خیز کارگروه تنظیم بازار برای نظارت بر بازار ماه رمضان؛

گرانی ادامه دار کالاهای اساسی

جهان صنعت نیوز|  ضعف مدیریتی مسوولان کار بازار را به جایی رسانده که نه تنها در آستانه مناسبت های خاص شاهد افزایش قیمت های جدید در بازار هستیم بلکه در روزهای دیگر سال نیز تغییرات افزایشی قیمت ها به شدت خودنمایی می کند. با اینکه چیزی به آغاز ماه رمضان و افزایش تقاضا برای خرید اقلامی از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ، نان، خرما، برنج و … باقی نمانده است، فعالان بازار از گرانی های جدید در بازار خبر می دهند.  به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در پی بارندگی‌های اخیر و مشکلات حمل و نقل، بازار گوشت دچار تشنج شده است. علی اصغر ملکی گفت:  در حال حاضر هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۸ تا ۹۲ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۰۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود. این در حالی است که با توجه به تضعیف بودجه خانوار، رونق خاصی در بازار وجود ندارد.

ضعف دستگاه های نظارتی

این گفته ها در حالی است که تا چند وقت پیش مسوولان حتی قیمت ۱۰۰ هزار تومانی گوشت را تایید هم نمی کردند. در این میان گشت و گذاری در بازار کالاهای اساسی نشان می دهد که هر کیلو برنج در برخی مناطق حدود ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می رسد. در این خصوص البته برخی کشاورزان معتقدند که قیمت برنج صدری با کیفیت ممتاز در شمال کشور و سر زمین به کیلویی ۱۵  تا ۱۷ هزار تومان رسیده است. بنابراین چنین قیمت هایی در بازار تهران چندان عجیب نیست. اما با این حال دبیر انجمن برنج بر این عقیده است که برنج ممتاز در شمال کشور کیلویی ۱۲ هزار تومان است اما در شهرهای بزرگ خبری از این قیمت ها نیست.

علیرضا شایق در این خصوص به «جهان صنعت نیوز» گفت: افزایش قیمت برنج ارتباطی به بلایای طبیعی ندارد بلکه حاصل ضعف دستگاه های نظارتی است. بر این اساس شاهد این هستیم که برنج‌های شمال با قیمت‌های چند برابری در مغازه‌های تهران و کلانشهرها عرضه می شود.

وی افزود: گرانی برنج در حالی است که برنج های عرضه شده در بازار کیفیت سر زمین را هم ندارد و دارای ناخالصی های زیادی است.

بازار نان نیز این روزها حال و روز خوبی ندارد. به گفته نانوایان، چند سالی می شود که دولت برای جلب نظر مردم، معیشت نانوایان را در نظر نگرفته و قیمت نان را به زعم خودش ثابت نگه داشته است. در حالی که برخی نانوایی های آزادپز بدون توجه به این مسائل، از وزن نان ها می زنند و انواع نان را با قیمت های بالا به دست مصرف کننده می رسانند. اما از طرفی شاغلان برخی نانوایی ها به سختی روزگار می گذرانند چرا که هزینه های جانبی طی ماه های اخیر به شدت افزایش یافته اما دولت اجازه افزایش قیمت نان را صادر نکرده است. به دنبال همین حاشیه ها در بازار نان، چند وقتی می شود که صحبت افزایش قیمت در این بازار نیز مطرح شده است.

در بازار مرغ نیز شرایط به گونه ای است که همین ماه گذشته به دنبال وقوع سیل‌ و سودجویی برخی مغازه داران، نرخ هر کیلو مرغ به بالای ۲۰ هزار تومان هم رسید. از این رو بعید نیست که با افزایش تقاضا در ماه رمضان، بار دیگر قیمت های نجومی در بازار مرغ ایجاد شود. این در حالی است که مشکلات بازار نهاده های دامی همچنان حل نشده است. از طرفی با توجه به اینکه صادرات تخم مرغ به تازگی آزاد شده است، قرار است قیمت تمام شده تولید تخم مرغ به زودی از سوی وزارت کشاورزی اعلام ‌شود که به طور حتم با افزایش نسبت به هفته های اخیر مواجه خواهد شد چرا که مرغداران چند وقتی می شود نسبت به قیمت پایین این کالا و افزایش هزینه مواد اولیه گلایه دارند.

اختلاف قیمت ۶ برابری

نگاهی به تحولات بازار خرما نیز نشان می دهد که خرما با افزایش قیمت ۶ برابری در برخی مغازه ها عرضه می شود. به گفته دبیر انجمن خرما، فروش هر کیلو خرما با نرخ ۳۰، ۳۵ هزار و در برخی موارد بالاتر بیانگر فروش ۵ تا ۶ برابری قیمت واقعی و سود کاذب دلالان است. علی اصغر موسوی درباره آخرین تحولات بازار خرما اظهار کرد: در ابتدای فصل برداشت برخی دلالان قیمت خرما را به حدی کاهش می‌دهند تا بتوانند پس از خرید محصول از کشاورزان سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

وی قیمت کنونی خرما در بازار را غیر منطقی دانست و اظهار کرد: افزایش کاذب قیمت‌ها و نوید مجدد افزایش قیمت در ماه رمضان اجحاف در حق مصرف کنندگان است که باید دولت با این افراد سودجو برخورد جدی داشته باشد. موسوی درباره آخرین وضعیت بازار خرما در ماه رمضان گفت: با استمرار روند سودجویی دلالان و واسطه گران و فقدان نظارت بر بازار،  افزایش مجدد قیمت در ماه رمضان دور از انتظار نیست که این امر بی انصافی در حق خریداران است.

از طرفی نگاهی به بازار محصولات لبنی نیز نشان می دهد که افزایش قیمت و کاهش وزن در محصولات برخی برندها اتفاق افتاده است. البته گرانی خودسرانه محصولات لبنی موضوع تازه ای نیست و افزایش قیمت در این بازار تا جایی پیش رفته است که مردم با هر بار نگاه کردن قیمت انواع محصولات لبنی شوکه می شوند. با این حال دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده است که قیمت محصولات لبنی تا بررسی نهایی از سوی ستاد تنظیم بازار به طور قطع تا پایان ماه رمضان افزایشی نخواهد داشت. به گفته رضا باکری، با افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد، تغییرات نرخ ارز یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کره وارداتی، مواد بسته بندی و پتروشیمی به کارخانه‌های لبنی پیشنهاد داده ایم تا مستندات لازم را در این زمینه ارائه کنند تا انجمن مدارک و مستندات را به ستاد تنظیم بازار ارسال کند.

گرانی ۲۰ درصدی آبمیوه و بستنی

گرانی اقلام ضروری مصرف کنندگان در حالی است که حتی قیمت بستنی و آبمیوه نیز از حالا گران شده است. در حالی که افزایش قیمت این محصولات با نزدیک شدن به تابستان و افزایش گرمای هوا صورت می گرفت اما امسال پیش از آغاز ماه رمضان، افزایش قیمت در این بازار رقم خورده است. به گفته  اسکندر آزموده رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه، قیمت بستنی به علت افزایش بیش از ۳۰ درصدی مواد اولیه حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

بر این اساس با توجه به اینکه پیش بینی می شود بازار مایحتاج ضروری مردم با آغاز ماه رمضان و افزایش تقاضا آشفته تر شود،   طرح ویژه نظارت بر بازار کالا‌های اساسی در ماه رمضان کلید خورد که به دنبال آن قرار است با هدف تنظیم بازار اقلام اساسی و مصرفی خانوار در ماه رمضان، طرح ویژه نظارت بر بازار از دهم اردیبهشت آغاز  و تا هفدهم خرداد ادامه ‌یابد. به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است این اقدام با هدف حفظ آرامش بازار در ماه رمضان و توجه به رفاه هموطنان به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه صورت ‌گیرد.

این اقدام در حالی قرار است تا ۳ روز دیگر اجرایی شود که اقدامات اخیر وزراتخانه های صنعت و کشاورزی تا کنون نتوانسته اندک تاثیر مثبتی بر آرامش بازار داشته باشد به طوری که روند افزایش قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد . از این رو با آغاز ماه رمضان و افزایش تقاضای مردم، باید کالاهای اساسی را با قیمت های بالاتری تهیه کرد.  از این رو به نظر می رسد دولت برای یک بار هم که شده باید به توصیه های بخش خصوصی توجه کند و راهکارهای اساسی را برای تنظیم بازار کالاهای اساسی به خصوص در مناسبت های خاص به کار گیرد.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 15318
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا