رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به «جهان صنعت نیوز» خبر داد:

بازار در انتظار افزایش قیمت های جدید

جهان صنعت نیوز| در حالی مسوولان تنظیم بازار از وزارت صمت گرفته تا وزارت کشاورزی از ثبات و آرامش در بازار کالاهای اساسی دم می زنند که نگاهی به بازار نشان می دهد قیمت انواع مواد غذایی به سرعت در حال افزایش است. به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت ، از ابتدای امسال، بازار کالاهای اساسی را به ثبات و آرامش رسانده‌ایم و در بحث تنظیم بازار تلاش کرده‌ایم تأمین کالا دچار مشکل نشود. همچنین قرار است طرح نظارت بر بازار ماه رمضان از فردا آغاز و  اقلامی از جمله برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و مرغ با قیمت پایین تر از بازار بین مردم توزیع شود.

این گفته ها در حالی بیان می شود که به گفته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه خیلی وقت است که بازار مواد غذایی را دچار چالش کرده اما وقوع سیل در اوایل سال جاری، افزایش قیمت های جدید در بازار کالاهای اساسی را کمی به تاخیر انداخت. با این حال این روند چند روزی می شود که در بازار آغاز شده است.

 محمد آقا طاهر با بیان اینکه قیمت ها رو به افزایش است،  به «جهان صنعت نیوز» گفت: به دنبال نوسانات نرخ ارز، قیمت قوطی ها و بطری‌ها با افزایش روبرو شده است که این موضوع بر افزایش قیمت کالاهای فله ای از جمله کنسروها، غذاهای آماده و بسته بندی، کمپوت میوه و کنسرو ماهی، رب گوجه فرنگی و … تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، تا چند روز دیگر تن ماهی با قیمت های بالا وارد بازار می شود. در مورد سایر مواد غذایی نیز  کارخانه ها به دنبال درج قیمت های جدید بر روی محصولات خود هستند که با دستمزدهای جدید در سال جاری و افزایش قیمت مواد اولیه همخوانی داشته باشد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: تعداد کالاهایی که به قیمت قبل در بازار وجود داشتند، در حال کاهش یافتن است و تولیدکننده ها قرار است محصولات خود را با قیمت های جدید روانه بازار کنند.

آقا طاهر با بیان اینکه با بیان اینکه وقوع سیل افزایش قیمت های بازار مواد غذایی را تا با تاخیر مواجه کرد، گفت: در حال حاضر روند افزایش قیمت های جدید در بازار کالاهای اساسی آغاز شده و با فرا رسیدن ماه رمضان و افزایش تقاضا برای خرید مواد غذایی، گرانی تشدید می شود.

به گفته وی، هر کیلو برنج ایرانی که در اواخر سال گذشته حدود ۱۵ هزار تومان بود، در حال حاضر با قیمت حدود کیلویی ۲۳ هزار تومان عرضه می شود. از طرفی خرما به شدت با افزایش قیمت روبرو شده است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات خرما به عراق افزایش یافته و همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت خرما شده است،  اظهار کرد: در بهمن سال درباره افزایش صادرات و در پی آن بالا رفتن قیمت خرما به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشتیم اما به این موضوع رسیدگی نشد و اتفاقی رخ نداد.

دیگر پرتقال و سیب گیرمان نمی آید

وی در واکنش به تاثیر طرح ویژه نظارت بر بازار ماه رمضان در مدیریت قیمت کالاها خاطرنشان کرد: چنین طرح هایی از گرانی  افسارگسیخته مواد غذایی جلوگیری می کند اما در نهایت نمی تواند تاثیر خاصی در بازار داشته باشد چرا که اجرای آنها تنها در سطح عرضه انجام می شود.

آقا طاهر با بیان اینکه به نظر می رسد در حوزه تجارت خارجی نظارتی وجود ندارد، گفت: با اینکه بازار داخلی به شدت نیازمند وجود کالاهای اساسی است، این کالاها به کشورهای همسایه صادر می شود. بنابراین به عقیده بنده باید نظارت بر این مسائل نیز وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به آزاد شدن صادرات محصولاتی نظیر تخم مرغ، پرتقال و سیب اظهار کرد: با این اقداماتی که انجام می شود، باید گفت که دیگر هیچ کدام این محصولات گیرمان نمی آید.

به گفته وی، ارز چند نرخی و بازار آشفته ارزی نقش پر رنگی در اقتصاد دارد که بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی بیشترین تاثیر را  از نوسان نرخ ارز می گیرد.

وی به کاهش قدرت خرید خانوار اشاره کرد و گفت: به دنبال گرانی قابل توجه کالاهای اساسی، بسیاری از مواد غذایی از سفره خانوار حذف شده چرا که کارمندان و کارگران با حقوق فعلی که تناسبی با افزایش نرخ تورم ندارد، قادر به خرید بسیاری از این اقلام نیستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 15770
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا