پس‌لرزه‌های یک مصوبه

به گزارش جهان صنعت نیوز: از همین رو است که شاهد تداوم واکنش‌ها نسبت به تصویب این طرح و ابلاغ آن هستیم. یکی از قابل توجه‌ترین واکنش‌ها را محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور داشت. او درباره اینکه در صحن مجلس شورای اسلامی نمایندگانی مطرح کرده‌اند که پس از پایان ریاست‌جمهوری روحانی و دولتمردانش را به زندان می‌اندازند و محاکمه می‌کنند، مطرح کردن این مسائل آن هم از پشت تریبون مجلس در شرایط فعلی کشور چه بازتابی در جامعه خواهد داشت، گفت: «بسیار متاسفم که بی‌اخلاقی به برخی از نمایندگان مجلس هم سرایت کرده و این‌گونه رفتارها در جامعه اثرات منفی اجتماعی و امنیتی خواهد داشت.»

واعظی درباره تاثیر این مصوبه بر فضای بین‌المللی و مسیر احیای برجام نیز گفت: «در فضای مجازی بیان می‌شود که این مجلس از ابتدا آمده تا با دولت مخالفت کند. فکر می‌کردیم که همان مخالفت با دولت کافی است و دیگر کاری با اقداماتی که مربوط به گشایش برای ملت می‌شود و می‌تواند فشارها را کم کند نداشته باشند. همین تفکری که اکثریت در مجلس دارند هشت سال خودشان سرکار بودند نه‌تنها نتوانستند مشکل هسته‌ای را حل کنند، بلکه قطعنامه‌هایی را چه در شورای امنیت سازمان ملل و چه در شورای حکام علیه کشور گرفتند. آنها می‌خواهند این دولت نتواند برای مردم گشایشی به وجود بیاورد برای همین به طور دائم حمله می‌کنند تا در انتخابات ۱۴۰۰ خودشان پیروز شوند.»

وی ادامه داد: «به نظر من این اقدامات جفا به حق مردم است دوستان سنگ‌اندازی می‌کنند و قوانینی را به تصویب می‌رسانند تا دولت نتواند تحریم‌ها را بردارد. عجیب این است که در مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بندهایی گذاشته‌اند که معلوم است مانع رفع تحریم می‌شود اما اسمش را رفع تحریم‌ها گذاشته‌اند.»

ابهام در هماهنگی

نکته قابل توجه دیگر در واکنش‌ها به این مصوبه مربوط به ابهاماتی است که در زمینه هماهنگی مجلس با شورای‌عالی امنیت ملی وجود دارد. به یاد داریم که بعد از طرح انتقادات نسبت به این طرح مجلس و اشاره علی ربیعی سخنگوی دولت و بسیاری از کارشناسان به فراقوه‌ای بودن این تصمیم و ضرورت ورود شورای‌عالی امنیت ملی، برخی از نمایندگان مجلس از هماهنگی‌های صورت گرفته با این نهاد گفتند. مثلا محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس در واکنش به انتقاد سخنگوی دولت از مصوبه اخیر درباره برجام گفت: «با توجه به اینکه دولت روزهای پایانی را سپری می‌کند، بیان چنین اظهاراتی اهمیتی ندارد. مجلس برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و بیش از دو ماه با دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی مذاکره شده است.»

کیوان خسروی سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی اما با اشاره به اینکه مصوبات شورا صرفا از سوی دبیرخانه این نهاد اعلام می‎شود، هماهنگی درباره مصوبه اخیر مجلس را تکذیب کرد و گفت: «مصوبه اخیر در خصوص طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بر اساس روال جاری و اجماع نظر نمایندگان در مجلس تدوین شده است.»

اظهارات رییس‌جمهور که عضو شورای‌عالی امنیت ملی است درباره مضر بودن این مصوبه و سکوت سایر اعضای این شورا نیز به گمانه دروغ بودن هماهنگی مجلس با آن شورا دامن زد. تاکید قالیباف بر صورت گرفتن این هماهنگی اما کار را به جایی رساند که محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا در حساب کاربری‌ خود در توئیتر نوشت: «با اطلاع می‌گویم حرف دیشب آقای قالیباف درباره اینکه مصوبه ضدبرجامی مجلس یازدهم با تایید شورای‌عالی امنیت ملی صورت گرفته کاملا دروغ است. مصوبه چندماه پیش این بوده که هر اقدامی در این زمینه با هماهنگی وزارت خارجه باشد. دروغ همچنان حرام است مگراینکه مجلس دناپلاس حلالش کرده باشد!»

وی در یادداشتی که آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نیز نوشت: «با گذشت دو روز از تایید قانون ضدبرجامی مجلس، ابعاد تازه‌ای از روند تایید آن در شورای نگهبان آشکار شده است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شورای نگهبان بر اساس اعتقاد به اینکه قانون مزبور باید قبل از ارجاع به شورای نگهبان توسط شورای‌عالی امنیت ملی بررسی شده باشد، از رسیدگی به آن خودداری کرده، اما هیات رییسه مجلس به شورای نگهبان اعلام کرده‌اند چنین تاییدیه‌ای وجود دارد و شورا با اعتماد به این نقل قول بررسی آن را آغاز کرده است. با توجه به اینکه قانون مزبور برای اجرا هیچ فوریتی نداشته و حتی مجلس برای اجرای آن دو ماه فرصت تعیین کرده، تصویب شتابزده آن از موارد مشکوک در روند تصویب این قانون است.»

مهاجری تاکید کرد: «شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از هرگونه اظهارنظر رسمی در این زمینه خودداری کرده است.»

انگیزه انتخاباتی

بخش عمده‌ای از واکنش‌ها به مصوبه اخیر مجلس نیز ناشی از آن است که این اقدام مجلس به نظر انتخاباتی می‌رسد. محمدرضا بادامچی‌ عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در این باره معتقد است: «برخی از نمایندگان مجلس به ‌جای پرداختن به مشکلات و تلاش برای رفع کاستی‌ها به موضوعاتی می‌پردازند که هیچ ربطی به منافع عمومی ندارد، به‌ طوری که کاملا مشخص است کارهایشان با انگیزه انتخاباتی صورت می‌گیرد آن هم در حالی که کشور واقعا بحران‌زده است.»

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز می‌گوید: «آنها هدفشان این بود که گربه را دم حجله بکشند، چون بایدن رای آورده و نانجیب است ولی به نانجیبی ترامپ نیست، مخالفان برجام می‌خواهند کاری کنند که مذاکرات در این دولت اتفاق نیفتد، چون بایدن اعلام کرد من به برجام برمی‌گردم، اگر آنها به برجام برگردند مذاکرات از نو ادامه پیدا می‌کند و مخالفان برجام که از روز اول با برجام مخالف بودند و خلاف نظر مقام معظم رهبری عمل کردند الان با این کارشان دارند به بایدن این سرخط را می‌دهند که با این دولت مذاکره نکن!»

اشرف بروجردی دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز می‌گوید: «نمایندگان اگر به دنبال مصلحت کشور باشند باید در جلساتی مفصل، این موضوع را بررسی و ارزیابی و مباحث را در مجلس به طور علنی مطرح می‌کردند و قضاوت را به مردم می‌سپاردند. طرح مجلس فقط با هدف تقابل، عناد و ایستادگی در برابر دولت است. دولت با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، بودجه را آماده کرده و به مجلس تحویل داده است‌ اما نمایندگان فقط سنگ‌اندازی می‌کنند.»

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 157160
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا