود در روزهای اخیر مدعی پیروزی در انتخابات شده و وعده ادامه دعوای حقوقی و ثبت شکایت‌های تازه علیه نتایج اعلام‌شده در چند ایالت را داده است. او همچنین گفته بسیاری از شکایت‌ها از طرف تیم او مطرح نشده بلکه از سوی کسانی ارائه شده که فکر می‌کنند در انتخابات تخلف رخ داده است. ترامپ از پذیرش پیروزی جو بایدن سر باز می‌زند و این مساله باعث شده روند انتقال قدرت با مشکلاتی روبه‌رو شود. مراسم تحلیف رییس‌جمهور بعدی آمریکا روز ۲۰ ژانویه (حدود دو ماه دیگر) برگزار می‌شود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 152955
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا