xtrim

برای بازگشت احتمالی برندهای خارجی‌ به کشور، ادعای خسارت کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: «عباس هاشمی»درخصوص بازگشت برندهای خارجی به بازار بزرگ کشورمان با احتمال کمرنگ شدن تحریم‌های ظالمانه، افزود: باید ضمن حمایت‌های ویژه از صنایع کشور به‌خصوص صنایع نوپا، نیم‌نگاهی به انتقال فناوری از خارج کشور داشت و این مهم جز با تعامل با برندهای بزرگ و مطرح جهان محقق نمی‌شود.

به گفته وی، در سال‌های گذشته صنعت قطعه‌سازی کشورمان رشد بسیار خوبی را تجربه کرده که می‌تواند به رشد و ایجاد ارزش افزوده در سایر بخش‌ها از جمله صنعت لوازم‌خانگی بیانجامد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های گذشته همواره رویکرد وارد کردن قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تامین قطعات شرکت‌ها و برندهای بزرگ را دنبال کرده و همچنین به دنبال ورود بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) آنها به کشورمان بوده است.

opal

وی تصریح‌کرد: ‌این مهم با هدف استفاده مناسب از سرمایه‌گذاری های انجام شده یا مسکوت نماندن موضوع تولید در صورت خروج آن شرکت‌ها و برندها از کشورمان به دلایلی همچون تحریم‌ها انجام می‌شده است، هرچند با وجود همه تلاش‌ها خروج برندهای مطرح را در دور دوم تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان شاهد بودیم و در این زمینه نیازمند تجدید نظر در قراردادهایمان هستیم.

هاشمی خاطرنشان‌کرد: توسعه ارتباطات جهانی می‌تواند به ارتقای استانداردهای کیفی، یادگیری نحوه تعاملات از سوی صنعتگران، آموزش شیوه‌های ظریف بازرگانی خارجی و ارتقای کیفی مواد اولیه و قطعات بیانجامد و در این صورت است که دیگر نگران باز شدن درهای کشور یا در مقابل تحریم‌ها نخواهیم بود.

وی بیان‌داشت: ‌با توجه به ایجاد یک چشم‌انداز مناسب پس از انتخابات آمریکا و احتمال گشایش‌های اقتصادی برای کشور، باید بدون فراموش کردن سیاست‌های اصلی، برنامه داشته باشیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه‌داد: درخصوص بازگشت برندها، دو دسته نظر وجود دارد، برخی می‌گویند که با توجه به خروج آنها از کشور اجازه بازگشت مجدد ندهیم، اما برخی دیگر می‌گویند باید برایشان فرش قرمز پهن کنیم.

وی گفت: باید در ابتدا این مساله را واکاوی کرد که خروج برندهای مطرح از کشورمان تحت چه شرایطی اتفاق افتاده است؟ آیا میل باطنی‌شان این بوده یا تحت فشارهای شدید آمریکایی‌ها اتفاق افتاده است؟‌ در حالی که بازار بسیار خوبی در کشورمان داشتند.

هاشمی اظهار داشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا برای شرکت‌های بزرگی همچون پژو، رنو، سامسونگ، بوش، ال.جی و غیره در صورت کار در ایران، جریمه‌های سنگینی در نظر گرفت و آنها نیز پس از ارزیابی موضوع به‌ویژه حجم فروش‌شان در ایران و آمریکا، خروج از کشورمان را ترجیح دادند.

در اقتصاد درس اخلاق نمی‌دهند

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در این‌گونه موارد ما نیز باید منطقی برخورد کنیم، زیرا علم اقتصاد موضوع سود و زیان است و در آن درس اخلاق نمی‌دهند.

این مقام صنفی ادامه‌داد:‌ اینکه برخی می‌گویند این برندها ناجوانمردانه ما را ترک کردند، در حقیقت با ادبیات اولیه اقتصاد جهانی آشنایی ندارند.

وی بیان‌داشت: هرچند خروج این برندها، تولیدات داخلی ما را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرد، اما باید از این شکست‌ها درس گرفته، در همکاری‌های بعدی با خارجی‌ها ضوابطی تعیین کرده و برنامه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم که به صورت سیستماتیک به شبکه تامین و تولید جهانی متصل شویم، اینکه دیواری به دور خود کشیده و واردات همه چیز را ممنوع کنیم، راه‌حل درستی نیست.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران یادآور شد: در بخشی از صنایع لوازم‌خانگی نظیر اسپلیت‌یونیت‌ها، سشوار، ماشین‌ظرفشویی و غیره، محدودیت‌های زیادی در تولید وجود دارد و نمی‌توان ۱۰۰ درصد آنها را در داخل تولید کرد.

وی گفت: با توجه به ضرر و زیان‌های وارده از سوی این شرکت‌ها به کشورمان، باید در وهله نخست ادعای خسارت کنیم و در قبال این خسارت‌ها دست بالا گرفته و مواردی همچون استقرار واحدهای تحقیق و توسعه، اختصاص قالب‌های روز جهان با تخفیفات ویژه، آموزش پرسنل، وارد کردن قطعه‌سازان کشورمان به زنجیره و شبکه تامین جهانی و غیره را خواستار شویم.

لزوم تسهیل ورود سرمایه‌گذاران به کشور

هاشمی در عین حال، مساعد شدن شرایط کشور را عامل اصلی در جلوگیری از بروز خسارت به اقتصاد و تولید برشمرد و زمانی را یادآور شد، گفت: پس از مشخص  شدن نوع و میزان ارزهای قابل دسترس، واحدهای تولیدی باید به تبدیل ارز می‌پرداختند که گاهی اوقات کارمزد ارزی ۱۵ درصدی برایشان به دنبال داشت.

این مقام صنفی تاکید کرد: حاکمیت باید در یک تصمیم درست و منطقی، فضا را برای ورود سرمایه‌گذار خارجی مساعد کند، زیرا سرمایه همچون آهویی ترسو است که با احساس کوچکترین خطر فرار می‌کند.

وی بیان‌داشت: کشور سالیانه به دست‌کم ۱.۹ میلیون دستگاه کمپروسور برودتی نیاز دارد که صرف هزینه ۴۰ تا ۴۵ دلاری برای هر دستگاه آن، به معنای ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار واردات است و وقتی چنین بازاری برای یک قطعه وجود دارد، به‌طور قطع خارجی‌ها از سرمایه‌گذاری در کشورمان استقبال می‌کنند.

هاشمی که سابقه سال‌های متمادی خدمت در وزارت صنعت را در کارنامه دارد، تولید بیش از ۳۸ میلیون دستگاه کمپرسور برودتی در چین را یادآور شد که نیاز ۱۸ درصد جهان را تامین می‌کند و گفت: زمانی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران، از شرکت‌های چینی دعوت کردیم، این در حالی بود که با توجه به پتانسیل‌های موجود از جمله انرژی و نیروی کار ارزان و متخصص، می‌توانستیم هاب منطقه باشیم و به کشورهایی همچون روسیه، ترکیه و غیره نیز صادر کنیم.

وی ادامه‌داد: چینی‌ها در نخستین جلسه با مسوولان، به طرح حدود ۶۰ پرسش پرداختند و جواب خواستند، این در حالی بود که حتی وزیر وقت صنعت برای برخی از آن سوالات پاسخی نداشت و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام نشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه‌کرد: این در حالی است که امکان ندارد بدون حضور خارجی‌ها در تولید قطعاتی همچون کمپروسور موفق شویم، زیرا نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد است، تغییرات فناوری آن سریع بوده و باید سازگار با محیط‌زیست باشد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بی‌نظیر کشورمان از نظر منابع، معادن، کیفیت نیروی انسانی، موقعیت سوق‌الجیشی و غیره، تاکید کرد:‌ باید در وهله نخست، یک مدیریت درست مطابق با استانداردهای بین‌المللی ایجاد کرد و در این صورت است که خارجی‌ها برای حضور در کشورمان صف می‌کشند.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حاکی از تداوم روند رو به رشد تولید انواع لوازم خانگی در کشور است، به‌طوری که در دو بخش ماشین‌لباسشویی و یخچال و فریزر به ترتیب رشدهای ۵۲.۹ درصدی و ۲۴.۶ درصدی به ثبت رسید.

آن‌طور که «محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز آمار داده، در هفت ماهه امسال ۶۵۰ هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که حاکی از رشد ۳۰ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 157000
لینک کوتاه :