خود‌مردم‌پنداری در مجلس یازدهم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قالیباف انگار فراموش کرده که برای سرلیست شدن در انتخابات ۹۸ چقدر با طیف‌های مختلف اصولگرا ماجرا داشت. یا اینکه وقتی با یک میلیون و ۲۶۵ هزار ۲۸۷ نفر نماینده مجلس شد، چقدر دردسر کشید تا سایر اصولگرایان راه‌یافته به مجلس را متقاعد کند که شایسته تکیه زدن بر کرسی ریاست است.

هنوز یک سال هم از این ماجراها نگذشته اما قالیباف آنقدر حواسش به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، پرت و دلش به ناکامی‌های دولت روحانی خوش شده که تصور می‌کند اگر مقابل دو مجری تلویزیون که نامشان را خبرنگار گذاشته‌اند، بنشیند و با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور ذکر مصیبت گوید، خواهد توانست برای خود اعتباری خریده و رای جمع کند.

جناب رییس مجلس گمان کرده با بیان اینکه «ما در شبکه تهیه، تامین و توزیع دچار مشکلات جدی هستیم و این ریشه در سوء‌مدیریت دارد» یا اینکه «مردم به طور جد گله‌مند هستند» کار تمام است و مردم صف می‌کشند تا به یک «مدیر جهادی» رای دهند!

تصور قالیباف و همفکرانش این است که می‌توان به اسم «لغو تحریم» در مسیر لغو تحریم سنگ انداخت و بر مشکلات مردم افزود تا در فردای انتخابات ۱۴۰۰ حرفی برای گفتن داشته باشد.

تخریب دولت

خود‌مردم‌پنداری قالیباف اما تنها بخش قابل نقد از مصاحبه تلویزیونی پنجشنبه شب نیست. او در بخش دیگری از سخنان خود نیز، وارد فاز تخریب دولت می‌شود. مثلا آنجایی که حضور میدانی خود و همکارانش که اتفاقا از مسائل مورد نقد در مجلس یازدهم است را به رخ کشیده و می‌گوید: «در سفر استانی اخیر ما ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی احیا و کشت شود، دولت درخواست کرده و حضرت آقا موافقت کرده و پول را به دولت دادند اما واقعا وقتی به صورت میدانی به این پروژه‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اجرای اینها زمان برده و‌ ناقص است و‌کیفیت لازم را ندارد، چون بخشی از شرکت‌هایی که در حال اجرا هستند همان شرکت‌های زیانده هستند.»

در ادامه نیز خود را در مناظرات انتخاباتی تصور کرده و می‌گوید: «فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار آزاد اوج بی‌عرضگی و چوب حراج زدن به اموال بیت‌المال است».

آقای رییس مجلس مشکلات را ریز به ریز می‌گوید اما به وقت ارائه راهکار و راه‌حل که می‌رسد، کلی‌گویی پیشه کرده و با حرف‌های تکراری همیشه وعده می‌دهد که در مجلس یازدهم چنین می‌کند و چنان. این در حالی است که ظرف تقریبا شش ماه گذشته هیچ عملکرد قابل دفاعی خاصه در حوزه رفع مشکلات اقتصادی کشور، از مجلس مشاهده نشده و آقای قالیباف نیز با این رویه که پیش گرفته احتمالا از سال بعد به جای مجلس، پاستورنشین خواهد شد ( البته اگر این آرزویش برآورده شود).

شوی انتخاباتی

نکته دیگری که سبب می‌شود مصاحبه اخیر را انتخاباتی تلقی کنیم، ورود قالیباف به حوزه وعده و وعید است. مثلا آنجا که تاکید می‌کند «یارانه‌ها اصلا قطع نمی‌شود. نه یارانه ارز و نه یارانه ریال اما واقعا یارانه‌ها هدفمند خواهد شد و در جایی که باید هزینه خواهد شد.» یا آنجا که می‌گوید: « فرد مستضعفی که خودرو ندارد یا آن فرد روستایی یا شهرستانی چرا باید از یارانه بنزین و امکانات حمل‌و‌نقل عمومی محروم باشد اما فردی که هم خود و هم همسرش و فرزندش خودرو دارد باید از یارانه بنزین استفاده کند. آیا این عدالت است؟»

رییس مجلس در ادامه این شوی تلویزیونی به کنایه‌زنی و تنش‌آفرینی بین قوه مقننه و مجریه ادامه می‌دهد. شاهد آنکه می‌گوید: «کسی هول نشده است؛ از قضا ما هفت سال است که منتظریم کار انجام شود و آرزویمان این است در هشت ماه آخر حتما کاری انجام شود و مردم از دولت دوازدهم با یک خاطره خوشی خداحافظی کنند. ما آرزویمان این است که رفع تحریم با دست این دولت اتفاق بیفتد.»

او از مصوبه اخیر مجلس که به اذعان عموم کارشناسان و متخصصان دردسرساز خواهد بود و مایه پیچیدگی هر چه بیشتر در تعامل ایران و دنیا، دفاع کرده و می‌گوید: «می‌گویند مصوبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم به معنای خروج از برجام است، اصلا صحیح نیست.»

او طوری می‌گوید: «ما از ۳۶ و ۳۷ برجام استفاده کردیم، این دو ماده می‌گوید دو طرفی که در برجام متعهد هستند و یکی از طرفین تعهدات خودش را انجام ندهند طرف مقابل خودش اجازه دارد به همان میزان تعهداتش را کاهش دهد» که انگار دولت پنج گام برای کاهش تعهدات برجامی خود برداشته و منتظر بود تا قالیباف رییس مجلس شود و یاد مواد ۳۶ و ۳۷ برجام افتد!

لجاجت به سبک قالیباف

او می‌گوید «خواهش من از جناب آقای رییس‌جمهور این است که در موضوعات ملی و امنیت ملی یک‌صدا و یک‌زبان باشیم» اما نمی‌گوید که آیا خودش هم در این جهت تاکنون گامی برداشته است یا خیر.

دم خروس لجاجت مجلس با دولت در قضیه تصویب طرح لغو تحریم‌ها حسابی بیرون زد اما آقای رییس مجلس هنوز مشغول قسم حضرت عباس است که ثابت کند، مرد همکاری و تعامل است. برای همین هم رییس مجلس در خصوص اینکه گفته می‌شود کشمکشی بین دولت و مجلس وجود دارد و این باعث نگرانی مردم می‌شود گفت: «همین هفته قبل سه‌شنبه که خدمت حضرت آقا بودیم، بعد آن جلسه آقای رییس‌جمهور خواستند با هم در خصوص طرح معیشت صحبت کنیم و ۳۰ دقیقه صحبت کردیم که ایشان نگرانی داشتند و در همانجا به ایشان توضیح دادم و قبول کردند. ما این همدلی‌ها را هم می‌گوییم. این‌گونه نیست که در طرح معیشت دوگانگی ایجاد شده باشد و به دور از انصاف و مروت است که برای حل مشکلات مردم لجاجت انجام دهیم. مردم مطمئن باشند اگر در موضوعات سیاسی هم بحثی شود در موضوع معیشت و اقتصاد یکدل هستیم.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 157167
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا