اعتماد عمومی به باد می‌رود

سید‌مصطفی ‌هاشمی‌طبا * با وجود تذکرات و تاکیدات مقام معظم رهبری و دلسوزان کشور، بگومگوی بین مسوولان در دو قوه مجریه و مقننه طی هفته گذشته یک بار دیگر بالا گرفت؛ رویه‌ای که اسم آن را تنها می‌توان خودزنی گذاشت.

مسوولان کشور در دولت و مجلس باید طی همفکری و همکاری با یکدیگر امور را پیش ببرند به خصوص در این شرایط دشوار که کشور از جهات مختلف تحت فشار است.

اینکه منتظر باشیم تا کسی حرفی زد، جواب او را بدهیم رویه درستی نیست و قطعا می‌توان با پختگی بیشتری مسائل کشور و حتی اختلاف‌نظرهای موجود را حل‌و‌فصل کرد.

حداقل در قضیه پیش آمده اخیر توجه به برخی نکات ضروری است. مثلا اینکه همه ما می‌دانیم وقتی آمریکا از برجام خارج شد، مشکلات بسیاری برای کشور ما ایجاد شد. واضح است و همه می‌دانند که وقتی برجام اجرا شد تاثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران داشت و حتی تورم یک‌رقمی شد بنابراین نمی‌توان گفت که مشکلات فعلی سراسر داخلی و ناشی از سوء‌مدیریت است.

از طرف دیگر نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که وقتی آمریکا از برجام خارج شد ما سیاست‌های درستی را پیش نگرفته و به امید این ماندیم که او به برجام برگردد. بر این اساسا باید منصفانه‌تر به موضوع نگریست و هر دو جنبه را لحاظ کرد.

مساله قابل توجه این است که نگاه غیرمنصفانه موجود و بگومگوهای ناشی از آن آثار و تبعات بسیاری به دنبال دارد. مهم‌تر از همه اینکه مردم مایوس و ناراحت شده و تصور می‌کنند که آقایان مسوول به فکر آنان نبوده و سرگرم دعواهای سیاسی خود هستند. این رویه به نظر من نوعی خودزنی است و اصلا شایسته عنوان و جایگاه حضرات نیست. لازم است توجه داشته باشند که در نتیجه برخورد غیرمنصفانه و توام با سیاسی‌کاری آنان اعتماد عمومی از دست می‌رود و این تبعات دیگری دارد.

بدیهی است از مردمی که شاهد کشمکش‌های سیاسی مسوولان بر سر ساده‌ترین مسائل و قابل‌ حل‌ترین موضوعات هستند انتظار داشت که همچنان اعتماد کرد و در بزنگاه‌های سیاسی مثل قبل با مجموعه حاکمیت همراهی کنند. همچنین نمی‌توان در صورت ادامه این رویکردها انتظار داشت که به این سادگی‌ها به توسعه سیاسی دست یافت.

باعث تاسف است اما در مواردی شبیه آنچه این هفته شاهد بودیم، مسوولان امر اگرچه واقعیت موضوع را می‌دانند اما به خاطر نگاه‌های سیاسی خود طرف مقابل و جناح سیاسی رقیب را متهم می‌کنند. به عبارت دیگر فکر می‌کنند با این کار زرنگی و فرصتی برای خودنمایی و جلب نظر مردم پیدا کرده‌اند در حالی که اصلا این‌طور نیست و این اقدامات به منزله بردن سر زیر برف است.

مردم اما آگاه‌تر و هوشمندتر از آن هستند که درگیر این بازی‌های سیاسی شوند و واقعیت را درک می‌کنند. همه این‌ آقایان مدعی گسترش عدالت در جامعه هستند و مردم با مشاهده این رفتار درمی‌یابند که اینها قادر به این کار نیستند. ممکن است برخی در کلام عدالت را رعایت کنند و در عمل رعایت نکنند اما آنهایی که در کلام عدالت را رعایت نمی‌کنند حتما در عمل هم نخواهند کرد.

* سیاستمدار اصلاح‌طلب

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 153504
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا