حمله نظامی، آری یا خیر؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انتقاد از این رویکرد به معنی مخالفت با ضرورت پاسخگویی به عاملان و آمران ترور اخیر نیست اما اجماع نظر درباره این ضرورت، نیز به معنای موافقت با حمله نظامی و گزینه‌هایی از این دست نیست. یک هزینه فایده‌کرد ساده روشن خواهد کرد که تبعات ورود به یک درگیری نظامی بسیار بیش از مزایای آن است و حتی اگر رویای کیهان مبنی بر آنکه قدرت‌نمایی ایران در منطقه به مردم در کشورهای عرب جسارت بیشتری دارد و موجب تحولاتی خواهد شد، تبدیل به واقعیت شود، دستاورد دندان‌گیری عاید ملت و کشور نخواهد شد. این را هم ما نه، بلکه تحلیلگران مسائل بین‌الملل می‌گویند.

چقدر توان ادامه داریم؟

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» با تاکید بر اینکه بهتر است مشغول مقاله‌های کیهان نشویم، گفت: «به هرحال کیهان یک روزنامه با شناسنامه مشخص است که جهت و سیاست آن طی سال‌ها تغییری نکرده و می‌داند که دقیقا چه می‌کند. ضمن اینکه قطعا ایراد ندارد یک روزنامه که هویت مشخص و ثابت دارد، نظر خود را بیان کند. به هرحال بخشی از جامعه نیز از نظر فکری همسو با کیهان است.»

وی همچنین گفت: «آنچه کیهان می‌گوید هم در حد یک پیشنهاد رسانه‌ای است و قطعا مسوولان کشور نمی‌گویند که چشم، چون کیهان گفته حتما اجرا می‌کنیم. کیهان حق دارد که نظرات خود را بگوید اما می‌توان پیشنهاد او را بررسی و هزینه و فایده‌کرد اما به نظر من مساله مهم‌تر این است که بگوییم ایران در شرایط فعلی چه اقدامی باید انجام دهد.»

بهشتی‌پور درباره واکنش‌های مناسب ایران به ترور دانشمند هسته‌ای نیز گفت: «به نظر من بهتر است زمان و مکان این انتقام به نحوی انتخاب شود که دشمن غافلگیر شود. باید در زمان و جایی که دشمن فکر نمی‌کند، ضربه زد. ضمن اینکه باید تصمیم‌گیری در این باره را به مسوولانی سپرد که همه جوانب را در نظر می‌گیرند.»

وی در پاسخ به این پرسش که گزینه حمله نظامی که برخی مطرح می‌کند، چه هزینه‌ها و فایده‌هایی دارد؟ گفت: «معتقدم که پاسخ ما باید اقدامی همگن، متناسب و موثر باشد. یعنی اگر او یک دانشمند هسته‌ای ما را در روز روشن ترور کرده، ما هم اگر دستمان می‌رسد باید در فلسطین اشغالی یکی از دانشمندان هسته‌ای آنان را ترور کنیم. اما اگر نمی‌توانیم باید اقدام جایگزین را با دقت انتخاب کرده، به تبعات آن بیندیشیم و موثر بودن یا نبودن آن را نیز در نظر داشته باشیم. واکنش ما باید به نحوی باشد که آنها از تکرار اقدام خود پشیمان شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی همچنین گفت: «در یک نگاه منطقی چون او به ما حمله نظامی نکرده، ما نیز نباید حمله نظامی داشته باشیم. ضمن اینکه این تصمیم را باید فردی بگیرد که اطلاعات کافی دارد و می‌داند که ما چه امکاناتی داریم، از کجا می‌توانیم ضربه بزنیم و…»

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تبعات حمله نظامی ایران به اسراییل چه خواهد بود؟ گفت: «اگر ما حمله نظامی کنیم، آنها هم حتما اقدام نظامی خواهند کرد. تاکید من این است که موثر بودن اقدام اهمیت بسیاری دارد. متاسفانه ما قبلا اقداماتی داشته‌ایم که به خاطر آن هزینه پرداختیم اما نتیجه‌ای نداشته است.»

بهشتی‌پور ادامه داد: «ضمن اینکه باید خوب فکر کنیم و بدانیم اگر حمله نظامی کردیم و آنها هم حمله نظامی کردند، تا کجا و تا چه مرحله‌ای قادر به ادامه دادن هستیم. در شرایط فعلی اما مهم‌ترین مساله این است که ما یک خواست ملی ایجاد کنیم تا افرادی که در تامین امنیت شهید فخری‌زاده مسوول بوده و کوتاهی کرده‌اند شناساسی و تنبیه شوند. پاسخ دقیق، موثر و پشیمان‌کننده نیز باید بدهیم تا دیگر تکرار نشود بنابراین از دست دادن این افراد برای کشور هزینه بزرگی است.»

کار را به کاردان بسپاریم

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نایب‌رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» گفت: «به نظر من باید خیلی مراقب باشیم و فکر نکنیم که دشمن – رژیم صهیونیستی که قطعا با پشتیبانی آمریکا و دیگر رژیم‌های مرتجع- دست به چنین جنایتی علیه دانشمند هسته‌ای ما زده‌اند، صرفا ترور کرده‌اند. قطعا آنها اقداماتی را قبل از ترور انجام داده و اقدامات مکملی – اقدامات آشکار یا پنهان – هم در برنامه دارند.»

وی افزود: «اقدامات ثانویه دشمن می‌تواند جنگ روانی و همراه با نفوذ در شبکه‌های مجازی یا حتی تهیج برخی دلسوزان باشد. ما باید خیلی مراقب این مساله باشیم و برای همین هم یک قوه عاقله در سیستم‌های امنیتی و نظامی کشور وجود دارد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «به یاد می‌آورم که وقتی طالبان در مزارشریف حمله کرد و برخی دیپلمات‌های ایران و شهید صارمی را به شهادت رساند، ما تحرکات نظامی گسترده‌ای برای حمله به طالبان که آن زمان افغانستان را در اختیار داشت، انجام دادیم اما در مراحل آخر تصمیم گرفته شد که آن کار انجام نشود.»

جمالی نوبندگانی گفت: «مثال دیگر اینکه خیلی‌ها می‌گفتند حالا که آمریکا به عراق حمله کرده یا حالا که عراق به کویت حمله کرده وقت آن است که ما وارد صحنه شده و ضربه‌های خود را بزنیم اما مقام معظم رهبری مانع شدند.»

وی تاکید کرد: «چگونگی و کیفیت، زمان، مکان و نوع انتقام ما نباید این قدر آشکار باشد. ما شورای‌عالی امنیت ملی را داریم و این بحثی است که سران حاکمیت باید درباره آن تصمیم بگیرند. به نظر من اینکه رژیم صهیونیستی نگران این انتقام باشد و دچار فرسایش امنیتی و روحی شود، سیاست خوبی است.»

نایب‌رییس عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: «سیاست حزب‌الله نیز همین است و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی انجام دهد، در همان هفته و ماه انتقام گرفته نمی‌شود و بارها شده که تا زمان مناسب صبر کرده است.»

وی خاطرنشان کرد: «جای تصمیم‌گیری درباره چنین مسائلی حتما سیستم‌های مسوول در این باره است و آنها قطعا زیر نظر مقام معظم رهبری عمل می‌کنند بنابراین بهتر است اجازه دهیم که مسوولان کشور با خیال راحت و درک صحیحی از واقعیت‌ها داشته‌های خود و دشمن را در نظر گرفته و با اتکا به علوم نظامی و امنیتی کار خود را انجام دهند. می‌دانیم که آنها نیز از این ترور به شدت ناراحت بوده و به دنبال انتقام هستند بنابراین بهتر است کار را به کاردانانی که منصوب مقام ولایت هستند، بسپاریم.»

خطرناک و نامعقول

علی بیگدلی دیگر کارشناس مسائل بین‌المللی دست زدن به چنین اقدام خطرناکی – حمله نظامی – را کاملا غیرمنطقی دانست و گفت: «این اقدام می‌تواند کاملا مملکت را به هم ریخته و سرنوشت ۸۵ میلیون نفر جمعیت و این همه سرمایه‌گذاری انجام شده بعد از انقلاب را تحت تاثیر قرار دهد. آن هم برای یک خواب و خیالی که تحقق آن مطلقا میسر نیست.»

وی افزود: «اگر چنین کنیم یک جنگ تمام‌عیار در منطقه به راه خواهد افتاد و با توجه به شرایط حساس منطقه که در محاصره نظامی پایگاه‌های اسراییلی و آمریکایی هستیم، به هیچ وجه چنین اظهارنظری قابل قبول نیست.»

بیگدلی تاکید کرد: «اگر چنین اظهارنظری قابل قبول بود، شورای‌عالی امنیت ملی زودتر از آقای شریعتمداری درباره آن تصمیم می‌گرفت. تصور من این است که هدف ایشان بیشتر این است که همفکران خود را امیدوار کند. ضمن اینکه نمی‌دانم چه اصراری است که این آقایان برای رسیدن به خواسته‌های خود مدام به طبل جنگ می‌کوبند و جامعه را بیش از آنچه که اکنون است، متشنج می‌کنند. می‌خواهند تفکر و انتظار مردم را از مسائلی که با زندگی آنان سر و کار دارد جدا کرده و به سوی جنگ ببرند. در حالی که به هیچ وجه‌، در این شرایط هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد که تحت هیچ عنوانی وارد جنگ شویم و این کار بسیار خطرناکی و زایده تفکر هیجانی برخی افراد در جامعه‌ ما است.»

جمع‌بندی

تمرکز برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی بر ضرورت پاسخ سریع و خشن، شاید هم نظامی به اسراییل به عنوان عامل و آمر در ترور اخیر از سوی برخی کارشناسان، یک فضاسازی رسانه‌ای هدفمند و لازم تلقی شده و باید در همین چارچوب مورد توجه و اعتنا قرار بگیرد. در عین حال دم زدن از جنگ و رفتن به استقبال درگیری موضوعی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشته به خصوص وقتی که کارشناسان و متخصصان در هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا به عواقب اتخاذ این سیاست توجه داشته و اصرار دارند که کار را به کاردان سپرده و منتظر تصمیم و اقدام مسوولان بمانیم.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 157652
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا