آب کردن یخ دلارهای بلوکه‌شده

به گزارش جهان صنعت نیوز: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که چین ۲۰ میلیارد دلار، هند هفت میلیارد دلار، کره‌جنوبی ۵/۸ میلیارد دلار، عراق چهار تا پنج میلیارد دلار و ژاپن ۵/۱ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند اما تاکنون تلاش‌هایی که برای بازپس‌گیری این منابع مالی شده چندان نتیجه‌بخش نبوده است. البته در این میان عراق قول داده منابع مالی حاصل از صادرات به ویژه در زمینه برق و گاز را به شیوه‌های مختلف از جمله تهاتر پرداخت کند.

اما به طور کلی می‌توان گفت که در شرایط بحرانی اقتصاد، میلیاردها دلار از منابع مالی ایران در کشورهای مختلف خاک می‌خورد در حالی که به باور صاحب‌نظران اقتصادی، باید راه‌هایی را برای استفاده از این منابع مالی در دستور کار قرار داد. به گفته برخی از کارشناسان، ایران می‌تواند با بهره گرفتن از منابع مالی خود در کشورهای هدف خط اعتباری ایجاد کند تا صنعتگران ایرانی بتوانند از آن استفاده کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

به باور گروهی دیگر از کارشناسان، باید در کشورهایی مثل عراق در حوزه صنعتی و ساختمانی وارد عمل شد و در حوزه تاسیس کارخانه‌ها و زیرساخت‌ها ایفای نقش کرد. در این راستا می‌توان از ‌این منابع مالی بلوکه‌شده به عنوان ضمانتنامه استفاده کرد. گروه دیگری از کارشناسان نیز اگرچه سرمایه‌گذاری در کشورهایی مثل عراق را مثبت می‌دانند اما معتقدند که تا مشکل نقل‌وانتقالات مالی رفع نشود، نباید انتظار آزادسازی منابع مالی را داشت.

استفاده از منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در صنعت

در همین خصوص دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با تاکید بر اینکه بخشی از پروژه‌های عمرانی عراق باید به ایرانی‌ها واگذار شود،  به «جهان‌صنعت» گفت: بخش زیادی از منابع مالی ایران در کشورهایی همچون عراق رسوب کرده در حالی که می‌توان از راه‌های مختلف این منابع را در اختیار گرفت.

حمیدرضا صالحی اظهار کرد: استفاده از این منابع برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید و صنعت یکی از راه‌هایی است که در رابطه با برخی از کشورها پیشنهاد می‌شود اما در رابطه با عراق از آنجا که این کشور کالاهای مورد نیاز ایران را در اختیار ندارد، باید از راه‌های دیگری وارد عمل شد. به گفته وی، بنابراین استفاده از این منابع برای سرمایه‌گذاری در صنعت و زیرساخت‌های کشور طرف مبادله و همچنین  بهره‌گیری از سود حاصل از این سرمایه‌گذاری برای تامین نیازهای کشور یکی از راه‌هایی است که برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق پیشنهاد می‌شود.

صالحی بر این عقیده است که ایران می‌تواند به وسیله منابع مالی بلوکه‌شده خود در کشورهایی مثل عراق به پیمانکاران ایرانی وام دهد و یا اینکه در پروژه‌های مختلف صنعتی در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه به این وسیله برای صنعتگران و مهندسان ایرانی نیز شغل ایجاد می‌شود، افزود: عراق بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری است به طوری که می‌توان با ایفای نقش در ایجاد زیرساخت‌ها در این کشور، منابع مالی بلوکه‌شده را نیز آزاد کرد.

مشکل نپیوستن ایران به FATF

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما تحریم را مانع بازگشت منابع مالی بلوکه‌شده به ایران می‌دانید، گفت: البته تحریم‌ها در این خصوص تاثیرگذار است اما مسائلی مانند نپیوستن ایران به FATF نیز باعث رسوب منابع مالی شده که با توجه به تحولات اخیر در آمریکا، ایران باید در اولین فرصت برای آن چاره‌اندیشی کند.

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با تاکید بر اینکه سیاستگذاران کشور باید هر چه زودتر تدابیر لازم را به کار گیرند، افزود: ایران در این چند سال گذشته عقب نگه داشته شده و باید زمینه رهایی از این عقب‌ماندگی را دقیقا در همین روزهای کلیدی رقم بزنیم. صالحی بیان کرد: صنعت کشور باید به منابع اولیه دسترسی پیدا کند و درها به روی سرمایه‌گذاران باز شود. وی با بیان اینکه ما به شدت به سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند هستیم، اظهار کرد: باید صنعت ایران رقابت‌پذیر شود و این رقابت‌پذیری تنها با بهبود سیاست خارجی و گشایش‌های بین‌المللی ایجاد می‌شود. اما تا قبل از ایجاد گشایش‌ها لازم است در کشورهایی مثل عراق پروژه‌هایی را در دست بگیریم. رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران افزود:  با ورود رقبای جدید به بازار انرژی عراق، باید دیپلماسی اقتصادی همگام با روابط سیاسی در این کشور توسعه یابد. در غیر این صورت نمی‌توان به آینده روابط اقتصادی در این کشور خوش‌بین بود. در شرایط فعلی فاینانس پروژه‌ها از طریق منابع‌مان در عراق می‌تواند سریع‌ترین راه برای تداوم حضور در بازار عراق باشد.

لزوم برقراری ارتباطات پولی و بانکی

در این رابطه احمد پورفلاح رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا نیز با انتقاد از اینکه بدون برقراری ارتباطات پولی و بانکی با دنیا نمی‌توان توقع بازگشت پول‌های بلوکه‌شده به کشور را داشت، به «جهان صنعت» گفت: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود اما نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به FATF  بپیوندیم، باز هم توان جابه‌جایی پول را نخواهیم داشت. بنابراین شرایط کشور چندان تغییری نمی‌کند.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: رسوب منابع مالی ایران در کشورهایی مثل عراق و چین تنها به دلیل تحریم نیست بلکه مشکلات نقل‌وانتقالات مالی بیشتر در این زمینه تاثیرگذار بوده است. بنابراین تا در این خصوص از جانب دولت اقدامی نشود، نمی‌توان منتظر آزادسازی این منابع مالی بود.

پورفلاح افزود: امید می‌رود با گشایشی که در سطح بین‌المللی در حال انجام است، به تدریج تحریم‌ها نیز کمرنگ شود و سیاستگذاران با انجام اقدامات جدید در حوزه مالی، راه را برای آزادسازی منابع مالی باز کنند.

وی بیان کرد: کشور ما نیازمند گشایش ویژه در روابط بین‌المللی و تجاری است تا از وضع کنونی رها شود، به مولفه‌های اقتصادی مطلوب و سطح قابل قبول جهانی دست یابد و منابع مالی خود را زنده کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفت: در رابطه با کشورهایی مثل عراق انتظار می‌رود دولتمردان زمینه حضور سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی را در این کشور فراهم کنند تا شاهد پیشی گرفتن فعالان ترکیه در بازار این کشور نباشیم.

لزوم ایجاد یک خط اعتباری

مهرداد بازرگان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز اگرچه معتقد است ایران می‌تواند حدود ۲۰ میلیارد دلار پروژه به صورت سالانه در عراق اجرا کند اما نسبت به عدم پذیرش ضمانتنامه بانک‌های ایرانی از سوی عراقی‌ها اظهار نگرانی می‌کند. وی بر این عقیده است که اجرای پروژه‌های عمرانی در کشورهایی از جمله عراق که نیازمند زیرساخت‌های اینچنینی است، می‌تواند برای ایران ارزش‌افزوده ایجاد کند در حالی که باید در زمینه ضمانتنامه‌ها فکری در این خصوص شود تا عراق صنعتگران ایرانی را بازی ندهد.

بازرگان در این خصوص پیشنهاد کرد که دولت از پول برق و گاز بلوکه‌شده در عراق بابت ایجاد یک خط اعتباری استفاده کند تا شرکت‌های ایرانی بتوانند از این موضوع استفاده کنند. این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه باید به صنعت احداث در کشور بها داد، به «جهان‌صنعت» گفت: در این خصوص باید از فضای بزرگی که در عراق وجود دارد برای صنعت احداث یا صدور خدمات فنی و مهندسی استفاده کرد.

وی بیان کرد: ماه‌هاست که دولت عراق اجازه نمی‌دهد صادرات محصولات غذایی به راحتی به این کشور انجام شود. از این رو باید در راستای احداث کارخانه‌ها در عراق و ایجاد صنایع، مهندسان و صنعتگران ایرانی وارد عمل شوند. به این ترتیب علاوه بر اشتغالزایی، تکلیف پول‌های بلوکه‌شده در این کشور هم مشخص می‌شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورد رسوب پول‌های بلوکه‌شده در دیگر کشورها همچون چین و ایتالیا نیز گفت: ما باید سهم بیشتری از تجارت جهانی داشته باشیم. تحریم‌ها و نپیوستن ما به FATF موضوعی است که علاوه بر تحریم‌ها، منجر به رسوب منابع مالی زیادی از طرف ایران در کشورهای خارجی شده که باید هر چه زودتر در این زمینه گشایشی حاصل شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 154906
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا