کافه بازارهک شد

 

جهان صنعت نیوز| کارشناسان امنیت سایبری بر این باور هستندکه هکرها به احتمال زیاد به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده اند و این امر علاوه بر سواستفاده های بسیار، بی اعتمادی کاربران را به نرم افزارهای ایرانی به همراه دارد.

علی رضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: هک شدن کافه بازار به معنای فاش شدن اطلاعات ۴۰ میلیون نفر کاربر ایرانی است، از زمان انتشار خبر هک شدن این نرم افزار اظهار نظرهای مختلفی درباره آن انجام شده است.

او افزود: کافه بازار دسترسی های بسیاری به اطلاعات گوشی های همراه داشته است، همواره نیز درخواست دسترسی های بیشتری می کرده است. این اپلیکیشن حتی به موقعیت کاربران نیز دسترسی داشته است. از جمله دسترسی های کافه بازار می توان دسترسی به دوربین، لیست مخاطبین، موقعیت مکانی، پیامک و شماره گیری تلفن اشاره کرد.

آل داوود با تاکید بر اینکه اطلاعات کاربران می بایست به صورت هوشمندانه و بر اساس جدیدترین متدهای جهان مورد حفاظت قرار می گرفته است اظهار کرد: اگر اطلاعات کافه بازار لو رفته باشد مدیران این استارتاپ باید پاسخگو باشند چراکه این امر ضررهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری را برای کاربرانی که این نرم افزار را نصب کرده اند و از آن استفاده می کردند به همراه دارد.

او تاکید کرد: کاربران بر اساس دسترسی به موقعیت جغرافیایی کاربران می توانند اطلاعات بسیاری را درباره آنها به دست آورند و حداقل سواستفاده آنها می تواند فروش کالاها و اجناس خود به صورت هوشمندانه باشد و رقابت سالم به طور کامل حذف می شود. البته سواستفاده های بسیار بیشتری از اطلاعات شخصی کاربران رخ خواهد داد که کافه بازار مسئول آن است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به مسئولیت کافه بازار نسبت به فاش شدن اطلاعات کاربران بیان کرد: کافه بازار در مقابل اطلاعاتی که از هویت کاربران به دست می آورد مسئول است و باید امانت دار خوبی برای اطلاعات شخصی کاربران خود باشد. بر اساس قوانین حفظ اطلاعات و عدم نشر اطلاعات قوانین جرایم رایانه ای نرم افزارها موظف به حفاظت از اطلاعات کاربران خود هستند.

او با اشاره به اینکه اطلاعات کاربران به احتمال بسیار زیاد فاش شده است اظهار کرد: با توجه به سطح دسترسی و میزان نفوذ هکرها به سرورهای کافه بازار به احتمال بسیار زیاد به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده اند. این امر آسیب های بسیاری به همراه دارد اما مهمترین آنها بی اعتمادی مردم است. مردم پس از چنین اتفاقی دیگر به نرم افزارهای داخلی اعتماد نمی کنند و کافه بازار مسئول آن است.

مهم ترین آسیب بی اعتمادی مردم به کافه بازار است و مردم دیگر به بسترهای داخلی اعتماد نمی کنند و از آنها استفاده نمی کنند. البته مرکز ماهر هم هنوز این امر را تایید نکرده است.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 15798
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا