بازی‌های سیاسی به قیمت جان و معیشت مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز: دولت مدعی است پولی خارج از بودجه برای حمایت مالی از مردم ندارد. مجلس هم با طرح‌هایی که بار مالی جدیدی بر دولت تحمیل می‌کند، سعی در مقصر جلوه دادن دولت در عدم همراهی با مجلس دارد. البته این‌طور که به نظر می‌رسد، مساله اصلی نبود بودجه لازم نیست. مساله این است که چه نهادی کمک به معیشت مردم را به نام و نفع خود مصادره کند.

دولت از طرفی داد حمایت از مردم را سر می‌دهد و مجلس سنگ‌اندازی می‌کند و از طرفی مجلس طرح الزام دولت به کمک یارانه کالاهای اساسی را مصوب می‌کند و دولت از نبود بودجه می‌نالد.

ولی پس از کش و قوس‌های فراوان و گذشت مدت زمان طولانی برای تصمیم‌گیری درباره استان‌هایی با شرایط قرمز کرونایی، بالاخره تصمیم به تعطیلی این مناطق گرفته شده و طبیعی است که باید برای کاهش مشکلات معیشتی مردمی که مجبور به تبعیت از دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا و خانه‌نشینی در شرایط قرنطینه و تعطیلی هستند، کمک معیشتی پرداخت شود. بنابراین با وجود کشمکش دولت و مجلس و جنگ علنی و رسانه‌ای آنها علیه یکدیگر، بالاخره روز گذشته روحانی اعلام کرد در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شده به مدت چهار ماه تا پایان سال، به یک‌سوم جامعه بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت شود؛ موضوعی که مجلس نسبت به آن واکنش نشان داد و احسان قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رییس مجلس در انتقاد از این موضوع گفت: «با اصل قضیه موافقیم و حتی به دولت تذکر دادیم که افرادی که شغل‌شان به مشکل می‌خورد به طور حتم باید مورد توجه جدی قرار گیرند ولی سوال این است که منبع و اختیار قانونی آن برای اقدامات مالی از کجا تامین می‌شود.»

تقابل سیاسی مجلس و دولت از تریبون عمومی!

نایب رییس مجلس همچنین در تقابل با مواضع دولت، کابینه را به برخورد دوگانه متهم کرد و گفت: «این‌گونه رفتار دوگانه که اگر مجلس تصمیم بگیرد تا خدمتی به مردم شود نماینده دولت مخالفت می‌کند…»

از طرفی هم حسن روحانی رییس‌جمهوری که این روزها جواب تخریب‌های محمدباقر قالیباف رییس مجلس را از تریبون عمومی می‌دهد، در جلسه هیات دولت در کنایه‌ای آشکار به قالیباف که در نطق میان‌دستور خود، تصمیم‌گیری در «پاستور را عامل گرانی‌ها دانسته بود نه آریزونا و جورجیا» و به روحانی نهیب زده بود که به مردم آدرس غلط ندهد، مواردی را متذکر شد.

روحانی در جلسه هیات دولت در پاسخ به قالیباف، رفتارهای او را انتخاباتی دانست و با بیان اینکه «به اسم نقد قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم» گفت: «ما نباید به اسم نقد دولت به دنبال تطهیر و تبرئه دولت‌ آمریکا باشیم. این دولت اخیر آمریکا جنایتکار و تروریست بود و عده‌ای هم در داخل به صورت مجانی در حال تطهیر آن هستند. حالا تکلیف رسانه‌های خارجی که پول می‌گیرند مشخص است. اما این عده برای صدمه به دولت و آماده کردن فضا برای انتخابات ۱۴۰۰ چنین حرف‌های می‌زنند.»

تسویه‌حساب‌های جناحی

بنابراین به نظر می‌رسد، بیش از اینکه مجلس و دولت به فکر حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در شرایط همه‌گیری ویروس کشنده کرونا باشند، مشغول تسویه‌حساب‌های سیاسی و تخریب یکدیگر از تریبون رسمی کشور هستند. به نحوی که گفته می‌شود مجلس و دولت بیشتر از اینکه به فکر جان و سلامت مردم باشند هر یک می‌کوشند به یکدیگر ثابت کنند کلاه کدامشان پشم بیشتری دارد.

کسی حق ندارد سلامت مردم را دستمایه بازی‌های سیاسی خود قرار دهد

احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس دهم با انتقاد از عملکرد سیاسی مجلس و دولت در قبال جان و سلامت مردم در شرایط کرونایی، به «جهان‌صنعت» گفت: «انتظار منطقی این است که در درجه اول برنامه‌ریزی کلی کشور به نحوی باشد که امکانات به صورت عادلانه بین مردم توزیع شود تا حداقل نیاز عموم مردم تامین شود و نیاز به اختصاص سبدهای معیشتی و حمایتی کمتر باشد.»

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ادامه داد: «نقدی که به سیاست‌های دولت آقای احمدی‌نژاد داشتیم، سیاست پول‌پاشی بود که البته آن هم تا زمانی که درآمد کلان نفتی وجود داشت، انجام می‌شد. البته این سیاست در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم تا حدودی ادامه داشت. به یاد دارم در انتخابات سال ۹۶ در دفاع از آقای روحانی به مردم تاکید داشتم یکی از ویژگی‌های متفاوت جریان مورد حمایت ما این است که برخلاف جریان دیگر اعتقادی به پول‌پاشی ندارد و حامی شیوه‌ای از سیاستگذاری است که نیازمند پول‌پاشی نباشد. آقای روحانی هم در سخنرانی‌های انتخاباتی خود تاکید داشت باید به جایی برسیم که مردم به این پول‌ها نیاز نداشته باشند.

مازنی با اشاره به شرایط فعلی کشور و اجبار به تعطیلی استان‌های قرمز اظهار کرد: «در حال حاضر با بیماری کووید۱۹ مواجه هستیم و بخشی از مردم به دلیل تعطیلی دچار مشکلات معیشتی می‌شوند و این مساله را باید به نحوی مدیریت کرد که این مشکل رفع شود. یا از طریق بیمه بیکاری رقمی پرداخت شود تا مردمی که مجبور به تعطیلی مشاغل خود هستند حداقل امرار معاش را داشته باشند و این از وظایف حکومت است.»

این نماینده ادوار مجلس با انتقاد از مجلس و دولت که سلامت مردم را دستمایه بازی‌های سیاسی خود قرار داده‌اند، گفت: «نهادهای مختلف حکومتی با سه موضوع «مردم، بیماری کوید ۱۹ و پول بیت‌المال» مواجه هستند. هیچ‌یک از ارکان نظام حق ندارند از این موضوعات استفاده سیاسی و جناحی داشته باشند. در بخش مربوط به بیماری بسیار زشت است که مردم گرفتار بیماری باشند ولی مجلس و دولت بالای سر شخص بیمار که نیاز به درمان و آرامش دارد بازی‌های سیاسی کنند و این کار غیراخلاقی است. در بخش ارائه کمک معیشت و پول بیت‌المال هم این پول ارثیه پدر کسی نیست و پول خود مردم است و باید به شکل عادلانه و متناسب با ضرورت‌ها توزیع شود.»

 مازنی تاکید کرد: «مردم از تقابل و کشمکش‌های سیاسی خسته شده‌اند و باید به این وضع خاتمه داد.»

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در توصیه‌ای از نمایندگان مجلس و دولت خواست بیش از این با احساسات مردم بازی نکنند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تاکید کرد: «مردم زمانی که صداقت و رفتارهای اخلاقی و سیاست‌های عادلانه ببینند به جناح‌ها توجه می‌کنند و نیاز به این کارها نیست. البته طبق قانون پیش‌بینی شده که برای موضوعاتی که بار مالی دارد دولت به مجلس لایحه بدهد و قانون اساسی اجازه نمی‌دهد مجلس طرحی بیاورد که بار مالی به دولت تحمیل کند. این وظیفه دولت است. البته مجلس هم می‌تواند دراین باره به دولت پیشنهاد بدهد و نمایندگان به خوبی می‌دانند اگر طرحی بدهند که بار مالی داشته باشد، شورای نگهبان آن طرح را به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد می‌کند. پس اصرار بر این رفتارها جز سیاسی‌کاری چیزی نیست.»

مازنی همچنین با بیان اینکه «مردم، معیشت و بیماری آنها را نباید بازیچه امیال سیاسی قرار داد» به «جهان‌صنعت» گفت: «راه درست این است که هم مجلس و هم دولت جلسات مشترکی داشته باشند و طرح‌هایی بدهند که اگر نفع سیاسی هم دارد برای همه باشد. یعنی برای حل مشکل مردم راهکارها و برنامه‌هایی ارائه دهند. اگر طرح و لایحه و برنامه‌ای به نفع مردم باشد همه برنده هستند، ولی اگر این رفتارها ادامه داشته باشد بازی با سلامت مردم، بیت‌المال و نیاز مردم بازی باخت- باخت است و برنده‌ای ندارد.»

بنابراین شایسته است مجلس و دولت دست از بازی‌های سیاسی و کنایه زدن‌های پنهان و آشکار بکشند و انتخابات را به وقت خود موکول کنند و کمی هم در کنار منافع سیاسی‌شان به فکر مردم بریده از درد اقتصادی و داغدار عزیز از دست داده از ویروس منحوس کرونا باشند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 153503
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا