ادامه پیشتازی تولید صنعتی در ژاپن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق گزارشی که اخیرا نشریه ژاپن‌تایمز منتشر کرده، تولید صنعتی در ژاپن در ماه اکتبر نسبت به یک ماه قبل آن ۸/۳ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای صنایع این کشور است. هر چند برخی از منابع غربی پیش‌بینی می‌کنند این رشد تولید دوام چندانی نخواهد داشت اما آمارهای دولتی در این کشور حاکی از آن است که تولیدات صنعتی برای پنجمین ماه متوالی در سال جدید افزایش یافته است. همچنین برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد تولید در برخی از صنایع به پیش از آغاز همه‌گیری کرونا بازگشته است.

طبق آمار تولید ماشین‌آلات عمومی از جمله سیستم‌های حمل‌و‌نقل و توربین‌های بخار برق ۹/۱۷ درصد افزایش یافته و صادرات خودرو نیز ۸/۶ درصد افزایش یافته است. همچنین به واسطه حمایت‌های صورت گرفته توسط دولت، بخش ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیکی نیز ۴/۸ درصد رشد یافته است. با این حال هر چند مقامات اقتصادی ژاپن پیش‌بینی می‌کنند که در ماه جاری میلادی به واسطه احتمال تشدید همه‌گیری کرونا رشد صنعتی این کشور نسبت به ماه نوامبر ۴/۲ کاهش را تجربه خواهد کرد اما به طور کلی ارزیابی‌ها حاکی از تداوم افزایش تولید صنعتی در ژاپن است.

اقدامات دولتی برای مهار بیکاری

در این رابطه با توجه به اینکه دو ماه قبل یعنی در ماه اکتبر شاخص محموله‌های صنعتی ۶/۴ درصد رشد و موجودی کالا ۶/۱ درصد کاهش داشته است، تاکشی مینامی اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین پیش‌بینی کرده با آغاز فصل سرما و احتمال بازگشت مجدد بیماری، حرکت صعودی صنعتی در ژاپن احتمالا برای مدت طولانی دوام نخواهد داشت. وی البته معتقد است با توجه به افزایش شاخص تولید خودرو در ژاپن، کند شدن سرعت بهبود اقتصادی در سایر بخش‌ها پوشش داده می‌شود.

در مورد آمار بیکاری نیز داده‌های دولتی نشان می‌دهند نرخ بیکاری در این کشور در ماه اکتبر ۱/۳ درصد افزایش داشته که بالاترین سطح در سه سال گذشته بوده است. اگرچه این کشور بدترین انقباض اقتصادی در سه ماه آوریل تا ژوئن را تجربه کرده اما دولت توکیو تاکنون توانسته با ارائه تسهیلات و یارانه به شرکت‌های مختلف، بازار کار را از ضربات جدی‌تر محافظت کند؛ امری که به نظر می‌رسد همچنان تا ماه مارس سال آینده (اسفند ماه) نیز در دستور کار دولت باقی بماند. در این رابطه اگرچه هنوز داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی ژاپن برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی منتشر نشده اما برآوردهای اولیه حاکی از آن است که اقتصاد این کشور ۴/۲۱ درصد نسبت به سه ماهه دوم سال رشد واقعی کرده است.

رشد چشمگیر صادرات خودرو در ژاپن

خبرگزاری کیودو ماه گذشته گزارش داد که صادرات ژاپن در ماه اکتبر نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته است زیرا تقاضای جهانی برای محصولاتی مانند اتومبیل افزایش یافته و اگرچه این میزان صادرات نسبت به سال گذشته ۲/۰ درصد نزول داشته اما رقمی بالغ بر ۶۳ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. یکی از دلایل چنین رشدی در ماه اکتبر، افزایش قابل توجه تقاضا برای خودروهای ژاپنی در چین و ایالات متحده آمریکا بوده است.

طبق آمارهای ارائه شده صادرات خودرو در ژاپن نسبت به ماه سپتامبر سه درصد رشد داشته و رشد تولید در این بخش نیز چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این رابطه با افزایش ۱۰ درصدی صادرات خودرو به چین و افزایش ۵/۲ درصدی صادرات به آمریکا به ترتیب واردات از این کشورها ۷/۳ و ۶/۱۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که همزمان با افزایش صادرات به دو شریک اقتصادی بزرگ ژاپن، یک مقام اقتصادی این کشور تصریح کرده که صادرات به خاورمیانه و آمریکای لاتین به ترتیب ۳/۳۰ و ۲/۲۶ درصد کاهش یافته است.

تاکشی اوکوواکی اقتصاددان در موسسه تحقیقات زندگی دای- ایچی در این خصوص معتقد است: «آخرین برآوردها نشان می‌دهد که صادرات ژاپن به شدت در حال افزایش است که گویای آن است که اقتصاد جهانی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شود به سمت حالت عادی خود حرکت می‌کند.»

این اقتصاددان همچنین تصریح می‌کند که احیای مجدد شیوع ویروس در اروپا صدمه بزرگی به تجارت خارجی ژاپن وارد نخواهد کرد زیرا اروپا تنها حدود ۱۰ درصد کل صادرات ژاپن را دربر می‌گیرد. با این حال وی می‌گوید افزایش محدودیت‌های اقتصادی در ایالات متحده می‌تواند تاثیری جدی در اقتصاد ژاپن داشته باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 157411
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا