لابی پنهان در کاخ سفید

به گزارش جهان صنعت نیوز: گفته می‌شود دادستان‌های واشنگتن موفق به جمع‌آوری شواهدی شده‌اند که نشان می‌دهد برخی افراد در قبال بخشش ریاست جمهوری، یک سهم سیاسی قابل توجه را نیز دریافت کرده‌اند. آنها همچنین در حال تحقیق

درباره وجود یک لابی پنهانی در کاخ سفید هستند که در چارچوب آن دو نفر به‌طور غیررسمی به عنوان لابی‌گر وارد ارتباط با مقامات ارشد کاخ سفید شده‌اند.

بر این اساس قاضی بریل ‌هاول دستور انجام تحقیقات درباره آنچه «دریافت رشوه برای عفو» می‌نامید را صادر کرد. گفته می‌شود او شکایات مرتبط با این تخلفات را در ماه آگوست دریافت کرده و از آن زمان تحقیقات درباره احتمال ارتکاب این جرائم آغاز شده است. با دستور قاضی ‌هاول تاکنون بیش از ۵۰ وسیله ارتباطی از جمله لپ‌تاپ و آیفون آی‌پد ضبط شده و داده‌های آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پرونده هیچ اشاره‌ای به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور کنونی، یا مبارزات انتخاباتی او نشده است اما در آن ذکر شده که دو شخص با یک طرح لابی‌گری پنهان به سراغ مقامات ارشد کاخ سفید رفته‌اند تا بتوانند برای شخصی که نامش فاش نشده‌، عفو ریاست‌جمهوری بگیرند. در این اسناد آمده است که دست‌کم یکی از دو شخص مظنون به این لابی‌گری، خود وکیل دادگستری است.

بنا بر این گزارش، این وکیل با ذکر مشارکت‌های قابل توجه قبلی در مبارزات انتخاباتی و مشارکت‌های سیاسی قابل توجه آینده به منظور دریافت عفو برای فرد ناشناس به مقام‌های کاخ سفید رجوع کرده است. مشخص نیست که مقامات کاخ سفید چگونه به این پیشنهاد رشوه‌خواری واکنش نشان داده‌اند.

در ایالات متحده، روسای جمهور از نظر قانون اساسی اختیارات گسترده‌ای برای اعطای عفو دارند و این امری مرسوم است. در رسانه‌ها آمده است که تنها چند هفته مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، انتظار می‌رود او بخشش‌هایی را از جمله به متحدان سیاسی خود، اعطا کند.

از طرفی شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» گزارش داد دونالد ترامپ رایزنی‌هایی را مبنی بر استفاده از قدرت عفو ریاست‌جمهوری برای بخشودگی اعضای خانواده خود انجام داده است. یک منبع خبری آگاه به این موضوع به این شبکه خبری گفته است که ترامپ طی روزهای اخیر با انجام رایزنی‌هایی قصد آن دارد تا در صورت امکان حلقه بستگان نزدیک به خود را نه به این خاطر که مرتکب اعمال خلاف و غیرقانونی شده باشند بلکه در اقدامی پیشگیرانه مورد عفو ریاست‌جمهوری خود قرار دهد.

این خبر را نخستین بار نشریه نیویورک‌تایمز فاش ساخت که ترامپ در روزهای اخیر سرگرم رایزنی برای عفو سه فرزند خود، اریک ترامپ و دونالد جونیور ترامپ، ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر دو مشاور کاخ سفید خود است.

دونالد ترامپ جونیور ارشدترین پسر رییس‌جمهور در جریان تحقیقات رابرت مولر مشاور ویژه سابق در مورد ارتباطات کمپین ترامپ با روسیه به منظور دریافت اطلاعات مربوط به هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری پیش از انتخابات ۲۰۱۶، تحت بازجویی قرار گرفت اما از سمت دفتر مولر با دونالد ترامپ جونیور مصاحبه‌ای صورت نگرفت و او متهم هم نشد.

داماد دونالد ترامپ نیز هنگام بازجویی از او در مورد مجوزهای امنیتی که رییس‌جمهور در هر صورت مجاز شمرده بود، در مورد ارتباطات خارجی خود به مقامات فدرال اطلاعات نادرست داد. دادن اطلاعات نادرست یا ناکامل حین بررسی پیش‌زمینه برای مجوزهای امنیتی، یک جرم فدرال است.

نیویورک‌تایمز یادآور می‌شود که ماهیت نگرانی ترامپ در مورد هر گونه مواجهه احتمالی جنایی برای اریک ترامپ یا ایوانکا ترامپ نامشخص است. این روزنامه همچنین اضافه کرد که وکیل دادگستری منهتن، در حال بررسی نقض‌های ادعایی مالیاتی در سازمان ترامپ است.

دلیل عفو رودی جولیانی هم نامشخص توصیف شده. این در حالی است که دادستان‌های فدرال در منهتن در حال بررسی معاملات تجاری او در اوکراین و اینکه آیا او با برکناری ماری یوانوویچ سفیر سابق اوکراین در آمریکا ارتباطی داشته یا خیر، هستند.

شکایت گروه نظارتی از ترامپ، دامادش و کاخ سفید

یک گروه نظارتی دولتی از ترامپ، کوشنر و کاخ سفید بابت ممانعت از حذف ایمیل‌های رسمی و پیام‌های واتس‌اپ پیش از آنکه بتوانند آنها را آرشیو کنند، شکایت کرده است.

گروه نظارتی دولتی موسوم به «شهروندان برای مسوولیت و اخلاق» در واشنگتن شکایتی را علیه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، جارد کوشنر داماد و مشاورش و همچنین کاخ سفید در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا در واشنگتن تنظیم کرده است. در این دادخواست رییس‌جمهور و کاخ سفید به نقض قانون سوابق ریاست‌جمهوری با عدم حفظ صحیح سوابق تجارت رسمی دولت متهم شده است.

این گروه نظارتی و سایر شاکیان سوابق ریاست‌جمهوری را جمع‌آوری کرده که می‌گوید سیاست حفظ کاخ سفید اجازه می‌دهد اطلاعات مهم درز کرده و ذخیره نشوند. آنها همچنین می‌گویند رییس‌جمهوری بدون مطلع کردن آرشیو یا کنگره که بر اساس قانون الزامی است، دستور داده یا برنامه‌ریزی کرده یکسری سوابق و اطلاعات نابود شوند. این گروه نظارتی و سایر شاکیان همچنین می‌گویند آنها تلاش می‌کنند سیستم قضایی را در این امر دخیل کنند و پیش از آنکه ترامپ کاخ سفید را در ژانویه ترک کند، به مستندات بیشتری لازم دارند.

در این شکایت آمده است: با نزدیک شدن به آغاز رییس‌جمهوری جدید، توجه عموم مردم بر این احتمال متمرکز شده که ترامپ یا پرسنل کاخ سفید که به دستور وی اقدام می‌کنند، سوابق دوران ریاست‌جمهوری او را قبل از ترک کار از ترس عواقب برای او و میراثی که برجا گذاشته و ممکن است علنی شود، از بین ببرند. با توجه به اینکه ترامپ به پایان ریاست‌جمهوری خود نزدیک می‌شود، اگر مداخله قضایی وجود نداشته باشد، این پرونده باعث می‌شود شاکیان و مردم از سوابق مستند بخشی از تاریخ مهم کشور به طور دائم محروم شوند.

سایر شاکیان آرشیو امنیت ملی، جامعه مورخان روابط خارجی آمریکا و انجمن تاریخی آمریکا هستند. این گروه‌ها سیاست کاخ سفید را به چالش می‌کشند که اجازه می‌دهد اسکرین‌شات‌ها از صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی هنگام انتقال از حساب‌های پیام‌رسان الکترونیکی شخصی به حساب‌های رسمی، به صورت کافی مدیریت و حفظ شوند.

کاخ سفید در پاسخ به این شکایت‌ها گفته است: دولت ترامپ بر اساس الزامات قانونی عمل کرده است. در این شکایت همچنین آمده که کوشنر با حفظ کپی‌های کامل از تمامی سوابق ریاست‌جمهوری که از حساب‌های کاربری الکترونیکی غیررسمی ارسال یا ایجاد شده، اطلاع داشته است.

جولیانی بخشودگی خود را دروغ خواند

این شبکه خبری آمریکایی در ادامه اضافه کرد: در این میان صحبت‌هایی نیز درباره بخشودگی رودی جولیانی وکیل خصوصی ترامپ نیز شنیده می‌شود. نشریه آمریکایی تایمز فاش کرده که ترامپ در هفته‌های اخیر با جولیانی درباره بخشودگی وی صحبت کرده است اما جولیانی در مصاحبه با این شبکه خبری به شدت این خبر را رد کرده و گفته است این یک دروغ و خبری کاملا نادرست است. کاخ سفید از دادن توضیح درباره این خبر به این شبکه خبری امتناع کرده است.

در همین زمینه دونالد ترامپ هفته گذشته مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را عفو کرد. این ژنرال بازنشسته در دسامبر ۲۰۱۷ به اتهام دروغ گفتن به اف‌بی‌آی درباره مذاکرات خود با سفیر روسیه در دوران انتقال قدرت از دولت باراک اوباما به دولت دونالد ترامپ مجرم شناخته شده بود.

دو رسانه آمریکایی ان‌‌بی‌سی‌نیوز و نیویورک‌تایمز در حالی  این خبر را منتشر کرده‌اند که شبکه خبری سی‌ان‌ان پیشتر در گزارشی در پی عفو مایکل فلین، نسبت به خودبخشودگی دونالد ترامپ پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری وی خبر داده بود.

سی‌ان‌ان در گزارش خود عنوان کرده بود: عفو مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور که اکنون در محافل  سیاسی و رسانه‌ای خبرساز شده، از نظر برخی، می‌تواند پیش‌درآمدی بر «خودبخشودگی» ترامپ باشد.

آدام شیف عضو کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت  با عفو فلین از سوی ترامپ  در پیام توئیتی نوشته بود: دونالد ترامپ به کرات از قدرت عفو ریاست‌جمهوری برای بخشش دوستان و کسانی که اقدامات او را لاپوشانی می‌کنند، سوء‌استفاده کرده است.

ترامپ مأیوس از نبرد حقوقی

با نزدیک شدن به نشست گزینشگران و تایید انتخابات در ایالات رقابتی، امیدهای رییس‌جمهوری آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات روزبه‌روز کمتر می‌شود.

در حالی که دونالد ترامپ و تیم وکلای او در ایالت‌های رقابتی مشغول شکایت از نحوه برگزاری انتخابات و زیر سوال بردن سلامت آن هستند، ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا خبر داد که هنوز شواهدی از تقلب گسترده که بتواند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را تغییر دهد، کشف نکرده است. اظهارات ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا باعث حیرت بسیاری از ناظران و تحلیلگران شد. او آشکارا ادعاهای دونالد ترامپ در ارتباط با وقوع تقلب گسترده انتخاباتی را رد کرده است.

چنین اظهاراتی از سوی یکی از اعضای تیم دونالد ترامپ درباره نتایج انتخابات سوم نوامبر تاکنون بی‌سابقه بوده است. ویلیام بار یکی از معتمدان دونالد ترامپ و از چهره‌های وفادار به او بوده که بارها در گذشته از او در برابر مشاجرات حقوقی دفاع و پشتیبانی کرده است.

ویلیام بار پیش از انتخابات و پس از آن نسبت به رای‌گیری پستی تشکیک وارد کرده بود و در فرمانی به دادستان‌های آمریکا خواسته بود تمام شکایات را پیگیری کنند و اجازه ندهند تا پایان آنها، نتیجه انتخابات تایید شود. اظهارات بار در شرایطی منتشر می‌شود که ایالت‌های ویسکانسین و آریزونا نیز نتیجه نهایی را به نفع بایدن تایید کرده و به نظر می‌رسد در جورجیا و پنسیلوانیا هم اتفاق خاصی رخ ندهد.

در واکنش به این اظهارات وزیر دادگستری ایالات متحده آمریکا، رودی جولیانی و جنا الیس دو وکیل دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش در بیانیه‌ای با رد سخنان ویلیام بار گفتند: ما شواهد زیادی درباره رای‌گیری غیرقانونی در حداقل شش ایالت جمع‌آوری کرده‌ایم که آنها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. ما شاهدان زیادی داریم که سوگند می‌خوردند که تخلفاتی را در رای‌ها شاهد بوده‌اند.

آنها تاکید کردند که از طریق سیستم قضایی و نهادهای قانونگذاری ایالتی شکایت‌های خود را پیگیری می‌کنند تا این اطمینان حاصل شود که همه رای‌های قانونی شمرده شده باشند و رای‌های غیرقانونی محاسبه نشوند. این دو وکیل، ویلیام بار را متهم کردند که بدون آگاهی و تحقیق اظهارنظر کرده است.

ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش بارها مدعی تقلب در ایالت‌های کلیدی همچون پنسیلوانیا، میشیگان، جورجیا، آریزونا، نوادا و ویسکانسین شده‌اند و گرچه متحدان دونالد ترامپ به دنبال ادامه دعاوی حقوقی در ایالت آریزونا هستند به نظر می‌رسد که هم‌حزبی‌های وی نیز به بی‌نتیجه بودن این اقدام‌ها واقف بوده و از او می‌خواهند تا با واقعیت کنار بیاید.

لیزا مارکووسکی سناتور جمهوریخواه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان از دونالد ترامپ درخواست کرد شکست در انتخابات سوم نوامبر را بپذیرد. مارکووسکی به سی‌ان‌ان گفت: به نظر من او باید نتیجه انتخابات را بپذیرد زیرا این رقابت به پایان رسیده است.

تاکنون شماری از سران و سیاستمداران حزب جمهوریخواه و اعضای کنگره از ترامپ خواستار آمادگی برای پذیرش شکست و ترک کاخ سفید شده‌اند. پت تومی سناتور جمهوریخواه ایالت پنسیلوانیا نیز در بیانیه‌ای ضمن تبریک پیروزی بایدن، از ترامپ خواسته بود شکست را بپذیرد و به انتقال آرام قدرت تن دهد.

کمتر از دو هفته دیگر، نشست گزینشگران برگزار خواهد شد که طی آن، آرای این افراد به سبد برندگان هر ایالت خواهد رفت. در حال حاضر جو بایدن توانسته ۳۰۶ رای گزینشگران را در ظاهر به دست آورد و ترامپ هم با ۲۳۲ رای، انتخابات را واگذار کرده است. برای پیروزی در انتخابات، ۲۷۰ رای گزینشگران لازم است و بعید به نظر می‌رسد ترامپ بتواند کاری از پیش ببرد و نام او علاوه بر روسای‌جمهوری استیضاح شده، در زمره روسای جمهوری تک‌دوره‌ای آمریکا نیز درج خواهد شد.

شومر: ویلیام بار در صف اخراجی‌ها

در پی اظهارات وزیر دادگستری آمریکا مبنی بر اینکه شواهدی در خصوص تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور وجود ندارد، رهبر اقلیت مجلس سنا پیش‌بینی کرد او اخراجی بعدی دولت ترامپ است.

چاک شومر پیش‌بینی کرده بعد از این اظهارات، احتمال اخراج او به دست دونالد ترامپ وجود دارد. او در این خصوص گفت: حدس می‌زنم ویلیام بار نفر بعدی است که اخراج خواهد شد.

چند هفته پیش کریس کربز، مدیر امنیت سایبری وزارت امنیت  داخلی آمریکا بعد از اینکه ادعای تقلب و دخالت‌های خارجی در انتخابات را رد کرد به دست ترامپ اخراج شد، اما این مقام آمریکایی تنها فرد اخراج شده دولت ترامپ نبود. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مارک اسپر را از سمت خود اخراج کرد. وی چهارمین وزیر دفاع دولت ترامپ به شمار می‌آید که از سمت خود برکنار می‌شود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 156822
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا