جنگ خیابانی در واشنگتن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حامیان سرخورده و مخالفان دونالد ترامپ شنبه گذشته در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا در سراسر این کشور از جمله واشنگتن‌دی‌سی تجمعات اعتراض‌آمیز برگزار کردند.  در مرکز واشنگتن، تنش‌ها پس از آن افزایش یافت که با تاریک شدن هوا معترضان حامی ترامپ موسوم به «پراود بویز» و معترضان گروه مقابل موسوم به آنتیفا با هم رودررو شدند. اما پلیس ضدشورش و پلیس‌های دوچرخه‌سوار، دو گروه را از یکدیگر جدا کردند.

حدود ۲۰۰ نفر از اعضای «پراود بویز» که یک گروه راست افراطی خشن است، نزدیک هتل ترامپ به اعتراضات ملحق شدند. بسیاری از آنها لباس‌های رزمی و جلیقه‌های ضدگلوله پوشیده بودند، کلاه نظامی داشتند و با دست علامت‌هایی را نشان می‌دادند که مخصوص ملی‌گرایان سفیدپوست است.

دو گروه در خیابان نزدیک میدان مک‌فرسون به یکدیگر دشنام می‌دادند و بعضی‌هایشان مواد آتش‌بازی روشن کردند اما پلیس دو گروه را از یکدیگر جدا نگه داشت. پلیس دست کم به سوی دو تن از معترضان آنتیفا اسپری فلفل پاشید تا اینکه گروه پراود بویز منطقه را ترک کردند و چند ساختمان آن طرف‌تر دوباره تجمع کردند.

انریکه تاریو رییس گروه راست افراطی «پراود بویز» همان روزی که هزاران نفر از طرفداران ترامپ برای اعتراض به رای دیوان عالی آمریکا به خیابان‌های واشنگتن آمدند، به کاخ سفید رفته بود.

او در شبکه اجتماعی «پارلر» که با شبکه توئیتر رقابت می‌کند، نوشت: «دعوت دقیقه نودی به مکانی نامعلوم.» او در ادامه از این دعوت ابراز خرسندی کرده و هشتگ ۲۰۲۰ Trump را قرار داده است. وی در پستی دیگر نوشت: «هرگز فکر نمی‌کردم به اینجا بیایم.» او زیر این پست تصویری از ورودی اصلی کاخ سفید قرار داده است.

یک سخنگوی کاخ سفید حضور تاریو در کاخ سفید را تکذیب کرد. طبق بیانیه‌ای که «نیویورک‌پست» از آن خبر داد، وی گفت: او با رییس‌جمهور ملاقاتی نداشته و به کاخ سفید دعوت نشده است.

گروه افراطی طرفدار برتری سفیدپوستان «پراود بویز» از حامیان پر و پا قرص ترامپ محسوب می‌شود و به نفرت‌پراکنی و اعمال خشونت در اعتراضات معروف است. این گروه پیش‌تر به عدم پذیرفتن نتیجه انتخابات در صورت شکست ترامپ تهدید کرده بود.

هواداران ترامپ که دومین اعتراضات خودشان را از زمان انتخابات سوم نوامبر برگزار می‌کردند، شعار «دزدی را متوقف کنید» سر داده و «چهار سال دیگر» برای دونالد ترامپ می‌خواستند و تاکید داشتند که پیروزی او به دست دموکرات‌ها از طریق تقلب و تخلف گسترده «دزدیده» شده است.

دونالد ترامپ شنبه گذشته در واکنش به این اعتراضات در پیامی توئیتری نوشت: «وای! هزاران تن به خیابان‌های واشنگتن‌دی‌سی آمدند تا برای توقف دزدی تلاش کنند. درباره این اطلاعی نداشتم اما آنها را نگاه خواهم کرد!» او اندکی پیش از آن هم در پیام دیگری نوشت: «ما نبرد را تازه آغاز کرده‌ایم!»

اعتراضاتی در جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا، و آریزونا که ستاد انتخاباتی ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات در آنها تلاش کرده است، برگزار شد.

این لشکرکشی خیابانی یک روز پس از آن انجام شد که دیوان عالی آمریکا درخواست ایالت تگزاس و ستاد انتخاباتی ترامپ برای ابطال نتایج انتخابات در چهار ایالت جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را رد کرد. در تمامی این چهار ایالت کلیدی، بایدن پیروز انتخابات اعلام شده است.

ترامپ اما تاکنون شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر را نپذیرفته و کماکان موضوع تقلب در انتخابات را مطرح می‌کند. شکایات متعدد ستاد انتخاباتی ترامپ و حزب جمهوریخواه در خصوص وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالت‌های مختلف این کشور، تاکنون به دلیل عدم ارائه شواهد کافی بدون نتیجه باقی مانده است.

شکست دیگر ترامپ با رد دادخواست وی در ویسکانسین

قاضی فدرال در میلواکی با رد دادخواست دونالد ترامپ رییس‌جمهوری فعلی آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در ایالت ویسکانسین، شکست دیگری را برای وی رقم زد.

برت لودویگ قاضی منتخب ترامپ که تنها سه ماه پیش کار خود را آغاز کرده است، روز شنبه در یک تصمیم  قاطع  آخرین امیدهای ترامپ برای تغییر در نتیجه انتخابات را ناکام گذاشت. این تصمیم درست یک روز پس از تصمیم دادگاه عالی مبنی بر رد شکایت ایالت تگزاس علیه نتایج انتخابات در ویسکانسین و سه ایالت دیگر اتفاق افتاد.

دیوان عالی آمریکا جمعه گذشته دادخواست مورد حمایت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری این کشور برای ابطال پیروزی جو بایدن که از سوی ایالت تگزاس مطرح شده بود را رد کرد.

دادخواست تگزاس که مورد حمایت ۱۷ ایالت دیگر جمهوریخواه قرار گرفته بود، از دیوان عالی آمریکا می‌خواهد با تعویق نشست برگزینندگان که قرار است در دوشنبه رییس‌جمهوری بعدی آمریکا را به طور قطعی تعیین کنند، آرای چهار ایالت میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و جورجیا را باطل اعلام کنند. در رای دیوان عالی، تگزاس فاقد صلاحیت لازم برای تعیین چگونگی برگزاری انتخابات در ایالت‌های دیگر شناخته شده است.

از سوم نوامبر تاکنون ترامپ با طرح صدها دادخواست در دادگاه‌های محلی و ایالتی شکست در انتخابات را نپذیرفته است و امیدوار بود بتواند با اعمال نظر با توجه به اینکه سه قاضی دیوان عالی در دولت او و با معرفی وی منصوب شدند، رای این دیوان را به نفع خود داشته باشد. بر اساس این گزارش، دیوان عالی نشان داد که هم در پرونده مربوط به پنسیلوانیا که جمهوریخواهان خواستار ابطال روند انتخابات پستی بودند و هم در پرونده دادخواست تگزاس، علایق سیاسی خود را دخیل نمی‌داند.

پرونده ترامپ زیر ذره‌بین دادستان منهتن

سای وانسی دادستان منطقه‌ای منهتن در چارچوب تحقیقات جاری درباره دونالد ترامپ، حساب‌های بانکی شرکای رییس‌جمهور ایالات متحده از دهه ۱۹۹۰ را بررسی می‌کند.

وانسی  و تیمش از چندین کارمند دویچه‌بانک سوال کردند. دویچه‌بانک در اواخر دهه ۱۹۹۰ و هنگامی که کسی به ترامپ وام نمی‌داد، به او وام داد. هر چند هنوز مشخص نیست که آیا دفتر وانسی اتهاماتی را علیه ترامپ وارد خواهد کرد یا نه اما به نظر می‌رسد همزمان با نزدیک شدن زمان پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، تحقیقات درباره او در حال گسترش است نه بسته شدن.

نیویورک‌تایمز نوشت: به گفته افراد مطلع که به دلیل حساسیت ماهیت تحقیقات نخواستند نام‌شان فاش شود، دفتر وانسی تلاش‌های خود و صدور احضاریه‌های جدید و سوال پرسیدن از شاهدان را افزایش داده است از جمله پرسش از برخی از افراد در برابر هیات منصفه. به نظر می‌رسد هیات منصفه به عنوان یک نهاد تحقیقاتی عمل می‌کند و به دادستان‌ها اجازه می‌دهد به جای رسیدگی به اتهامات، اسناد را احراز هویت کند و پیگیری‌های دیگری را انجام دهد.»

در ماه‌های اخیر دفتر وانسی احضاریه‌هایی را ارسال و از شاهدهای بیشتری سوال کرده است از جمله برخی از شاهدان در مقابل هیات منصفه مورد سوال قرار گرفته‌اند. این دفتر هنوز به دنبال دریافت پرونده‌های شخصی و خصوصی مالیاتی ترامپ است؛ موضوعی که در نهایت دیوان عالی درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

نیویورک‌تایمز گزارش داده است به نظر نمی‌رسد هیات منصفه به دنبال طرح اتهامات باشد اما در عوض دفتر وانسی از آن برای دسترسی به اسناد و پیگیری‌های جداگانه استفاده می‌کند.

تحقیقات وانسی به ویژه برای ترامپ خطرناک است زیرا هر گونه اتهام ناشی از آن، اتهام فدرال نخواهد بود بنابراین با عفو از بین نمی‌روند. ترامپ همواره گفته است قدرت عفو خود را ندارد اما در این مورد، داشتن چنین اختیاری تفاوتی ایجاد نمی‌کرد.

رییس‌جمهور تحقیقات را به عنوان شکار جادوگر‌ رد و تاکید کرده که هیچ خطایی مرتکب نشده است. تحقیقات وانسی تنها تحقیقات شناخته‌شده درباره ترامپ است و بر جرائم مالی تمرکز دارد که رییس‌جمهور ممکن است در گذشته و به عنوان یک صاحب کسب‌وکار مرتکب شده باشد. وی همچنین درباره جرائم مالی احتمالی تحقیق می‌کند که ممکن است او و خانواده‌اش در بنیاد ترامپ مرتکب شده باشند. درباره تمرکز تحقیقات، اطلاعات چندانی در دست نیست زیرا این تحقیقات به طور عمده در مقابل هیات منصفه انجام می‌شود که محرمانه است.

ادامه ترامپیسم در حزب جمهوریخواه

در این میان حزب جمهوریخواه پس از شکست ترامپ در انتخابات قدرت خود را از دست داده و در وضعیتی دشوار قرار گرفته است. بیم آن می‌رود که ترامپیسم در این حزب همچنان در آینده نیز باقی بماند و در سیاست این حزب تاثیرگذار باشد.

۱۲۶ نماینده این حزب در حالی از ترامپ جانبداری کرده‌اند که شانس ماندن او در کاخ سفید با توجه به آرای دادگاه و نتیجه همه پرونده‌های شکایتش به صفر می‌رسد. ترامپ خود را قربانی یک سیستم فاسد می‌داند و تصور می‌کند در مبارزه با این سیستم باید فداکاری نشان دهد. او طی چهار سال دوره ریاست‌جمهوری خود اعتماد به نهادها و سازمان‌های دولتی و دموکراتیک را به طور سیستماتیک از بین برده است. ترامپ جهان‌بینی پوپولیستی خود را در مقابل این نهادها قرار می‌دهد، اعتماد به این نهادها را تضعیف می‌کند و خود را به عنوان ناجی نشان می‌دهد. اکثریت ۷۳ میلیون رای‌دهنده او نیز از او پیروی می‌کنند. از نظر آنها او نه‌تنها رییس‌جمهوری بلکه ناجی آزادی، ارزش‌ها و زندگی آنهاست.

میلیون‌ها طرفدار ترامپ اکنون برای حزب جمهوریخواه و نمایندگان منتخب آن به کابوسی تبدیل شده‌اند. اگر این نمایندگان سقوط ترامپ را بپذیرند و خود را تسلیم واقعیت کنند، باید انتظار داشته باشند که توسط هواداران ترامپ مجازات شوند و جایگاه خود را در حزب از دست بدهند. بنابراین اکثریت قریب به اتفاق آنها گزینه‌ای را برگزیده‌اند تا از مجازات مدافعان ترامپ در بدنه حزب در امان باشند. آنها به ترامپیسم که می‌گوید «آمریکا را از نو بساز!» پایبند مانده‌اند.

جنبش‌های اعتراضی پوپولیستی و محافظه‌‌کارانه در حزب جمهوریخواه پدیده تازه‌ای نیست. جفری کاباسرویس کارشناس علوم سیاسی بر این باور است که  جمهوریخواهان بارها توسط این گونه جنبش‌ها شکل گرفته‌اند. قبل از ترامپ در سال ۲۰۰۹ جنبش «تی‌پارتی» این حزب را به سمت محافظه‌کاری و راست سوق داد و ترامپیسم نتیجه این جنبش بوده است.

کاباسرویس این تز را هم مطرح می‌کند که جنبش تی‌پارتی هرگز ناپدید نشده بلکه تحت لوای ترامپیسم به حیات خود ادامه داده است. در حزب جمهوریخواه در فواصل مختلف این گونه جنبش‌ها شکل گرفته و به «انقلابی دائمی» تبدیل شده است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 159101
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا