بودجه ۱۴۰۰ غرق در حواشی

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه در ظاهر روحانی به منظور حفظ پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفت ولی چه کسی نمی‌داند این روزها میان مجلس و دولت شکراب است و تریبون مجلس و هیات دولت به محلی برای لفاظی و خط و نشان کشیدن‌های روسای مقننه و مجریه علیه یکدیگر بدل شده است. ضمن اینکه روحانی بارها اعلام کرده از مصوبه اخیر مجلس درباره الزام دولت برای خروج از برجام دل خوشی ندارد و اعتراض خود را با نوشتن نامه به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان درباره این مصوبه مجلس اعلام کرده است.

گفتنی است به دلیل عدم حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری در مجلس به منظور ارائه آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم به مجلس، برخی رسانه‌ها این موضوع را دلخوری و ناراحتی روحانی از مجلس تلقی کردند ولی رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با ابراز خوشحالی از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در موعد مقرر به مجلس، برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره عدم حضور خود در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه را رد کرد. او با بیان اینکه «گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس به خاطر مصوبه اخیر مجلس است»، توضیح داد: «البته دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن به مجلس صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.»

گذشته از اقدام روحانی و قهر احتمالی  با مجلس، قالیباف هم به عنوان رییس مجلس که گفته می‌شود تمایل زیادی به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و پیروزی در این رقابت دارد، با پا کردن در کفش دولت و شورای‌عالی امنیت ملی و ورود به مسائلی که دولت معتقد است از وظایف مجلس نیست، دست به رفتارهای انتقادی  علیه دولت و به زعم روحانی، «رفتارهای انتخاباتی» می‌زند.

ماجرای لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس

جلسه علنی صبح دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف در حالی برگزار شد که قرار بود لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت به مجلس بیاید. بنابراین رییس مجلس در نطق پیش از دستور خود درباره  مهم‌ترین موارد لایحه بودجه ۱۴۰۰ نکاتی را برشمرد و توجه به «اقشار ضعیف» و «اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۰» را مورد توجه قرار داد و گفت: «تلاش می‌کنیم برخی از خسارت‌هایی که به واسطه کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده را جبران کنیم.  مجلس بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده دنبال خواهد کرد و تعلل در حمایت از اقشار ضعیف را گناهی نابخشودنی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌دانیم.»

همه چیز طبق روال پیش می‌رفت تا اینکه به جای روحانی، امیری معاون پارلمانی دولت برای تقدیم لایحه بودجه وارد صحن شد. اگرچه امیری روز سه‌شنبه در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرده بود در غیاب روحانی که به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس نمی‌رود، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه این مسوولیت را انجام خواهد داد ولی در کمال حیرت مجلسی‌ها، نه از رییس‌جمهوری و معاون اول او خبری بود و نه از رییس سازمان برنامه و بودجه بلکه معاون پارلمانی رییس‌جمهوری این لایحه را به مجلس برد. به همین دلیل رییس و نایب‌رییس اول مجلس هم به تلافی این رفتار دولت، در این جلسه حاضر نشدند و امیری لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به نیکزاد نایب رییس دوم مجلس تقدیم کرد؛ اقدامی که مورد اعتراض شدید نمایندگان قرار گرفت.

چرا رییس‌جمهوری لایحه بودجه را با اسنپ! به مجلس فرستاده؟

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در تذکری آیین‌نامه‌ای در این باره گفت: «چرا رییس‌جمهوری به مجلس نیامد و لایحه بودجه را با اسنپ! به مجلس فرستاده؟»

نوروزی در این جلسه که به یکی از جلسات پرحاشیه مجلس یازدهم بدل شد، در اعتراض به این اقدام دولت در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به بند ج ماده ۱۰۷، گفت: «براساس این بند رییس‌جمهور باید نسبت به کلیات لایحه بودجه نطق می‌کرد اما وی در مجلس حاضر نشد. اگر مساله نیامدن رییس‌جمهور بحث کرونا است که نمایندگان و معاون وی نیز انسان هستند چرا ظلم کردند و نیامدند و لایحه را با اسنپ ارسال کردند.»

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس این رفتار روحانی را اهانت به مجلس تلقی کرد و در ادعایی عجیب درباره کسری بودجه دولت آینده گفت: «تا کی باید اهانت‌ها را بپذیریم، در این بودجه برای دولت آینده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری به وجود خواهد آمد؛ از این رو باید چنین ارائه بودجه‌ای را به خودشان برمی‌گرداندید.»

** انتظار داشتیم شخص رییس‌جمهور در جلسه ارائه لایحه بودجه حضور می‌یافت

این اقدام روحانی واکنش انتقادی سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رییس اول مجلس را هم به همراه داشت. او در گفت وگویی اعلام کرد: «انتظار داشتیم، شخص رییس‌جمهور در این جلسه تشریف آورده و توضیحاتی را درباره بودجه سال آینده ارائه می‌کرد زیرا بودجه، اصلی‌ترین لایحه اقتصادی سالانه کشور است که با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.»

نایب‌رییس مجلس با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از سوی امیری معاون رییس‌جمهور به مجلس در صحن علنی مجلس گفت: «البته توضیح درباره جزئیات این لایحه از تریبون خانه ملت به مردم بیشتر از ارائه آن برای نمایندگان اهمیت داشت.»

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: «آقای روحانی توضیح می‌دادند که چه میزان نرخ رشد اقتصادی،  میزان سرمایه‌گذاری، کمک معیشت برای محرومان و مستضعفان، ساماندهی یارانه و… در بودجه سالانه دیده شده است. این فرصت از دست رفت و امیدوارم رییس‌جمهور با توضیح جزئیات برای مردم، این موضوع را جبران کند.»

همچنین احد آزادی خواه نیز در تذکری مستند به ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس از عدم حضور رییس‌جمهوری در مجلس برای ارائه لایحه بودجه انتقاد کرد.

پس از آن امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس درباره بودجه ۱۴۰۰ به نمایندگان توضیح داد که ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند. پس از بررسی لایحه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، کمیسیون تلفیق، بررسی لایحه بودجه را آغاز خواهد کرد. بنابراین نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، ماده‌ای از این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن دولت مکلف به رعایت عدالت در افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت شد.

** سرنوشت مبهم بودجه ۱۴۰۰

پس از آن جلسه علنی به اتمام رسید و نمایندگان پس از یک هفته تعطیلی مجلس وارد دستور جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۰ خواهند شد. بودجه‌ای که از همین ابتدای کار حاشیه‌ساز شده است؛ بنابراین با توجه به فضای رقابتی و عدم تعامل میان مجلس تازه‌کار و دولت رو به اتمام و تاکید بر اصلاح ساختار بودجه مدنظر مجلس، باید دید خروجی لایحه بودجه بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق و صحن مجلس، تا چه حد شبیه به بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده است، خواهد بود. همچنین باید منظر بود و دید در شرایط اقتصادی فعلی و مشکلات تحریمی و عدم امکان فروش نفت، تا چه حد بودجه نهایی مجلس تازه‌کار و مدعی حمایت از معیشت مردم، عملیاتی، قابل اجرا و واقعی خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 156799
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا