طرح برای کاهش شناسایی و ترور

به گزارش جهان صنعت نیوز: صبح روز گذشته به منظور بررسی ابعاد ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان در روزهای اخیر، مجلس شورای اسلامی پیش از علنی شدن صحن، به طور غیررسمی تشکیل جلسه داد. به گفته محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس «پیش از آن قرار بود وزیر اطلاعات هم در این جلسه حضور داشته باشد ولی در مذاکره‌ای که در آستانه این جلسه از سوی رییس مجلس صورت گرفت، قرار شد مجلس راسا جلسه را اداره کند.» این اتفاق بدان معناست که مجلس از حضور وزیر اطلاعات در جلسه غیرعلنی ممانعت به عمل آورده و راسا ابعاد موضوع را بررسی کرده است!

سخنگوی هیات رییسه مجلس در توضیح جلسه غیرعلنی درباره شهادت شهید فخری‌زاده به خبرنگاران گفت: «برخی نمایندگان، روسای کمیسیون‌ها، رییس مرکز پژوهش‌ها و رییس مجلس بحث‌هایی را مطرح کردند و جزئیات شهادت دانشمند بزرگ فخری‌زاده تشریح و در این راستا برخی از ابهامات روشن شد.»

گفتنی است پس از جلسه علنی مجلس به دلیل اهمیت و فوریت موضوع، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طور فوق‌العاده تشکیل جلسه داد و محمدباقر قالیباف رییس مجلس هم در نشستی که به منظور بررسی «طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» برگزار شده بود شرکت کرد.

البته یک فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» روز ۱۳ آبان به تصویب نمایندگان رسیده بود ولی پس از آن اهالی بهارستان  با ۲۰۰ امضا از هیات رییسه خواسته بودند این طرح به صورت دوفوریت مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل طبق ماده ۱۵۵ آیین‌نامه داخلی مجلس این موضوع مطرح و روز گذشته دو فوریت آن به رای گذاشته شد که از ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه، ۲۳۲ نفر به دو فوریت آن طرح رای دادند. پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان طرح دوفوریتی فوق، شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسراییل» و «الله‌‌اکبر» صحن مجلس را پر کرد.

کنایه ذوالنوری به روحانی در هر شرایطی!

بر اساس گزارش فوق، در جریان رسیدگی به طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» علاوه بر قالیباف که رسیدگی به این طرح را باعث «تقویت صنعت هسته‌ای» و جلوگیری از «یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان» دانست، مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان متقاضی بررسی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به صورت دو فوریت اظهاراتی را بیان کرد.

ذوالنوری در این باره توضیح داد: «برجام با دو طرف یکی ۱+۵  و دیگری جمهوری اسلامی است که ایران تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا ۱۰۰ انجام داده، این موضوع در گزارش‌های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده که ایران تمام تعهدات خود را اجرا کرده است. در این شرایط آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های مقابل روی کاغذ تحریم‌های بانکی را لغو کرد اما سایه سنگین تهدید و تحریم روی نظام بانکداری ماند و در عمل هیچ تحریمی برداشته نشد، در نهایت هم آمریکا از برجام خارج شد.»

ذوالنوری همچنین با بیان شعری که البته بخشی از آن را به اشتباه خواند، در کنایه‌ای به رییس‌جمهوری گفت: «آن زمان آقای رییس‌جمهور گفتند ۱+۵ از این به بعد ۱+۴ است، از کرامات شیخ ما چه عجب شیره را خورد و گفت شیرین است! هر دانش‌آموز دبستانی هم می‌داند ۱+۵ منهای یک می‌شود ۱+۴ ولی آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد یا زمانی که موقع بهره‌برداری ما بود از برجام خارج شد تا به تعهدات عمل نکند و ایجاد مزاحمت کند تا تعهدات بقیه شرکا نیز اجرا نشود. در واقع سهم ما در برجام قفل شد و ما به سهم و حق خود نرسیدیم. طرف‌های دیگر به وظیفه‌شان عمل نکرده و اتحادیه اروپا حاضر به پرداخت هزینه نشد. پس طبق عرف، شرع و قوانین و تکلیف، جمهوری اسلامی نیز باید از مسیر رفته بازگردد.»

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس مدعی شد: «با این نگاه طرح تجدیدنظر در این مسیر تدوین شد و هشت طرح مدنظر سایر نمایندگان مربوط به خروج از NPT و اصلاحات در برجام تجمیع شد. برای بررسی این طرح جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف تشکیل و طرح ۹ ماده‌ای تدوین شد. در این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کرده‌ایم، پیش‌بینی شده و در  ماده ۹ آن هم جرم‌انگاری شده تا این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد.»

عمویی: پیشنهاد عده‌ای از نمایندگان توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است

علاوه بر ذوالنوری، ابوالفضل عمویی هم درباره طرح فوق توضیحاتی را بیان کرد. البته برخی طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را همان طرح خروج از تعهدات داوطلبانه پروتکل‌های الحاقی می‌دانند ولی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: «یکی از پیشنهادات نمایندگان در طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، توقف و خروج از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که هنوز این پیشنهاد در کمیسیون برای بررسی مطرح نشده است.»

عمویی ادامه داد: «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ابعاد مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به احیا و تقویت برنامه هسته‌ای و ایجاد محدودیت‌های نظارتی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف‌های غربی اشاره کرد.»

او با اشاره به موضوع جلسه غیرعلنی صبح روز گذشته اظهار کرد: «بعد از شهادت شهید فخری‌زاده، مطالبه عمومی نسبت به واکنش این اقدام تروریستی به وجود آمد که این موضوع در جلسه غیرعلنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تعدادی از نمایندگان پیشنهادات اصلاحی در موضوع نظارت‌ها دارند، عده‌ای از آنها متقاضی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی هستند. با توجه به اینکه دو فوریت این طرح تصویب شد، نمایندگان تا ۴۸ ساعت آینده فرصت طرح پیشنهادات خود را دارند بنابراین این پیشنهادات بعد از ثبت در سامانه در کمیسیون امنیت ملی مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

طرحی به منظور کاهش دسترسی آژانس هسته‌ای به مراکز حساس

محمود احمدی‌بیغش، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» درباره طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» گفت: «نباید یک اصل را فراموش کرد وآن این است که اقدام ما باید در خور توان دولت‌مان باشد. دولت ما تمایلی به این رفتارها ندارد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: «البته این طرح دوفوریت «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» هم طرحی نیست که به تلافی قصاص خون دانشمند هسته‌ای کشورمان باشد. ولی به هر حال می‌توانیم با محدود کردن دسترسی آژانس هسته‌ای به مراکز هسته‌ای و حساس کشورمان، دسترسی آنها به دانشمندان‌مان را محدود و دست‌شان را از این امکان قطع کنیم.»

احمدی‌بیغش، طرح دو فوریت «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را طرح «لغو پروتکل‌ها» ندانست و گفت: «این طرح محدودسازی، لغو پروتکل‌ها نیست بلکه تنها باعث جلوگیری از دسترسی آژانس به دانشمندان ما، مراکز هسته‌ای  حساس و حیاتی ما می‌شود.»

این نماینده دور یازدهم مجلس درباره درخواست برخی نمایندگان برای توقف و لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی موجود در برجام، تصریح کرد: «طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به این معناست که ما جاهایی که داوطلبانه موارد الحاقی را پذیرفته بودیم، حالا پس می‌گیریم.»

احمدی‌بیغش احتمال هرگونه تبعات بین‌المللی در این باره را رد کرد و به «جهان‌صنعت» گفت: «این امر باعث تشدید تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و تبعات دیگر نمی‌شود. در ماده‌های ۳۷ و ۳۸ برجام هم ذکر شده است که اگر کسی از طرفین ۱+۵ رفتاری خلاف برجام داشت ایران می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد و این اقدام در همان راستا است. اگر بخواهیم برجام را مستندسازی کنیم، این اقدام مصداق همان مواد از برجام است.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم همچنین با اشاره به ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان در روزهای اخیر، بیان کرد: «دنیا شاهد است ما امروزه آسیب زیادی از ترورها می‌بینیم ولی سکوت کرده‌اند و کسی به ما کمک نمی‌کند. بنابراین طرح‌هایی اینچنینی برای کاهش دسترسی آژانس به مراکز حساس هسته‌ای، حداقل‌هایی برای دفاع از خودمان است.»

این نماینده مجلس افزود: «با این طرح‌ها می‌خواهیم به ۱+۵ و دنیا بگوییم از فرصتی که در قالب برجام به شما دادیم سوءاستفاده کردید و دانشمندان ما را در بازدیدهای آژانس شناسایی و بعد ترور کردید؛ ولی دیگر پس از این اجازه نمی‌دهیم از شریان حیاتی و حساس هسته‌ای ما بازدید کنید و پس از شناسایی، دانشمندان مان را ترور کنید.»

گفتنی است، پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان، نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، در صفحه توئیتر خود خبر داد که روز یکشنبه مجلس، دولت را ملزم خواهد کرد که سطح بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای و نظامی را به صفر برساند. حالا مجلسی‌ها با دوفوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» زمینه این اقدام را فراهم کرده‌اند و پس از روند قانونی در کمیسیون امنیت ملی، طرح فوق برای تعیین‌تکلیف به صحن مجلس می‌آید.

همچنین عصر روز گذشته، قالیباف بعد از حضور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی که به همین منظور تشکیل شده بود، در توئیتی نوشت: «‌به برکت خون شهید فخری‌زاده قفل‌هایی که به صنعت هسته‌ای زده شده بود باز خواهد شد و زمینه عبور از تحریم‌ها فراهم می‌شود.» در حالی که کریمی قدوسی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان مخالف این طرح گفته است: «عنوان طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست، اما متاسفانه در آن محتوایی برای لغو تحریم‌ها دیده نشده؛ در واقع عنوانی با پوسته خالی است.» یعنی خود مجلسی‌ها هم امیدی به این طرح ها ندارند و حالا باید دید مجلس قرار است با چه شیوه‌ای تحریم‌ها را لغو و زمینه عبور از شرایط سخت فعلی را فراهم کند!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 156281
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا