نطقی که حاشیه‌ساز شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   محمود احمدی‌بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی در نطق میان‌دستور خود ضمن اعتراض به شعرخوانی اردوغان، نمایندگان آذربایجانی مجلس را به باد انتقاد گرفت و حتی وزیر ارتباطات و رییس مجلس را متهم کرد که به جای پرداختن به وظایف خود، شبانه‌روز به فکر انتخابات ۱۴۰۰ هستند و حتی با کنایه به نادری نماینده تهران و اظهارنظر توئیتری‌اش درباره طالبان، به نمایندگان تهران گفت مگر مرده‌اند که نسبت به این اقدام تجزیه‌طلبانه اردوغان واکنش نشان نداده‌اند؛ نطقی که حواشی زیادی به همراه داشت و منجر به تذکرات پی‌در‌پی نمایندگان ترک‌زبان آذربایجان شد. حتی نادری از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست در عضویت احمدی‌بیغش در کمیسیون امنیت ملی مجلس بازنگری کنند.

احمدی‌بیغش در بخشی از نطق میان‌دستور خود گفت: «در جنگ قره‌باغ باید تعارف را کنار می‌گذاشتیم و ضمن احترام به آزادی مناطق اشغالی در حمایت از توازن قدرت، ارمنستان را حمایت می‌کردیم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «در غفلت مرگبار ما و سکوت آزاردهنده نمایندگان آذری‌زبان مجلس و بی‌تدبیری محض هیات رییسه، رییس‌جمهور بیمار ترکیه به دنبال رفتار تجزیه‌طلبانه ایران افتاده است. اردوغان که یک تنه عامل اجرای سیاست‌های کثیف غرب در منطقه است و دستش به خون هزاران نفر از مردم عراق، سوریه، کردها و ارامنه آغشته شده همانند اجدادش که دست‌شان به خون میلیون‌ها آشوری، یونانی و ارمنی آغشته بود و نسل‌کشی آنها در تاریخ روشن است در هفته گذشته نقش بعدی امپراتور عثمانی را به صورت رسمی اعلام کرد.» او غیرت نمایندگان آذری‌زبان و نمایندگان تهران را زیر سوال برد و بیان کرد: «رگ غیرت این همه نماینده مدعی آذری کجاست؟ مدعیان پرمدعای لیست انقلابی تهران که بر مشروعیت‌بخشی طالبان کافر و بی‌دین سینه چاک می‌کنند و نمک به زخم زجردیده افغانستان می‌پاشند، آیا مُرده‌اند که جواب این گستاخ عثمانی را نمی‌دهند؟»

نطقی که واکنش زیادی به همراه داشت و امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی، نایب رییس مجلس ضمن بیان اینکه نطق نمایندگان نظر شخصی آنهاست، برای جلوگیری از جنجال در مجلس اعلام کرد که نمایندگان آذربایجانی از نخستین گروه‌هایی بودند که به اقدام رییس‌جمهور ترکیه انتقاد کردند و رسانه‌ای شد. او همچنین به نماینده شازند تذکر داد که وقتی می‌خواهیم از منافع ملی دفاع کنیم، نباید باعث اختلاف افکنی داخلی شویم.

روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز هم در تذکر شفاهی خود با انتقاد از نطق احمدی‌بیغش گفت: «آذربایجانی‌ها مشروطه را به ایران آوردند. بنابراین ما همواره قوام‌بخش این کشور بوده‌ایم.» او همچنین تاکید کرد: «اگر در قبال قره‌باغ و جمهوری آذربایجان موضع گرفتیم علت آن واضح بود چرا که خاک هر جا اشغال شود، محکوم است پس عده‌ای از ماجرای اردوغان برای توجیه، سوء استفاده نکنند.»

نادری نماینده تهران که پیش از این در توئیتی طالبان را جزء جنبش‌های اصیل اجتماعی خوانده بود هم با تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی، موضع‌گیری احمدی‌بیغش را احساسی و نشانی از بی‌اطلاعی از موضوعات توصیف کرد و از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست که در عضویت او در کمیسیون امنیت ملی مجلس تجدیدنظر کنند.

محمدرضا میرتاج الدینی عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی نیز با تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی در نطق اعتراضی خود خطاب به بیغش این بیت از شعر شهریار را قرائت کرد: «از من گذشت و من هم از او بگذرم/ ولی با چون منی به غیر محبت روا نبود.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 159109
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا