دومینوی شکست

به گزارش جهان صنعت نیوز: در تازه‌ترین نمونه در ایالت پنسیلوانیا دادگاه تجدیدنظر شکایت وکلای ترامپ علیه نتیجه انتخابات در این ایالت را رد کرد. قاضی دادگاه می‌گوید ناعادلانه خواندن نتیجه انتخابات برای اثبات ناعادلانه بودن آن کافی نیست و هر شکایتی در این زمینه باید با اتهام‌های مشخص و مدرکی برای اثبات آنها همراه باشد که در این مورد چنین نبوده است.

رییس‌جمهوری کنونی آمریکا و تیم‌ وی در حالی به دنبال برگزاری انتخابات اخیر مدعی تقلب در برخی ایالت‌ها شدند که نه‌تنها نتوانستند مدرکی دال بر اثبات ادعاهایشان ارائه کنند بلکه یکی پس از دیگری شکست‌های حقوقی برای آنها رقم می‌خورد.

دادگاه تجدیدنظر فدرال در حالی پرونده شکایت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد بازنده جمهوریخواه در سوم نوامبر را در پنسیلوانیا مختومه اعلام کرد که این اعلام اثبات‌کننده شکستی دیگر برای دونالد ترامپ و تیم حقوقی‌ وی محسوب می‌شود که بارها مدعی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده بودند. چند روز پیش نیز یک قاضی پنسیلوانیا با درخواست کمپین ترامپ برای شمارش نکردن آرای غیابی مخالفت کرد. در این میان بود که دیوان عالی پنسیلوانیا نیز شکایت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ درباره بروز تقلب در روند رای‌گیری این ایالت را رد کرد.

ترامپ با نادیده گرفتن نتایج رسمی انتخابات در این مدت بارها در حساب توئیتری خود مدعی پیروزی در انتخابات و وجود تقلب در آرای انتخاباتی شده بود. این در حالی است که مقامات انتخاباتی ایالت میشیگان نیز چند روز پیش پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات را با ۱۵۴ هزار رای در این ایالت تایید کرده بودند.

به نظر می‌رسد با توجه به شکست‌های حقوقی ترامپ و عدم اثبات ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، مسیر برای اعلام رسمی و تایید نهایی جو بایدن به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری و رییس‌جمهوری منتخب بیش از پیش هموار خواهد شد.

رای قضات جمهوریخواه علیه ترامپ

سه قاضی دادگاه تجدیدنظر ایالت پنسیلوانیا منتخبان حزب جمهوریخواه هستند و قضات دادگاه بدوی نیز به وسیله همین حزب انتخاب شده‌اند. تا‌کنون ده‌ها شکایت تیم حقوقی ترامپ در ایالت‌هایی نظیر میشیگان، پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا که آرای دو رقیب به یکدیگر در آنها نزدیک بوده‌اند ناکام مانده است.

با وجود پیشتازی آشکار جو بایدن، رییس‌جمهوری کنونی ایالات متحده همچنان از پذیرش شکست خودداری می‌کند. ترامپ در عین حال به تازگی گفته گرچه همچنان به تقلب در برخی ایالت‌ها اعتقاد دارد، در صورتی که کالج الکترال بایدن را پیروز انتخابات معرفی کند کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

قضات دادگاه تجدیدنظر پنسیلوانیا مانند دادگاه بدوی معتقدند تیم حقوقی دونالد ترامپ «هیچ مدرک روشنی» مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ارائه نکرده‌اند. دادگاه با توجه به اینکه بایدن در این ایالت حدود ۸۱ هزار رای بیش از ترامپ به دست آورده، تاکید کرده‌اند که مخدوش بودن احتمالی چند رای در نتیجه نهایی تغییری ایجاد نخواهد کرد. افزون بر این اگر ۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا هم نصیب ترامپ شود مجموع آرای او به ۲۵۲ رای می‌رسد که باز هم برای پیروزی نهایی کافی نخواهد بود.

حتی مقامات تیم حقوقی ترامپ نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ادعاهایشان در این رابطه دیگر راه به جایی نخواهد برد و اصرار بر ادعاهایشان وجهه ترامپ و دولتش را بیش از پیش خدشه‌دارتر خواهد کرد. به همین دلیل اخیرا برخی مقامات دولت کنونی آمریکا تصمیم گرفته‌اند که اندک‌اندک دست از شکایت کردن بردارند. شبکه سی‌بی‌اس اخیرا گزارش داد رودی جولیانی وکیل رییس‌جمهوری آمریکا شکایت انتخاباتی خود در میشیگان را پس گرفته است.

پیش از این برخی کارشناسان و تحلیلگران نسبت به اظهارات ضد‌و‌نقیض مقامات دولت ترامپ در مورد صحت انتخابات آمریکا و همچنین ادعای تقلب در آن هشدار داده‌اند و در مورد تاثیر این موضع‌گیری‌های مخرب بر وجهه ایالات متحده آمریکا به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. این کارشناسان تاکید دارند هر کس که مدعی است در انتخابات تقلب شده، ادعای عجیبی مطرح می‌کند؛ ادعایی که باید با مدرکی قانع‌کننده و قابل تایید حمایت شود.

ادعاهای ترامپ و تیم حقوقی‌ او در حالی اثبات نشده‌اند که این مساله جنجال‌های بسیاری را در آمریکا به وجود آورده است به طوری که برخی پیش‌تر نسبت به تداوم بلاتکلیفی در امور مربوط به هدایت آمریکا ابراز نگرانی کردند. ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش بارها مدعی تقلب در ایالت‌های کلیدی همچون پنسیلوانیا، میشیگان، جورجیا، آریزونا، نوادا و ویسکانسین شده‌اند اما شکست‌های حقوقی برای دولت کنونی آمریکا، جایگاه این دولت و حتی عملکردهای گذشته‌اش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اصرار ترامپ بر تقلب انتخاباتی تصورات و دیدگاه عموم مردم آمریکا نسبت به حزب جمهوریخواه را نیز خدشه‌دار کرده است. این مساله قطعا در دوره‌های بعدی انتخابات آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که دو عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش خواستار برگزاری نشست فوری کمیته‌های این مجلس درباره آنچه اشتباهات و رفتارهای نادرست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ نامیدند، شدند. جان برنان رییس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیرا در موضع‌گیری‌ای در این زمینه گفته بود: در واقع فضاحتی که در اینجا وجود دارد، به تمامی جمهوریخواهان کنگره باز‌می‌‌گردد که تلاش نمی‌کنند صدای خود را علیه اقدامات ترامپ بلند کنند. در حقیقت باید گفت که مردم آمریکا باید آنان را محکوم کنند.

در حالی که پیش از این مقامات دولتی ترامپ ادعا کرده بودند مدارک‌شان در مورد تقلب انتخاباتی مستند است اما پس از مدت اندکی مشخص شد که این مدارک مستند نیستند و شرایط برای اثبات این ادعاها مهیا نیست بنابراین دولت ترامپ به این نتیجه رسید که باید زمینه انتقال قدرت را فراهم کند و راهی جز این نیست.

روزنامه نیویورک‌تایمز اخیرا گزارش داده بود ۵۹ دانشمند ارشد علوم کامپیوتری و کارشناس امنیت انتخاباتی آمریکا نیز ادعای دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور مبنی بر هک کردن سیستم‌های انتخاباتی و تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را رد کردند. این کارشناسان با انتشار نامه‌ای اعلام کردند ادعای ترامپ، بی‌اساس و از نظر فنی بی‌ربط است.

پیش از این برخی تحلیلگران اعلام کرده بودند که تیم مشاوره‌ای ترامپ به این دلیل مساله تقلب در انتخابات را مطرح می‌کند چون با این کار همزمان با شکست ترامپ در انتخابات، به دنبال ناآرام کردن اوضاع آمریکا هستند تا خشونت این کشور را فرا بگیرد و زمینه انتقال قدرت ایجاد نشود. کتی‌ هابز دستیار فرماندار آریزونا در امور ایالتی اخیرا تداوم ادعای تقلب انتخاباتی از سوی ترامپ و برخی اعضای کنگره را عامل افزایش تهدیدهای خشونت‌آمیز دانست.

خودداری دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات روند اعلام نامزد پیروز را با مشکل روبه‌رو کرده است. با وجود این برای اجرای مراسم تحلیف و آغاز رسمی ریاست‌جمهوری بایدن نیازی به پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ نیست.

ادعاهای واهی و بی‌اساس ترامپ

مقام ارشد امنیت سایبری سابق آمریکا که چندی پیش از سوی دونالد ترامپ به خاطر توصیف انتخابات سوم نوامبر گذشته به عنوان امن‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا اخراج شد، گفت: ادعاهای این رییس‌جمهور آمریکا و حامیانش در روز جمعه گذشته درباره تقلب در انتخابات «مضحک» هستند.

کریس کربز مدیر سابق آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت در وزارت امنیت داخلی آمریکا به برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس گفت ادعاهای اخیر ترامپ درباره دستکاری شدن سیستم‌های انتخابات آمریکا از جانب کشورهای خارجی بی‌اساس هستند.

سیدنی پاول وکیل دونالد ترامپ اخیرا با طرح یک تئوری توطئه مدعی شد سیستم‌های انتخاباتی ایجاد شده در ونزوئلا به درخواست هوگو چاوس رییس‌جمهوری فقید این کشور به تغییر موازنه انتخابات اخیر به نفع جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب آمریکا کمک کرده‌اند! او و برخی دیگر همچنین مدعی شدند ماشین‌های انتخاباتی آرا را از ترامپ به بایدن منتقل کرده‌اند و برخی اطلاعات انتخاباتی آمریکا در سرورهایی در آلمان ذخیره شده‌اند.

کربز در بخشی از مصاحبه خود با سی‌بی‌اس ایونینگ نیوز گفت: همه آرا در آمریکا در داخل آمریکا شمارش شده‌اند. ختم کلام! کربز بعد از آن از سوی ترامپ در تاریخ ۱۷ نوامبر اخراج شد که انتخابات سوم نوامبر را امن‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا دانست. او عنوان کرد: هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هیچ‌یک از ماشین‌هایی که من از آنها مطلع هستم از سوی یک قدرت خارجی دستکاری شده باشند. او چنین ادعاهایی را مضحک خواند و گفت: مردم آمریکا باید اعتماد صددرصد به رایشان داشته باشند.

این اظهارات در حالی مطرح شدند که یک بازشماری مربوط به آرای بزرگ‌ترین ناحیه ایالت ویسکانسین آمریکا که از سوی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ درخواست شد، روز جمعه در حالی پایان یافت که حتی در خاتمه منجر به افزایش آرای جو بایدن شد.

بعد از بازشماری آرای ناحیه میلواکی در این ایالت، بایدن ۲۵۷ رای دیگر به دست آورد در حالی که ترامپ ۱۲۵ رای به دست آورد که این حاکی از برتری بایدن با ۱۳۲ رای است. کمپین ترامپ خواستار بازشماری آرا در دو ناحیه ایالت ویسکانسین به عنوان پرجمعیت‌ترین نواحی این ایالت که دارای گرایش دموکرات هستند بعد از باختن انتخابات در ویسکانسین به بایدن با میزان ۲۰۰۰۰ رای شد. هر دو بازشماری برای کمپین ترامپ سه میلیون دلار هزینه خواهند داشت. انتظار می‌رود بازشماری آرای ناحیه دین‌کانتی روز یکشنبه تمام شود.

در مجموع بایدن با ۳۰۶ رای الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر آمریکا پیروز شد که خیلی بیشتر از حد نصاب ۲۷۰ رای لازم برای پیروزی است. در مقابل ترامپ ۲۳۲ رای الکترال کسب کرد. بایدن همچنین در بخش آرای مردمی نیز به میزان بیش از شش میلیون رای برتری پیدا کرد. همچنین یک دادگاه استیناف فدرال آمریکا تلاش کمپین دونالد ترامپ برای جلوگیری از اعلام جو بایدن به عنوان برنده انتخابات در پنسیلوانیا را رد کرده و ضربه چشمگیر دیگری به تلاش ترامپ برای برگرداندن نتیجه انتخابات سوم نوامبر وارد کرد.

استفانوس بیباس به نمایندگی از هیات سه نفره قضات دادگاه نوشت: انتخابات آزاد و عادلانه، نیروی حیاتی دموکراسی ماست. اتهامات مربوط به ناعادلانه بودن انتخابات جدی هستند. اما اینکه انتخابات را ناعادلانه بخوانیم آن را ناعادلانه نمی‌سازد.

بیباس که از سوی ترامپ معرفی شده خاطرنشان کرد: اتهامات باید دارای ادعاهای مشخص و سپس سند و مدرک باشند. ما هیچ‌یک از آنها را در اینجا نداریم. کمپین ترامپ و حامیانش در تلاش‌شان برای متقاعد ساختن قضات نسبت به وقوع بی‌نظمی‌های انتخابات در ایالات میشیگان، جورجیا، آریزونا و نوادا تلاش کرده و شکست خورده‌اند. در رای دادگاه استیناف عنوان شد: رای‌دهندگان و نه وکلا رییس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. برگه‌های رای و نه بیانیه‌ها درباره انتخابات تصمیم می‌گیرند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 155770
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا