شلیک سردار به برجام

به گزارش جهان صنعت نیوز: دولتی‌ها که هیچ، حتی کارشناسان حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هم هنوز از شوک تصویب این طرح دوفوریتی درنیامده و منتظر بودند که ببینند آیا شورای نگهبان بعد از آن ایراد شکلی درباره مهلت تعیین شده، حرفی برای گفتن دارد یا خیر. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور که تازه خطاب به جناب جنتی نامه نوشته و منتظر اثرگذاری این قبیل رایزنی‌ها بود احتمالا بیش از دیگران شوکه شده باشد! حال سایر اعضای دولت که به گفته محمود واعظی – در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت – در این باره نگران بودند و یا مثل شخص روحانی این طرح را مضر می‌دانستند هم قطعا بهتر از او نیست. مثلا علی ربیعی و سایر کارشناسان و ناظرانی که در انتظار ورود شورای‌عالی امنیت ملی به ماجرا بودند، قطعا از این سرعت عمل مجلسی‌ها برای بستن پرونده برجام متعجب شده‌اند.

درست است که پایداری‌چی‌ها نتوانستند کار را یکسره کنند، با ضربی بیشتر خدمت برجام برسند و ابلاغ قانون را مصادف کنند با خروج ایران از  NPT اما در اصل قضیه نیز تغییری اتفاق نیفتاده است. حالا دیگر دولت روحانی قانونا وظیفه دارد بر سطح کیفی و کمی غنی‌سازی در ایران اضافه کرده و اگر تا دو ماه دیگر تحریم‌ها لغو نشد، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی – پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای- را متوقف کند. این یعنی سطح بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای به صفر خواهد رسید و خوش‌باورانه است اگر فکر کنیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اروپا و سایر طرف‌های برجامی این اقدام ایران را بی‌پاسخ گذاشته و در واکنش به آن جانب آمریکا را نمی‌گیرند.

قالیباف و همکاران و همفکرانش در مجلس و بیرون از مجلس اما توجهی به این مهم نداشته و همچنان که در عوالم خود سیر می‌کنند، این طرح را مایه افزایش قدرت چانه‌زنی ایران شمرده و معتقدند که چون توافق برجام تا این زمان – به لطف ترامپ و سایر مخالفان آن در سراسر دنیا – به نتیجه مورد انتظار نرسیده است، خروج از آن و به باد دادنش نیز اهمیتی ندارد. آقایان مذاکره از موضع قدرت که بدون شک مطلوب هر ایرانی است را بهانه کرده تا با سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام که حالا با روی کار آمدن بایدن بیش از گذشته می‌توانست هموار باشد، راه هر گشایشی را ببندند؛ گشایش‌هایی که قطعا برای رسیدن به آن در فردای انتخابات ۱۴۰۰ و استقرار احتمالی خودشان در پاستور، برنامه‌ها دارند. آنچه برایشان اهمیتی نداشته و ندارد اما زندگی مردم است که روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 156805
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا