رییس‌جمهوری شفاف درباره پیام احتمالی آمریکا با اصحاب رسانه صحبت کند

داریوش قنبری * توقع و انتظاری که از آقای روحانی وجود دارد، این است که در نشست خبری خود از بیان موضوعات و موارد کلیشه‌ای و تکراری بپرهیزد و در این مقطع حساس مواردی را بیان کند که مردم منتظر شنیدن آن از رییس‌جمهوری منتخب خود هستند.

همچنین آقای روحانی باید درباره دلایل مشکلات اقتصادی که این روزها مردم با آن دست به گریبانند، صحبت کند و سلامت مردم هم از اولویت‌ها و موارد مهم دیگری است که مردم انتظار حل آن را از مسوولان خود دارند.

در مساله سلامت جامعه اخیرا بحث واکسن کرونا مطرح است و برخی کشورها واکسیناسیون مردم خود را شروع کرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود مسوولان برای تهیه واکسن مورد نیاز مردم و فرآیند واکسیناسیون در کشور فکری جدی و اصولی داشته باشند. با توجه به اینکه روزانه تلفات و مرگ ناشی از کرونا نسبتا زیاد است و آمار مبتلایان اگرچه طی روزهای گذشته روند کاهشی داشته است ولی همچنان تعداد بالایی است و برای کاهش آن نیاز به تدبیر جدی داریم. پس درباره سلامت مردم انتظارات زیادی وجود دارد و رییس‌جمهوری با توجه به اینکه مسوولیت خاصی در این باره دارد و ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را بر عهده ایشان است، باید در این باره توضیحاتی به خبرنگاران بدهد و درباره اقداماتی که تاکنون توسط کشورمان برای مهار کرونا انجام شده و دورنمایی از ساخت واکسن که در جلسات تخصصی‌شان مطرح شده و میزان امیدواری که در این باره وجود دارد را به مردم بیان کند.

موضوع دیگر مساله اقتصادی است هرچند نکته جدیدی نیست و فشارهای اقتصادی، گرانی، رکود و تورمی که همزمان سال‌هاست اقتصاد کشورمان را به خود مبتلا کرده است، مساله مهم و اساسی است و حل این مشکلات از مهم‌ترین مواردی است که مردم از دولت خود توقع دارند. در مجموع در روزهای گذشته با توجه به فضای روانی خاصی که با توجه به یک متغیر خارجی ایجاد شده، ثبات نسبی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. اینکه آیا این متغیر خارجی سیگنالی به ایران فرستاده یا فقط یک فضای روانی است یا در راستای سیاست خارجی کشورمان است، فعلا اطلاع دقیقی ندارم ولی درباره اتفاقات اخیر توقع می‌رود توضیحاتی داده شود خصوصا که بین حوزه سیاست خارجی با حوزه اقتصادی رابطه تنگاتنگی وجود دارد و مردم انتظار دارند از زبان رییس‌جمهوری در این باره توضیحاتی روشن و صادقانه بشنوند.

آنچه وجود دارد، در ظاهر این موضوع یک امیدواری نسبی برای آینده در دل مردم ایجاد کرده است و این امیدواری تاثیر مثبتش را در عرصه اقتصادی تا حدی نشان داده است. انتظار می‌رود رییس‌جمهوری درباره برنامه اقتصادی و لایحه بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شده و اینکه بودجه با چه هدفی تدوین شده و برای مردم چه خبر خوش بودجه‌ای در سال آینده دارد، توضیح دهد.

به هر حال رییس‌جمهوری گفته‌ این بودجه برای کمک به معیشت طبقات ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه تدوین شده است، پس بهتر است درباره شاخصه‌هایی که برای کمک به اقشار مختلف در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است، توضیحات بیشتری بدهد.

از این‌ رو با توجه به انتخابات آمریکا و صحبت‌هایی که از طرف منتخب آن برای بازگشت به برجام مطرح است، مردم انتظار دارند رییس‌جمهوری توضیح دهند که آیا پیام روشنی تاکنون از سوی بایدن به ایران فرستاده شده است و تا چه میزان احتمال احیای برجام وجود دارد؟ چرا که برجام نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد و زندگی مردم دارد. برجام مساله مهمی هم برای مردم و هم دولت است و دستاورد بزرگ دولت آقای روحانی محسوب می‌شود. به  همین دلیل تا مسائل سیاست خارجی ما در چارچوب برجام حل نشود مشکلات اقتصادی مردم ادامه دارد و تحول معناداری در عرصه اقتصادی کشورمان شکل نخواهد گرفت.

بنابراین توقع روشنگری در این باره از سوی رییس‌جمهوری وجود دارد و امیدوارم در نشست خبری خود درباره مسائل گفته شده به طور خاص توضیحاتی به اصحاب رسانه ارائه دهد.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس

 

 

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 159081
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا