پایان سرگردانی سهامداران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رضا باقری‌اصل اظهار کرد: با توجه به افتتاح سامانه‌ای که با حضور رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد در جلسه شورای فناوری اطلاعات صورت گرفت، دستورالعمل واریز سود از طریق این سامانه بعد از تصویب در شورای‌عالی بورس به ناشران ابلاغ خواهد شد. گفته می‌شود اجرایی شدن این دستور به معنای پایان سرگردانی سهامداران برای دریافت سود شرکت‌هاست.

واریز سود سهام شرکت‌ها برای سهامداران آن همواره به عنوان یکی از چالش‌های بازار سرمایه شناخته شده است. شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه پس از برگزاری مجمع که در آن تقسیم سود صورت گرفته و روش و مسیر آن را مشخص می‌کنند، تا هشت ماه فرصت دارند سود سهامداران را توزیع کنند. در این میان تعدد حساب‌های بانکی سهامداران و تنوع حساب شرکت‌های مختلف مسیر واریز سود را ناهموار کرده است به نحوی که سهامدار برای دریافت سود هر کدام از شرکت‌های پرتفوی خود ملزم بود شماره‌حسابی را اعلام و سپس با مراجعه به همان بانک سود خود را دریافت کند. با این حال گفته می‌شود سامانه سجام توانسته بخش قابل توجهی از این مشکل را به راحتی حل کند  و اکنون شرکت‌های زیادی سود سهام را از طریق این سامانه یکپارچه به سهامداران پرداخت می‌کنند.

واریز سود سهام ۱۰ میلیون سهامدار با سجام

به گزارش سمات، باقری‌اصل با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون سهامدار سود سهام خود را از طریق سامانه سجام دریافت کرده‌اند، افزود: با این وضعیت اگر سهامداری در ۱۰ بانک حساب بانکی برای دریافت سود سهام در اختیار داشته باشد اساسا با وجود سامانه سجام و دریافت سود سهام از این طریق دیگر نیازی ندارد با صرف وقت و هزینه و مراجعه به ۱۰ بانک نسبت به دریافت سود سهام شرکت‌های خود اقدام کند و این یک اتفاق و تحول بزرگ در تاریخ بازار سرمایه است.

گسترش واریز سود از طریق سجام

باقری‌اصل با بیان اینکه واریز سود از طریق سامانه (سجام) در سال جاری نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است، افزود: مجامع اکثر شرکت‌های بازار سرمایه در نیمه نخست سال قرار دارد اما در عین حال در این ماه واریز سود سهام شرکت مخابرات از طریق سجام انجام شد.

سهامداران عدالت در احراز هویت عجله کنند

در همین حال معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز اعلام کرد: سهامداران عدالت در صورت تعجیل در احراز هویت در سامانه سجام به طور حتم در فرآیند کاری پیش‌تر خواهند بود. علیرضا ماهیار با بیان اینکه سهامدارانی که می‌خواهند در مجامع الکترونیک حضور یابند و یا سود دریافت کنند باید شماره شبای خود را در سامانه سجام به ثبت رسانده و در داخل بازار سرمایه یک‌بار احراز هویت شده باشند، افزود: برخی از نهادهای مالی و کارگزاری‌ها به صورت رایگان اقدام به ثبت‌نام و احراز هویت سهامداران سهام عدالت کردند. وی از ثبت‌نام ۱۷۴ هزار نفر از روز پنجشنبه تاکنون خبر داد و افزود: ۶۰ درصد افراد از طریق سامانه الکترونیکی و غیرحضوری مبادرت به ثبت‌نام کردند که مجموع ثبت‌نام‌کنندگان به ۲۳ میلیون نفر رسیده است.

افزایش ۷ برابری ثبت‌نام در سجام

ماهیار در خصوص ازدحام افراد در فرآیند ثبت‌نام افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و شبکه‌های رسانه ملی مبنی بر ورود سهامداران سهام عدالت روش غیرمستقیم به باشگاه بزرگ بازار سرمایه، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سجام برای احراز هویت به هفت برابر رسید. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: این افراد با دریافت کد بورسی فعال، از طریق درگاه‌های مختلف به آخرین اطلاعات و وضعیت سهام خود دسترسی خواهند داشت. وی از انتخاب اعضای هیات‌مدیره در شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: بسیاری از سهامداران ضمن ثبت‌نام در سامانه سجام تمایل دارند به عنوان کاندیدای هیات‌مدیره شرکت کنند و به همین منظور برای تایید صلاحیت از طریق شرکت بورس و اوراق بهادار نیز اقدام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا اوایل بهمن‌ماه تعداد زیادی از هموطنان ما به این جامعه بزرگ ملحق شوند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 159098
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا