بودجه متزلزل

مهدی طغیانی * هرچند انتقادات زیادی به لایحه بودجه سال آینده وارد می‌شود، اما اهم ایرادات وارده ما را به این نتیجه‌گیری کلی می‌رساند که بودجه سال آینده وضعیت متزلزل‌تری نسبت به سال جاری خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که به لایحه بودجه ۱۴۰۰ وارد است به عدم تحقق اعداد و ارقام درج شده در ردیف‌های مختلف آن مربوط می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از ایرادات اساسی به کسری تراز عملیاتی بودجه برمی‌گردد که رقم نسبتا بالایی دارد. آنطور که به نظر می‌رسد قرار است این کسری از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به ویژه نفت جبران شود که مطابق پیش‌بینی‌های دولت درآمد حاصل از فروش نفت به رقمی در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از عدم تحقق این میزان فروش نفت است و این موضوع نگرانی‌ها در خصوص افزایش فروش اوراق اعم از اوراق سلف نفتی و اوراق بدهی برای تامین مالی را دوچندان کرده است. بدیهی است میراث فروش اوراق بیشتر بدهی عظیم برای دولت‌های بعدی خواهد بود. رویگردانی از درآمدهای پایدار و تکیه به درآمدزایی از محل فروش نفت، فروش اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی نمی‌تواند شاخص خوب و مناسبی برای ارزیابی بودجه باشد.

*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 159080
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا