دشمنان ترامپ در دولت بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از دیگر شخصیت‌هایی که نام‌شان برای رهبری وزارت دادگستری آمریکا به گوش می‌خورد، سالی یتس معاون سابق دادستان کل و قاضی مریک گارلند است که در سال ۲۰۱۶ گزینه باراک اوباما برای دیوان عالی آمریکا بود. همچنین نام داگ جونز سناتور دموکرات در حال کناره‌گیری، جزو اصلی‌ترین رقبا برای این پست دیده می‌شود.

دفتر فرماندار نیویورک و تیم انتقالی جو بایدن به درخواست پایگاه خبری هیل برای اظهارنظر پاسخی ندادند. اندرو کومو که سابقا دادستان کل ایالت نیویورک بود، در کابینه بیل کلینتون، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا به عنوان وزیر مسکن و توسعه شهری خدمت کرد. کومو در سال ۲۰۱۸ دوباره به عنوان فرماندار انتخاب شد و بیشترین آرایی که هر فرمانداری در تاریخ نیویورک به دست آورده بود، کسب کرد. اگر کومو انتخاب و تایید شود این دومین پست او در کابینه ریاست‌جمهوری خواهد بود.

کومو در صورت نامزد شدن با مسیر دشواری برای تایید شدن با توجه به مخالفان انتصاب او در هر دو حزب آمریکا مواجه خواهد بود. وی از سال ۲۰۱۱ فرماندار نیویورک بوده و مقررات منع حمل سلاح را تصویب کرده است. منتقدان وی را مسوول مدیریت غلط در مواجهه با همه‌گیری کرونا در این ایالت و مانع‌تراشی‌های غیرضروری می‌دانند و دلیل آن را اختلافاتش با بیل بلاسیو شهردار نیویورک می‌دانند.

این فهرست شامل افراد دیگری همچون داگ جونز سناتور آلاباما، مریک گارلند قاضی کهنه‌کار آمریکایی و سالی یِتس معاون سابق دادستان کل است. روزنامه نیویورک‌تایمز پیش‌تر از احتمال استعفای ویلیام بار دادستان کل کنونی آمریکا قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ خبر داده بود و علت آن را خودداری او از رویارویی با ترامپ به دلیل اجتناب از کمک به تلاش‌هایش در بازنویسی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد.

مجادله با ترامپ

اندرو کومو از شخصیت‌هایی است که با ترامپ در حال مجادله و تنش بوده است و اکنون یکی از گزینه‌های اصلی دادگستری آمریکا به شمار می‌رود. پیش‌تر فرماندار دموکرات ایالت نیویورک در واکنش به احتمال قطع بودجه شهر نیویورک به دستور رییس‌جمهور آمریکا هشدار داده بود او برای بازگشت ایمن و قدم زدن دوباره در این شهر به ارتش نیاز دارد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌پست، اندور کومو فرماندار دموکرات ایالت نیویورک در واکنش به گزارش‌ها درباره احتمال قطع بودجه شهر نیویورک توسط دونالد ترامپ رییس‌‎جمهور آمریکا درباره امنیت او در صورت بازگشت به نیویورک که زادگاه ترامپ است، هشدار داد.

 پیش از این رییس‌جمهور آمریکا با امضای سندی خواستار قطع بودجه چند شهر دیگر آمریکا که اخیرا صحنه اعتراضات بوده‌اند، شد. نیویورک، واشنگتن، سیاتل و پورتلند چهار شهری هستند که ترامپ، بودجه آنها را نشانه گرفته است. این شهرها بعد از قتل نژادپرستانه جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی صحنه تظاهرات‌های خشونت‌آمیز بوده‌اند.

اندرو کومو به ترامپ گفته بود اگر فکر می‌کند که قرار است در خیابان‌های نیویورک دوباره قدم بزند، بهتر است یک ارتش (با خودش) داشته باشد. نیویورکی‌ها اصلا نمی‌خواهند هیچ ارتباطی با او داشته باشند.

فرماندار نیویورک که همانند ترامپ ‌زاده این شهر است، با لحنی هشدارآمیز تصریح کرد: «او (ترامپ) نمی‌تواند به اندازه کافی محافظان شخصی برای قدم زدن در شهر نیویورک داشته باشد، مردم اصلا نمی‌خواهند هیچ ارتباطی با او داشته باشند.»

او با بیان غیرقانونی بودن اقدام ترامپ برای قطع بودجه نیویورک افزود: «این (کار) سیاسی، بیجا و غیرقانونی است البته یک تلاش دیگر برای کشتن شهر نیویورک است. رییس‌جمهور ترامپ فعالانه و از روزی که (به عنوان رییس‌جمهور) انتخاب شده در تلاش برای کشتن نیویورک بوده است.»

فرماندار نیویورک سپس ادعا کرد که ترامپ به میزان بالای مرگ‌و‌میر ناشی از خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌‍‌ها در نیویورک اهمیتی نمی‌دهد. او در توضیح این ادعا گفت: «به نظر من، این موضوع به این دلیل است که او از شهر نیویورک است و شهر نیویورک او را رد کرد و وی را دلقکی در نیویورک خوانده بود. افرادی که او را بیشتر از دیگران می‌شناسند، کمترین علاقه را به او دارند. به او در نیویورک بی‌احترامی می‌شد و هیچ‌کس او را جدی نمی‌گرفت. او فقط یک شخصیت کارتونی زرد بود.»

فرماندار نیویورک در آن زمان گفته بود: «درباره سخنان من درباره رییس‌جمهور و محافظان شخصی او در شهر نیویورک، همه آن چیزی که من دارم می‌گویم این است که در شهر نیویورک یک عنصر نامطلوب است و فکر می‌کنم خودش هم این را می‌داند و او هرگز به نیویورک برنخواهد گشت چون نیویورکی‌ها هرگز فراموش نخواهند کرد که او چطور بدون دلیل با آنها بدجنسی کرده است و به دفعات تلاش کرده نیویورک را بکشد؛ شهری که در آن متولد شده است. منظور من درباره محافظان (ترامپ) این بود.»

بازگشت سوزان رایس

بایدن در جریان مراسمی در شهر ویلمینگتون در ایالت دلاویر آمریکا، ضمن اعلام نام چندین عضو جدید کابینه و دیگر گزینه‌های برتر دولت آتی خود گفت که برخی از این چهره‌های آشنا و برخی دیگر برای تصدی این پست‌ها جدید هستند اما همه آنها با شرایط و چالش‌های تازه‌ روبه‌رو خواهند بود.

بایدن، دنیس مک‌دونا رییس دفتر باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین را به عنوان گزینه خود برای پست وزارت امور کهنه‌سربازان (نظامیان بازنشسته) تام ویلساک وزیر پیشین کشاورزی را به سمت وزیر کشاورزی و مارسیا فاج نماینده اوهایو در کنگره را به عنوان گزینه خود برای سمت وزیر مسکن و توسعه معرفی کرد.

اما معروف‌ترین فردی که رییس‌جمهوری منتخب نام او را اعلام کرد، سوزان رایس مشاور امنیت ملی سابق در دولت اوباما بود. خانم رایس قرار است در دولت بایدن به عنوان مدیر شورای سیاست داخلی کاخ سفید خدمت کند. کاترین تای نیز که در دولت اوباما مسوول نظارت بر تجارت با چین بود، به عنوان گزینه پیشنهادی بایدن برای پست نماینده تجاری ایالات متحده معرفی شده است.

مک‌دونا، ویلساک، فاج و تای همگی برای آغاز به خدمت در سمت‌های جدید باید در مجلس سنا مورد تایید قرار گیرند اما سوزان رایس نیازی به تایید سنا ندارد. تا پیش از این بسیاری سوزان رایس را گزینه‌ای در رقابت برای پست معاون رییس‌جمهور یا وزیر خارجه بایدن می‌پنداشتند. رایس در زمان اوباما ابتدا به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب شد و سپس به سمت مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری رسید. او رابطه نزدیکی با جو بایدن دارد و در زمینه سیاست خارجی نیز دارای تجربه‌ای طولانی است.

او همچنین در دولت بیل کلینتون به عنوان دستیار ویژه رییس‌جمهور و مدیر ارشد امور آفریقا در کاخ سفید، دستیار دبیر دفتر امور آفریقا در وزارت خارجه و نیز مدیر سازمان‌های بین‌المللی و صلح‌بانی در شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت کرده بود. اگر سنای آمریکا به کاترین تای رای اعتماد بدهد، او نخستین زن رنگین‌پوست در تاریخ آمریکا خواهد بود که به سمت نماینده تجاری این کشور منصوب می‌شود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 158858
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا