روحانی: شرایط در دولت‌ آینده آمریکا تغییر می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری عصر دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا برای بازگشت آمریکا به برجام با توجه به این که این خارج شدن از  خسارت فراوانی را به کشور زده است پیش شرط گذاشته می‌شود و خساراتی طلب می کنید، گفت: اگر بخواهیم طلب را از آمریکا بگیریم که خیلی زیاد است از اول انقلاب و حتی قبل از انقلاب و از کودتای سال ۱۹۵۳ تاکنون خسارت‌های بسیار زیادی از آمریکا خورده ایم که محاسبه آن هم خیلی سخت باشد.

رییس جمهوری افزود: اما این که برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، زمانی هست که همه برمی‌گردیم و هم تعهدات و  مطالباتمان را هم مطرح می کنیم که خوب است و حتما این کار را هم می‌کنیم. ولی پیش شرط یعنی چه؟ مثلا بگوییم چقدر ما خسارت دیدیم؟ چه کسی باید خسارت دهد؟ چطور باید دهد؟ در کدام کنگره باید تصویب شود؟ معنی آن این است که تحریم ادامه پیدا کند و معنی دیگری ندارد.

روحانی ادامه داد:  اگر ما این حرف را زدیم معنی آن این است که ۵ سال دیگر این تحریم ادامه پیدا کند. بعضی‌ها هم گفتند خوب است که ۵ سال دیگر این تحریم ادامه پیدا کند. چیزی که امروز ما می‌گوییم این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به همه تعهدات خود عمل کند ما هم بلافاصله به تمام تعهداتمان عمل می‌کنیم. اما این که ما مطالباتی داریم بله ما از کشورهای مختلف مطالبات داریم و مطالبات ما از آمریکا بیش از بقیه کشورهاست.

وی اضافه کرد: در سال ۹۴ وقتی برجام اجرا شد، مقصود ما این نیست که ۱+۵ کامل به همه تعهدات خود عمل کرده است. در این سه سال آمریکا که رفته بود و ۱+۴ بود، آنها به چه مقدار به تعهدات خود عمل کردند؟ آنها هم که عمل نکردند با آنها چه کنیم؟ از آنها هم باید خسارت بگیریم، آنها هم متعهد بودند و آنها هم نکردند. بنابراین باید با جهان یک جنگ جهانی راه بیندازیم یعنی هرکسی که می‌خواهد با ما حرف بزند بگوییم شما به ما خسارت زدید اول خسارت‌ها را محاسبه کند و چگونه به ما پرداخت می کنید بعد باهم صحبت می کنیم.

در مقطع کنونی بازگشت به اجرای کامل تعهدات مهم است

رییس جمهوری گفت: آنچه امروز در این مقطع مهم است کامل به تعهدات خود برگردند و آمریکا عملا به دنیا اعلام کند که اشتباه و خطا کرده است. اما بعد از این که آمریکا به تعهد خود برگشت، ما چه مسائل و مطالباتی داریم، درباره آن صحبت می شود. البته که ما در این دوره ۳ ساله خسارت های زیادی دیدیم و هم در تحریم های قبلی هم بوده است، ما خسارت های زیادی دیدیم و باید برای مسیر جبران فکر کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید دولت بایدن سیاست خصمانه دولت ترامپ را تغییر دهد، بیان کرد: معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر خواهد یافت و شرایط قبلی باقی نمی‌ماند. حتی اگر ترامپ هم می‌ماند، شرایط تغییر می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم روابط را با کشورهای اروپایی و غربی و همسایگان توسعه دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم، یادآور شد: به اعتقاد من برای رسیدن به این مسئله، اگر طرف مقابل یا ۵+۱ آماده باشد و به سال ۲۰۱۷ بازگردد، ما هم آماده‌ هستیم و در زمان کوتاهی به آن بازخواهیم گشت.

وی درباره برگزار نشدن جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و دستور رهبری در این باره عنوان کرد: به زودی این جلسات برگزار می‌شود. رهبری تاکید کردند جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شود. بعد از بیانات ایشان بلافاصله به کمیته‌ای که کار کارشناسی می‌کند گفتیم جلسات خود را بگذارد که گذاشتند و درخصوص دستورکار بررسی‌هایی انجام دادند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هفته آینده یا هفته بعدش، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را تشکیل داده و خواهیم داد، گفت: این جلسات دستور کار دارد و می‌توانیم با هماهنگی هم برخی از مشکلات خود را حل کنیم. در مجلس قبلی به گونه‌ای بود که شورای عالی هماهنگی به خوبی تشکیل می‌شد ولی بعد دیدیم در اجرا کند و دیر مسائل انجام می‌شود. امروز دو قوه دیگر نیز همین نظر را دارند و موضوعاتی که بررسی شود، در دستور کار قرار می‌گیرد.

در ادامه نشست خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید: طرح مجلس که اخیرا تصویب شد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می تواند موثر و مفید باشد. به  هر حال طرح اقدام راهبری یک قانون است و جنابعالی همیشه بر اجرای قانون تاکید کردید. کارشناسان معتقد هستند تاثیر این طرح برای بازگشت طرف قبلی برای لغو تحریم ها بستگی به اجرای دقیق ودولت دارد و اگر دولت به صورت سمبلیک به موضوع نگاه کند نه تنها تغییری در تحریم ها ایجاد نمی شود بلکه ممکن است تشدید شود. بفرمایید دولت در اجرای این قانون چقدر جدی خواهد بود و این قول را به ملت ایران می‌دهید  که قانون طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم ها عملیاتی کنید.

رییس جمهوری در پاسخ گفت: پیش از این دولت موضع خود را درباره این قانون اعلام کرده است و قبل از اینکه به تصویب نهایی هم برسد اعلام کرد که این قانون را مفید نمی داند. البته این نظر شخص بنده نیست و دولت به اتفاق آراء  این قانون را مفید نمی داند.

 به وزرا و مسئولین مربوطه دستور اجرای قانون راهبردی مجلس را داده‌ام

روحانی ادامه داد:‌ اینکه ما به طرف قبلی فشار وارد کنیم،‌ همه اقدامات را دولت سال گذشته انجام داده بود یعنی کاهش تعهدات در پنج مرحله یکی پس از دیگری انجام شده بود. البته من به وزاری و مسوولان مروبطه دستور دادم که شرایط اجرای این قانون را فراهم کنند و امیدوارم در چهارشنبه این هفته یا یکشنبه در دولت مطرح شود و آیین نامه آن تصویب شود و وقتی آیین نامه تصویب شود،‌ این قانون اجرا خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: تفسیری که ما از این قانون برای اجرا داریم و آیین نامه آن را هم بر همان مبنا خواهیم نوشت، در چارچوب عنوان و قانونی است که می‌خواهد تحریم را بردارد نه قانونی  که بخواهد تحریم را تاخیر بیاندازد. البته نمایندگان مجلس هم به دنبال این موضوع هستند و بیان کردند که تحریم باید زودتر شکسته شود. 

 وی با تاکید بر اینکه عامل اصلی شکستن تحریم مردم ایران هستند، گفت:‌ اگر مردم در این سه سال این همه مشکلات را تحمّل نمی‌کردند خوب قطعاً باعث خوشحالی دولت ترامپ بود و آنها نیز همین را می خواستند که مردم  تحمل نکنند. به این معنا که مردم ما در برابر بیگانه تسلیم شوند. اما آنچه باعث موفقیت و پیروزی ما شده، مقاومت، ایستادگی و صبر مردم بوده و اگر هر روزی ما تحریم را بشکنیم کاری است که مردم انجام دادند.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: ما به نمایندگی از طرف مردم این کار را انجام دادیم و من امیدوارم همه ما یعنی دولت و مجلس و همه قوا دست به دست هم بدهیم. زیرا شکستن تحریم و تجارت آزاد با دنیا حق مردم ایران است،‌ فروش نفت حق مردم ایران است.

 روحانی خاطرنشان کرد: همه آن تحریم‌های ناروا علیه ملت، تضییع حقوق مردم است و امیدوارم دولت و مجلس با کمک همدیگر هرچه سریعتر نتیجه‌ای آنچه که  در سایه مقاومت و ایستادگی مردم حاصل شده را اجرا کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 159309
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا