رییس‌جمهور موظف به کاری شد که مخالف آن است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمدباقر قالیباف گفته بود روز سه شنبه طرح فوق در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد تا «پاسخی به یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان» باشد. به همین دلیل اهالی بهارستان روز گذشته با ۲۵۱ رای موافق، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کردند. آنها بعد از تصویب این طرح شعار «الله‌اکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسراییل»، «شهادت افتخار ماست» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» سر دادند و صحن مجلس را برای دقایقی از حالت عادی خارج کردند.

مجلس یازدهم در ماده ۶ این طرح دولت را موظف کرد در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ ( آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و رفع نشدن کامل موانع صادرات و فروش نفت ایران، دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

البته محمدجواد کریمی‌قدوسی دیگر عضو جبهه پایداری این طرح را موفق نمی‌داند و معتقد است: «عنوان طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست اما متاسفانه در آن محتوایی برای لغو تحریم‌ها دیده نشده. در واقع عنوانی با پوسته خالی است.» کریمی‌قدوسی این طرح را توخالی می‌داند که به منظور گرفتن ماهی از آب گل‌آلود در شرایط احساسی فعلی در حال انجام است.

پس از تصویب کلیات طرح فوق، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در راستای اجرای ماده ۱۶۱ آیین‌نامه داخلی، گزارش این کمیسیون را درباره طرح مورد نظر در صحن مجلس قرائت کرد و هدف از این طرح را «باز شدن قفل‌هایی که بر صنعت هسته‌ای کشور وارد شده است» دانست؛ حرفی که عصر روز یکشنبه محمدباقر قالیباف رییس مجلس هم در توئیتی با بیان آن نوشته بود: «‌به برکت خون شهید فخری‌زاده قفل‌هایی که به صنعت هسته‌ای زده شده بود باز خواهد شد و زمینه عبور از تحریم‌ها فراهم می‌شود.»

مجلس نمی‌تواند در موضوع برجام وارد شود

سوالی که در میان ناظران آگاه و تصمیم‌سازان سیاسی مطرح است این است که چطور مجلس می‌خواهد در شرایط مخالفت دولت با موضوع و در حالی که علی ربیعی سخنگوی دولت ورود مجلس به «برجام» را از وظایف مجلس نمی‌داند و معتقد است که «تصمیم‌گیری درباره برجام و فعالیت‌های هسته‌ای از اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است و مجلس حق ورود ندارد» و همچنین اظهار امیدواری کرده است که شورای نگهبان در جلسه عصر روز سه‌شنبه (دیروز) این نکته را مدنظر قرار دهد، دولت را ملزم به اجرای این قانون کند؟ نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت، علاقه و تمایل مجلس یازدهم برای ورود به حوزه اختیارات قوای دیگر از جمله قوه مجریه است یعنی نمایندگان طی ماه‌های اخیر هر چه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، تلاش‌شان را برای ورود به حوزه اجرایی که از وظایف دولت است بیشتر می‌کند. حالا آنها پا را فراتر گذاشته و جدا از ورود به امور قوه مجریه، می‌کوشند به وظایف مربوط به شورای‌عالی امنیت ملی هم ورود کنند و نشان دهند نسبت به مجالس گذشته زور بیشتری دارند .

تصویب کلیات و جزئیات طرح در دو جلسه صبح و عصر

به گفته قالیباف، روز چهارشنبه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس می‌آید و طبق آیین‌نامه داخلی، جلسات بررسی بودجه باید بدون هیچ وقفه‌ای تا اتمام نهایی ادامه داشته باشد و بررسی همه طرح‌ها و لوایح تا اتمام بودجه تعلیق می‌شود. تصمیم گرفته شد عصر روز سه‌شنبه هم مجلس جلسه علنی داشته باشد و تکلیف جزئیات طرح فوق را روشن کند. به همین دلیل نمایندگان عصر روز گذشته در جریان رسیدگی به قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به اظهارات سخنگوی دولت واکنش نشان دادند. ضمن اینکه با موافقت پیشنهاد جایگزین الیاس نادران در ماده ۸ این طرح، بهارستان‌نشینان رییس‌جمهوری و مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را مسوول اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» کردند. این در حالی است که رییس‌جمهوری موافق این اقدام مجلس نیست و سخنگوی دولت هم درباره آن اقدام مجلس واکنش نشان داده بود.

سلیمی: اظهارنظر سخنگوی دولت تعجب‌آور است

پس از اظهارات و مخالفت ربیعی درباره این مصوبه مجلس، علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به اصول ۸۶، ۹۲ و ۹۳ از اظهارنظر سخنگوی دولت در خصوص اقدام اخیر مجلس انتقاد کرد و گفت: «اظهارات آقای ربیعی سخنگوی دولت جای تعجب دارد زیرا انگار وی دارای علم غیب بوده و جای شورای نگهبان نشسته است.» نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس تصریح کرد: «دولت با اقدامات مختلف مجلس شورای اسلامی مثل کارت معیشت و… مخالف است از این رو باید به آنها تذکر داده شود.»

در حالی که سخنگوی دولت، ورود مجلس به موضوع «برجام» را خلاف قانون و آن را از وظایف شورای‌عالی امنیت ملی دانسته است و بارها دولت درباره اینکه مجلس پای خود را در کفش قوه مجریه کرده است، تذکر داده، حالا مجلسی‌ها مقابله به مثل کرده و سلیمی دولت را به این امر متهم می‌کند و می‌گوید: «دولت به جای قوه قضاییه، قوه مقننه و شورای نگهبان قصد تصمیم‌گیری دارد و همانند ضرب‌المثل «خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی» شده است.»

احمدی‌بیغش: دولت، مجلس را زیر سوال می‌برد

محمود احمدی‌بیغش، نماینده مردم شازند در مجلس هم در این باره اخطار قانون اساسی داد و در اخطاری شفاهی با استناد به اصل ۸۶ قانون اساسی با اشاره به اظهارنظر سخنگوی دولت در خصوص طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» گفت: «امروز طرح الزام دولت به خاتمه اجرای پروتکل‌های الحاقی و صیانت از حقوق مردم توسط مجلس تصویب شد و تحقیقا اکثریت مردم ایران از این مصوبه راضی هستند، اما سخنگوی دولت در اقدامی ناپسند اعلام کرد این طرح برخلاف قانون است، باید از این به بعد قبل از ساعت زدن در مجلس، از دولت اجازه و برنامه بگیریم.»

نماینده مردم شازند در مجلس با طرح این ادعا که «دولت، مجلس را زیر سوال می‌برد»، ادامه داد: «درخواست داریم به شانتاژها توجه نکنید؛ مجلس و رییس مجلس را تندرو خطاب می‌کنند، در حالی که ما نماینده ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور هستیم.» احمدی‌بیغش با بیان اینکه «مملکت را به لبه پرتگاه کشانده‌اند و به دنبال بایدن هستند در حالی که او نیز برادر ترامپ است» گفت: «برجام ۲۰ دقیقه‌ای توسط عده‌ای در مجلس تصویب شد و عزت مردم را فروختند.» قالیباف، رییس مجلس هم که از سخنان بیغش بدش نیامده بود، این اخطار را بجا توصیف کرد.

انتشار تصویری از اعطای نشان درجه‌ دو خدمت به شهید فخری‌زاده توسط رییس‌جمهوری

برخی نمایندگان تندرو به بهانه دفاع از خون شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در تلاشند همراستا با خواست ترامپ و نتانیاهو، دولت را ملزم به خروج از برجام و لغو پروتکل‌های الحاقی برجام کنند، در حالی که این دانشمند هسته‌ای کشورمان در مذاکرات برجام مشاور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ و از موافقان برجام بوده است. به همین دلیل روز گذشته علیرضا معزی، معاون دفتر رییس‌جمهوری با انتشار تصویری از اعطای نشان درجه‌ دو خدمت به شهید فخری‌زاده توسط رییس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏۱۹بهمن ۹۴ در بی‌نشانی و گمنامیِ ناگزیر، نشان خدمت بر سینه فخر ایران نشست؛ اما حالا که ‎ترور و نفرت دژخیمان، سرمایه‌ای بی‌بدیل را از ایران ستانده، وقتش رسیده است که بیشتر از او بشنویم. این تصاویر یکی از صدها ناگفته ‎برجام است که برای نخستین بار فرصت انتشار می‌یابد.» موضوعی که برخی مجلسی‌ها در تلاشند آن را به انحراف بکشانند و به منظور رسیدن خود به اهدافشان و ایجاد سدی در برابر هرگونه احتمال بازگشت آمریکا به برجام، خون شهید فخری‌زاده را دستمایه مقاصد خود قرار دهند. مساله‌ای که کنایه تند عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت اصلاحات را هم به همراه داشت و در توئیتی با اشاره به عملکرد رییس مجلس و نمایندگان درباره برجام و پروتکل الحاقی نوشت: «آقای قالیباف، با استفاده از تندروها برای کشور بحران دیگری ایجاد نکنید. هنوز حمله به سفارت عربستان و پیامدهای آن را فراموش نکرده‌ایم. نگاهی به وضعیت بازار بیندازید و توجه داشته باشید نتانیاهو بازگشت به برجام را حرام اعلام کرده!»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 156539
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا