آب پاکی روی دست همسایگان جنوبی

به گزارش جهان صنعت نیوز: اینکه توئیت ظریف و قاطعیت او در اعلام مواضع ایران نسبت به برجام و منطقه چقدر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مجاب می‌کند و سبب تغییر رویکرد آنان نسبت به ایران می‌شود، چندان قابل پیش‌بینی نیست اما حتما آب پاکی را روی دست آنان خواهد ریخت. با تاکید ظریف بر این سیاست از پیش اعلام شده ایران، خواهند فهمید که رویه‌ای که بعد از انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن پیشه کرده‌اند، راه به جایی نبرده و موجب موثر و نقش‌آفرین شدن آنان در جریان برجام نخواهد شد.

ایران در این باره مصر است اما انگار آنها هم قصد کوتاه آمدن ندارند. شاهد آنکه احمد ابوالغیط در یک سخنرانی در مقر این اتحادیه در قاهره در رابطه با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید و چگونگی تعامل با ایران گفت: «با توجه به تلاش دولت بایدن برای بازگشت به برجام این دولت پرونده هسته‌ای ایران را به شکل مختلفی مدیریت خواهد کرد.» او بازگشت به برجام بدون آنچه اصلاح رفتارهای منطقه‌ای ایران می‌خواند را منجر به تهدید کشورهای منطقه دانست. دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تاکید کرد که دونالد ترامپ چیزهایی به اسراییل داد که هیچ‌یک از روسای جمهور آمریکا نداده بود و جوبایدن رییس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند از تمام اقداماتی که ترامپ در راستای خدمت به اسراییل اتخاذ کرد، بازگردد.

ضمن اینکه نایف بن فلاح‌ الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز چند روز قبل مدعی شده بود ایران همچنان قطعنامه‌های متعلق به برجام را نقض می‌کند. او با اصرار بر این ادعا که «نقض قوانین از سوی ایران» موجب ایجاد بی‌ثباتی در منطقه شده، بر این نکته تاکید کرد که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید منافع کشورهای منطقه را تامین کند. این درخواست البته پیش از آن نیز از سوی برخی مقامات در کشورهای منطقه بیان شده بود. مثلا فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته بود که در صورت ازسرگیری روند مذاکره آمریکا با ایران، باید در این باره با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مذاکره شود و مدعی شده بود که این تنها راه دست یافتن به توافقی بادوام است.

در این شرایط به نظر می‌رسد با وجود تمایل و اعلام آمادگی ایران برای انجام گفت‌وگو و بهبود روابط با همسایگان در حاشیه خلیج‌فارس، این روابط چشم‌انداز روشنی نداشته باشد. قاسم محبعلی دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است که آینده و تغییر سیاست آمریکا در قبال موضوعاتی مثل برجام از جمله نگرانی‌های جدی عربستان است. او همچنین می‌گوید: «یکی از ابزارهای عربستان در قبال ایران مساله شورای همکاری خلیج‌فارس است. موقعی که عربستان امارات و بحرین را در محاصره خود درآورد، تنها مفر ایران بود بنابراین قصد دارد شورای همکاری خلیج‌فارس را پشت سر خود داشته باشد.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 158114
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا