مردم قربانی لجبازی‌های سیاسی

جلال میرزایی * لایحه بودجه ۱۴۰۰ روز گذشته به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد ولی برخلاف روال سال‌های گذشته، آقای روحانی رییس‌جمهوری در این جلسه حاضر نشد و بودجه توسط معاون پارلمانی رییس‌جمهوری به نایب‌رییس دوم مجلس تحویل داده شد چرا که رییس مجلس هم در مقابله به مثل، از دریافت لایحه بودجه از معاون رییس‌جمهوری امتناع کرد و از جلسه خارج شد. این اتفاقات به خوبی نشان می‌دهد که بین مجلس و دولت تقابل و عصبانیتی وجود دارد که در این شرایط خاص اقتصادی به صلاح کشور و مردم نیست.

تقابل بین قوا در هر نظام سیاسی پیامد و تاثیر منفی بر زندگی روزمره مردم و معیشت آنها دارد و در آن نظام سیاسی و کشور، چنین رفتارهایی سرعت حرکت توسعه را کند می‌کند و پیام خوبی هم در دنیا ندارد. خصوصا کشور ما که در محیط پیرامونی خود تحت فشار است و کشورهای اطراف ما بی‌ثبات هستند و به طور مستقیم و غیرمستقیم در داخل ایران اثرگذار هستند و ایجاد التهاب می‌کند. پس باید مراقب باشیم چرا که در محیط بین‌الملل فشارهای زیادی علیه کشور ما برای ایجاد اختلال در کارکرد دولت و ارائه خدمات به مردم وجود دارد و دشمنان به دنبال ایجاد نارضایتی از دولت و حکومت در مردم و ناکارآمد کردن دولت هستند.

بنابراین با وجود همه این مشکلات و شرایط محیطی خارجی، اگر در داخل کشور هم رفتاری تقابلی بین نهادها و قوا داشته باشیم که کارکردهای یکدیگر را خنثی کنند، خروجی خوبی برای کشور و مردم نخواهد داشت.

البته نباید فراموش کرد که شروع‌کننده این رفتارهای تقابلی، مجلس بوده است. جریانی که اکثریت مجلس یازدهم را به دست آورده‌اند هم از دولت خدمات می‌خواهند و هم از هر فرصتی برای حمله و تقابل با آن استفاده می‌کنند تا دولت را ناکارآمد نشان دهند. به همین دلیل از شواهد برمی‌آید که خود این جریان هم بدشان نمی‌آید دولت را دچار ناکارآمدی کنند. به همین دلیل رویکرد فوق نسبت به دولت با وجود همه تذکرات رهبری، همچنان ادامه دارد.

 پس رفتاری که از طرف دولت با مجلس می‌شود و مثلا رییس‌جمهوری، مجلس را جدی نمی‌گیرد و در جلسه ارائه لایحه بودجه به بهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرکت نمی‌کند، به دلیل همین رفتارهای مجلس است که البته آن هم مورد انتقاد است.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که نمایندگان و افراد کلیدی مجلس باید نشان دهند به خاطر شرایط معیشتی مردم تغییر روش داده‌اند و به فکر تعامل و همراهی با دولت برای کاهش این تنش‌ها هستند ولی چنین اتفاقی نمی‌افتد و با ادبیات نامناسب خود به این آتش می‌دمند. پس با توجه به رویکرد مجلس، رییس‌جمهوری در لاک بی‌توجهی به مجلس رفته است که البته رفتار خوبی نیست و تبعات بدی دارد. توصیه می‌کنم مجلس این رفتار تقابلی با دولت را اصلاح کند و به خاطر شرایطی که وجود دارد به سمت تعامل و همگرایی با دولت برود. البته برای ایجاد همگرایی اول بهتر است نمایندگان در مصاحبه‌های خود از ادبیات مناسب‌تری نسبت به دولت استفاده کنند و زمینه تقابل بیشتر را فراهم نکنند. مثلا در مصاحبه‌ای آقای فرهنگی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس درباره اظهارات اخیر سخنگوی دولت گفته بود: «از آنجا که دولت روزهای آخر خود را سپری می‌کند، بیان چنین اظهاراتی از سوی دولت اهلیتی ندارد.» این در حالی است که با عوض شدن رییس‌جمهوری یک‌پنجم دولت همچنان ۹ ماه برجا‌ خواهد بود و این زمان کمی نیست.

بنابراین رفتار فعلی مجلس در قبال دولت رفتار مناسبی نیست و آنها با شعارهای حمایت از معیشت مردم و تاکید بر رفع تحریم‌ها با مصوب کردن طرح‌های حاشیه‌ای، به تشدید تحریم‌ها دامن می‌زنند. مشخص است تا زمانی که مجلس بخواهد با این طرح‌ها و لجبازی‌ها کارهای خودش را پیش ببرد، با واکنش و مقابله دولت مواجه می‌شود و دود این تقابل و لجبازی به چشم مردم می‌رود.

*دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 156812
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا