قالیباف در اقتصاد رفوزه شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: او در این مقام می‌توانست و می‌تواند با بردباری و شکیبایی ابتدا سرتاپای لایحه بودجه ارائه شده از سوی سازمان بودجه‌نویسی کشور را مطالعه کرده و در یک فرصت مناسب و پس از مشورت با اقتصاددانان مورد قبول خود و نیز بودجه‌شناسان و نیز با تطبیق شرایط موجود و فاصله آن با آرزوها و آرمان‌های یک بودجه کارآمد تنها در همین حوزه با شهروندان سخن بگوید و ضعف‌های بنیادین لایحه را با توجه به موقعیت روز مطرح کند. وی اما ترجیح داد بلافاصله و در اولین فرصت به دست آمده به تلویزیون بیاید و بدیهیاتی بگوید که هر شهروند معمولی نیز آنها را بارها در شبانه‌روز بر زبان می‌آورد.

رییس مجلس قانونگذاری با شتاب و برای صدمین بار در این شش ماهی که ریاست مجلس را برعهده دارد و نیز پیش از آن گفت ۶۰ درصد تنگناهای اقتصادی از ناکار‌آمدی مدیریت سرچشمه می‌گیرد و سهم تحریم‌ها را کم‌انگاری کرد. در حالی که در پنهان خویش نیک می‌داند این‌گونه نیست و حذف درآمد سرشار و رویایی درآمد حاصل از صادرات نفت بنیان زندگی ایران را از ریخت انداخته و نه‌تنها این دولت بلکه هیچ دولتی در این موقعیت که با یک ابرقدرت اقتصادی در جنگ هستیم نمی‌تواند از جایی منابع ارزی تامین کند. کاش یک راه‌حل تازه از سوی رییس مجلس برای تامین منابع در این گفت‌وگو ارائه می‌شد.

اینکه بگوییم درآمد نفت درآمد پایداری نیست و باید کشور به درآمد مالیات تکیه کند راه تازه‌ای در این روزگار رکود و تنگدستی است. اینکه بیاییم از گزارش رسانه‌ها بگوییم پای مرغ هم گران شده در شأن ریاست مجلس است؟ اینکه بگوییم رفتم یک نانوایی گفت نسیه‌خری باب شده است را کسی باور نمی‌کند. اینکه در همین گفت‌وگو از مردمی‌سازی اقتصاد بگوییم هیچ حرف تازه‌ای نیست. آنها که با دقت گفت‌وگوی رییس مجلس را درباره مسائل اقتصادی شنیدند داوری می‌کنند که هیچ راهی برای عبور از بن‌بست اقتصاد ارائه نداد.

آیا مدیران سازمان برنامه و بودجه این را نمی‌دانند باید مالیات بیشتری بگیرند؟ لابد می‌دانند و خوب هم می‌دانند اما این را هم می‌دانند در روزگار رکود و سه سال رشد منفی اقتصادی و تعطیلی صدها هزار کسب‌وکار کوچک و خدمات خانگی نمی‌توان بیشتر مالیات گرفت. در وضعیتی که کشورهای همسایه و کشورهای به ظاهر دوست ایران منابع ایران را آزاد نمی‌کنند، گفتن اینکه این درآمدهای بودجه خیال است هرگز راه‌حل نیست. باید منتظر ماند و دید که رییس مجلس در روزهای آینده و در زمان بررسی لایحه چه هنر‌مندی‌ای نشان می‌دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 157133
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا