آغاز عصر پساترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با صدور مجوز انتقال قدرت ، از مبارزه دست کشیده است؛ به باور کارشناسان چراغ سبز دونالد ترامپ به منزله اعتراف به شکست است. به این ترتیب، جو بایدن و تیم او پس از هفته‌ها تاخیر به اطلاعات مورد نیاز برای پیشبرد وظایف خود دسترسی خواهند یافت. آغاز زمامداری جو بایدن روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ و پس از برگزاری مراسم ادای سوگند او خواهد بود. امیلی مورفی، سرپرست اداره عمومی خدمات فدرال آمریکا جو بایدن را پیروز این انتخابات اعلام کرده است. ترامپ در پست توئیتری خود از مورفی خواسته است اقدامات لازمه را انجام دهد. او از تیم خود نیز درخواست مشابهی کرده است.

این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است که طی دو هفته گذشته جنجال‌آمیز شده بود چرا‌که دولت ترامپ با وجود گذشت دو هفته از مشخص شدن پیروزی جو بایدن در رای‌گیری سوم نوامبر، از ارسال چنین نامه‌ای از سوی اداره کل خدمات خودداری کرده بود. این اختلاف به آنجا رسیده بود که دوشنبه گذشته مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در هشداری به رییس این اداره، از او خواستند از فوت وقت اجتناب کرده و برای ارائه دلایل خود فورا برابر نمایندگان کنگره حاضر شود.

رسانه‌های آمریکا از آن به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کردند. هر چند برخلاف رسم معمول در آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون به جوبایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علنا بر زبان نیاورده است.

در همین حال، فشارها از سوی چهره‌های جمهوریخواه برای پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ طی چند روز گذشته و همزمان با تایید نتایج انتخابات در دست‌کم ۱۵ ایالت این کشور، افزایش یافته بود. سناتورهای ارشد جمهوریخواه از او خواسته بودند که شکست خود را بپذیرد. ۱۶۰ نفر از رهبران تجاری، ازجمله کمک‌کنندگان بزرگ مالی جمهوریخواه هم از آقای ترامپ خواسته‌اند شکست خود را بپذیرد و به او گفتند عدم انجام چنین کاری به آمریکا ضرر می‌رساند.

کریس کریستی، یکی از چهره‌های عمده حامی دونالد ترامپ، از او خواسته است که تلاش‌هایش برای رد کردن شکستش در مقابل جو بایدن را متوقف کند و نتیجه را بپذیرد. کریستی فرماندار سابق نیوجرسی بوده و در این چهار سال حامی دونالد ترامپ بوده است. او از جمله یکی از کسانی بود که برای آمادگی آقای ترامپ در مناظره با آقای بایدن، با او تمرین می‌کرد. او در گفت‌وگو با برنامه هفتگی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا گفته است که رفتار گروه وکلای دونالد ترامپ، مایه شرم کشور است.

همه نگاه‌ها متوجه ایالت میشیگان بود. تایید نتیجه انتخابات در میشیگان به جنجالی بزرگ بدل شده بود و حتی ترامپ هفته گذشته با دعوت از نمایندگان مجالس ایالتی میشیگان، شخصا تلاش کرده بود که جمهوریخواهان میشیگان را ترغیب به نادیده گرفتن نتایج شمارش آرا کند و خود را برنده انتخابات در این ایالت بداند.

شکایات تیم وکلای ترامپ در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا از سوی دادگاه‌های ایالتی و فدرال رد شده بود. تایید پیروزی جو بایدن در ایالت کلیدی میشیگان عملا باعث تغییر رویکرد ترامپ نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد. این موضوع در واقع اعلام قطعی شکست ترامپ و تیم وکلای او بود.

پیروزی بایدن بر ترامپ در ایالت میشیگان رسما تایید شده است. گروه ناظر بر انتخابات این ایالت دوشنبه گذشته رسما نتیجه انتخابات را تایید کرد. تیم وکلای ترامپ برای مدت چند هفته از تقلب در انتخابات ایالت میشیگان سخن گفته بود.

برتری بایدن بر ترامپ در این ایالت ۱۵۴ هزار رای اعلام شده است. به این ترتیب، همه ۱۶ رای الکترال این ایالت به سود دموکرات‌ها محسوب خواهد شد. بنابراین ترامپ برای چرخش در نتایج انتخابات آخرین و مهم‌ترین برگ خود را نیز از دست داده است.

ترامپ حتی برای مانع شدن از تایید نتایج انتخابات شماری از رهبران فراکسیون حزب جمهوریخواه ایالت میشیگان را به کاخ سفید دعوت کرده بود؛ تلاشی که ثمری به همراه نداشت. نمایندگان جمهوریخواه این ایالت اعلام کرده بودند که به کار خود بر اساس روال معمول ادامه خواهند داد.

سیاستمداران جمهوریخواه در ایالت‌های پنسیلوانیا، ویسکانسین و آریزونا نیز برخلاف میل ترامپ نتایج انتخابات را تایید کرده بودند. دوشنبه گذشته بیش از ۱۰۰ کارشناس مسائل امنیتی وابسته به حزب جمهوریخواه از رویکرد ترامپ در ارتباط با انتقال رسمی قدرت انتقاد کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بودند.

یک گام ضروری

تیم جو بایدن اکنون می‌تواند حدود شش میلیون و سیصد هزار دلار اختیار بگیرد تا بتواند روند انتقال قدرت را آغاز کند. در ضمن بخشی از فضای فیزیکی وزارتخانه‌ها در اختیار این تیم قرار می‌گیرد. تیم بایدن همچنین می‌تواند از منابع دولت فدرال برای کنترل پیشینه خدمه‌ای که قصد استخدام آنها در کاخ‌سفید و وزارتخانه‌های مختلف را دارد استفاده کند. افزون بر آن، همکاران جو بایدن اکنون می‌توانند به طور رسمی با مسوولان و نهادهای دولت آمریکا تماس برقرار کنند. این همان موضوعی بوده است که تا پیش از صدور فرمان ترامپ ممکن نبوده است.

ماری گیلبرت، مسوول انتقال قدرت دولت فدرال در پی تصمیم مورفی در ایمیلی به وزارتخانه‌های مختلف نوشت: «مطابق با قانون انتقال ریاست‌جمهوری سال ۱۹۶۳ (طبق آخرین نسخه ترمیم‌شده آن)‌ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰، مدیر اداره خدمات عمومی احراز کرده است که جوزف آر. بایدن و سناتور کامالا هریس نامزدهای پیروز برای سمت، به ترتیب‌ ریاست‌جمهوری و معاونت رییس‌جمهوری هستند.»

تا پیش از انتخابات جنجالی امسال البته بیشتر مردم آمریکا اسم «اداره خدمات عمومی» یا خانم مورفی را هم نشنیده بودند چون روند انتقال قدرت روی روال و تشریفات معمول انجام می‌شد. معمولا پس از احراز نتیجه انتخابات، نامزد شکست‌خورده با نامزد پیروز تماس می‌گیرد و سپس نزد هواداران خود سخنرانی می‌کند. اما ترامپ نتیجه اعلام‌شده توسط رسانه‌ها را نپذیرفت و آن ‌را در دادگاه‌های مختلف به چالش کشید؛ این دادگاه‌ها تا‌کنون طرف ترامپ را نگرفته‌اند. با این حال رسمی شدن پیروزی بایدن با نامه مورفی هم تکمیل نمی‌شود و روند خودش را دارد. دولت بایدن رسما در روز ۲۰ ژانویه (حدود دو ماه دیگر) پس از ادای سوگند او آغاز به کار خواهد کرد.

تیم بایدن اعلام کرد، تصمیمی که اتخاذ شد گامی مهم در راستای تلاش برای فائق آمدن بر چالش‌هایی است که کشور آمریکا با آنها روبه‌رو است. یوهانسون آبراهام، مدیر اجرایی انتقال قدرت جو بایدن گفت که این تصمیم یک گام ضروری برای شروع مقابله با چالش‌های پیش‌روی ملت ما ازجمله مهار همه‌گیری و کنترل همه‌جانبه اقتصاد است. یک مقام نزدیک به بایدن گفت که فوری‌ترین نیاز امکان دسترسی به داده‌های کووید۱۹ و برنامه‌های توزیع واکسن است. چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا در واکنش به نامه اداره خدمات عمومی آمریکا، آن را نشان سازش توصیف کرد و گفت که هم اکنون نیاز است تا متحد شویم.

پست‌های کلیدی در دست برجامی‌ها

در همین حال، روز دوشنبه دفتر جو بایدن چند عضو کابینه او را معرفی کرد. بنابر این اطلاعیه، آنتونی بلینکن، به عنوان وزیر خارجه جدید و جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفت‌وگو‌های منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

جو بایدن که با برآورد کسب ۳۰۶ رای الکترال در برابر ۲۳۲ رای کسب شده از سوی دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری جدید آمریکا در حال آماده کردن تیم خود است روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، در بیانیه‌ای که همزمان با انتشار اعضای انتخاب شده برای کابینه منتشر کرد گفت: «من به تیمی نیاز دارم که از همان روز اول به من کمک کنند تا دوباره جایگاه آمریکا در صحنه جهانی را تثبیت کنم و بتوانند جهان را برای مقابله با بزرگ‌ترین چالش‌های روبه‌رو متحد کنند. تیمی که بتواندافزایش امنیت، بهروزی و پاسداشت ارزش‌های ما را فراهم کند.»

الخاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی معرفی شده است. وب‌سایت رییس‌جمهوری منتخب در توضیح سابقه آقای کایورکاس نوشته: «در صورت کسب رای اعتماد از سنا، او نخستین لاتین‌تبار و مهاجری خواهد بود که به عنوان وزیر امنیت داخلی آمریکا برگزیده می‌شود.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آتی آمریکا در سازمان ملل متحد خواهد بود. خانم گرینفیلد که یک آفریقایی‌تبار است، از دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت خارجه و سفیر سابق این کشور در بسیاری از کشور‌های آفریقایی، چون کنیا و گامبیا بوده و همچنین در سفارت آمریکا در پاکستان و سوییس هم مستقر بوده است.

یکی دیگر از اعضای کابینه که جو بایدن آن را معرفی کرده است آوریل هینس است که در صورت تایید نخستین زن تاریخ آمریکا خواهد بود که به مقام مدیریت سازمان اطلاعات ملی خواهد شد.

او در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما که جو بایدن هم به عنوان معاونش در کاخ سفید حضور داشت، مشاور ارشد اطلاعاتی آقای اوباما بود و نخستین زنی است که به عنوان معاونت سازمان سیا رسیده بود.

از میان شش عضو کابینه دولت جدید آمریکا تاکنون دو زن به سمت‌های کلیدی سفیر سازمان ملل متحد و مدیر سازمان اطلاعات ملی انتخاب شده‌اند. یک آفریقایی‌تبار در میان آنهاست و یک مهاجر متولد کوبا هم وزیر آتی وزارت امنیت داخلی معرفی شده است.

بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت ورود به کاخ‌سفید متنوع‌ترین کابینه تاریخ آمریکا را معرفی خواهد کرد. علاوه بر کابینه، از میان ۱۶ مقام ارشد نهاد ریاست‌جمهوری که تاکنون رسما معرفی شده‌اند هم زنان با ۱۰ عضو در برابر شش مرد، اکثریت دارند.

جنت یلین، نخستین زن وزیر دارایی آمریکا

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا شروع به اعلام کابینه خود کرده و تا‌کنون دو زن مسوولیت دو سمت مهم را بر عهده گرفته‌اند. جنت یلین، رییس سابق بانک مرکزی قرار است به عنوان وزیر دارایی فعالیت کند و آوریل هینس هم برای ریاست اداره اطلاعات ملی معرفی شده است. این نهاد بلندپایه‌ترین سازمان اطلاعاتی آمریکاست. فعالیت هر دو مستلزم تایید سنای آمریکاست.

در صورت تایید صلاحیت جنت یلین در مجلس سنا، او نخستین زن در تاریخ آمریکا خواهد بود که وزیر دارایی و خزانه‌داری آمریکا خواهد شد. یلین که ۷۴ سال دارد اقتصاددان برجسته‌ای است که در دوره ریاست‌جمهوری اوباما-بایدن رییس بانک مرکزی آمریکا شد و پیش از آن هم در دهه ۹۰ مشاور اقتصادی بیل کلینتون بود.

از یلین به عنوان یک چهره کلیدی در پایان دادن به رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ یاد می‌شود. او همچنین رییس خزانه‌داری آمریکا بوده و آن‌طور که گزارش شده، تمرکزش بر بررسی چگونگی تاثیر سیاست‌های بانکی بر زندگی کارگران و همچنین مصائب اقتصادی ناشی از افزایش فاصله طبقاتی است. او همچنین نخستین زن آمریکایی نیز محسوب می‌شود که به ریاست بانک مرکزی ایالات متحده دست یافت و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در این سمت خدمت کرد.

بایدن پیش از این وعده داده بود که گزینه او برای وزارت خزانه‌داری، چهره مورد قبول تمام طیف‌های حزب دموکرات از میانه‌رو گرفته تا طیف پیشرو باشد. سی‌ان‌ان می‌نویسد که جنت یلن با توجه به سابقه کاری خود از حمایت طیف‌های گسترده دموکرات‌ها برخوردار است و حتی جمهوریخواهان نیز که احتمالا اکثریت سنا را در اختیار خواهند گرفت، قبلا از او حمایت کرده بودند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 154910
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا