طرح‌های احساسی تحمیل هزینه‌بر بیت‌المال است

جلال جلالی‌زاده * «دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در دستور کار مجلس قرار گرفته است که البته در کنار موافقان، این طرح مخالفانی از جمله آقای کریمی‌قدوسی دارد. او معتقد است به جای این طرح، طرح خروج از NPT  را در دستور کار مجلس قرار دهند چرا که این طرح به نتیجه نمی‌رسد و عنوانی «با پوسته خالی» است و در نهایت مجبور خواهند شد بعد از مدتی آن را کنار بگذارند. به نظر من در شرایطی که کشور دچار مشکلات عدیده اقتصادی است، برخی طرح‌ها که البته به گفته خود نمایندگان بی‌نتیجه است و ضمانت اجرایی ندارد، تنها هدر دادن وقت مجلس و تحمیل هزینه‌بر بیت‌المال است و باید از چنین طرح‌هایی دوری کرد.

برخی طرح‌های مجلس صرفا احساسی و بدون توجه به شرایط کشور است. با این رفتار روز‌به‌روز با وضعیت ناگوارتری مواجه می‌شویم و هزینه‌های بیشتری به کشور وارد می‌شود. کسانی که به دور از آینده‌نگری و منافع ملی و رعایت قواعد علم سیاست، هر روز تصور می‌کنند با تصویب طرح‌های بی‌پشتوانه می‌توانند مشکلات را حل کنند، در اشتباهند. متاسفانه امروزه از نظر تامین معیشت مردم با مشکل مواجه هستیم و مردم در شهرها و روستاها از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار نیستند. مردم به دنبال راه‌حل‌های درست و منطقی هستند که بتوانند  به نتیجه مناسب برسند و از نمایندگان مجلس می‌خواهند حالا که قدمی برای حل مشکلات‌شان برنمی‌دارند لااقل با اقدامات نسنجیده خود بار آنها را سنگین‌تر نکنند.

طرح‌هایی از جمله طرح دو فوریت «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» یا همان خروج از NPT  مدنظر آقای کریمی‌قدوسی هزینه‌های سنگینی برای کشور دارد و ما می‌دانیم امروزه اروپا و دنیا درباره موضوع هسته‌ای ما حساس هستند و نباید با این طرح‌های احساسی، حساسیت‌ها را بیشتر کنیم که بتوانند اجماع جهانی علیه ما ایجاد کنند و بهانه دست دشمنان بدهیم.

نمایندگان مجلس باید بررسی کنند که تصویب برخی طرح‌ها چه نتایج مثبت و چه نتایج منفی برای ما به همراه دارد و بعد اقدام به تصویب چنین طرح‌هایی کنند. باید نفع و ضرر را بسنجند و هزینه‌های سنگینی را به کشور وارد نکنند و به نحوی عمل کنند که کشور را تحت فشار قرار ندهند. نباید اقدامات مجلس مبتنی بر شعار و احساسات و تحریک باشد. این احساسات مثل کف روی آب است و بعد از مدتی از بین می‌رود و بهتر است مثل ترازویی برای تعادل‌بخشی عمل کنند و در بین سود و زیان تعادل ایجاد کنند.

کشور دارای مخالفان و دشمنانی است که از هر وسیله‌ای برای ضربه زدن به کشور استفاده می‌کنند و ما نباید با اقدامات خود آب به آسیاب آنها بریزیم و منافع آنها را تامین کنیم. باید با تدبیر به دنبال راهکاری باشیم که هم توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم و هم منافع کشور را تامین کرده باشیم. همچنین باید بررسی کنیم تصویب این طرح‌ها تا چه حد می‌تواند تبعات منفی برای کشور داشته باشد.

کاری که این روزها نمایندگان مجلس با این طرح‌های احساسی انجام می‌دهند به نفع و مصالح کشور نیست و نوعی ارضای احساسات زودگذر است. همچنین معتقدم آنها مجبور می‌شوند بعد از مدتی این طرح‌ها را یا اصلاح کنند یا با طرح‌های دیگری برای اصلاح آنها اقدام کنند که طبیعتا باز هم وقت و انرژی مجلس را می‌گیرد و هزینه دوباره‌ای بر کشور و بیت‌المال تحمیل خواهد کرد. باید با راهکارهای درست و منطقی مشکلات را رفع کنند و به جای تصویب یک روزه طرحی احساسی همراه با شعار که نتیجه‌ای ندارد و باعث تحمیل انواع هزینه‌ها بر کشور می‌شود، راهکارهای مناسب و معقول و طرح‌های کارشناسانه ارائه دهند.

* نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

 

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 156283
لینک کوتاه :