اصلاح‌طلبان و سازوکار انتخاباتی جدید

 به گزارش جهان صنعت نیوز: اصلاح‌طلبان در چند انتخابات قبلی از شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عنوان سازوکار انتخاباتی و تصمیم‌گیر استفاده کرده بودند. عملکرد این سازوکار اما موجب بروز اختلافاتی شد که مشخص‌ترین آن حواشی تهیه لیست در انتخابات شوراهای شهر بود. وقتی هم که انتقادات به شورای‌عالی سیاستگذاری رو به افزایش گذاشت، تلاش‌هایی برای ترمیم این نهاد صورت گرفت. مثلا نامه جوانان اصلاح‌طلب به رییس دولت اصلاحات و طرح مساله «اصلاح‌ اصلاحات» از سوی سیدمحمد خاتمی. همین تلاش‌ها هم بود که چند نفر از جوانان اصلاح‌طلب را به این شورا فرستاد. البته این تغییر رضایت‌خاطر لازم را فراهم نکرد و انتقادات از شورای‌عالی و مشخصا محمدرضا عارف به عنوان رییس آن، ادامه یافت.

در ادامه همین اختلافات و انتقادات نیز استعفاها شروع شد و سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان رسما به کما رفت. بعد از استعفای محمدرضا عارف و موسوی لاری نیز گمانه‌های بسیاری درباره نهاد جایگزین شورای‌عالی مطرح شد. از پارلمان اصلاحات گرفته تا سپرده کار به شورای هماهنگی یا نقش لیدری مجمع روحانیون مبارز.

جلسه یکشنبه عصر شورای هماهنگی اما تکلیف این گمانه‌ها و جایگزین شعسا  (شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) را مشخص کرد.

آنطور که اصلاح‌طلبان در نشست مجازی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با حضور اکثریت اعضای اصلاح‌طلب مصوب کردند؛ نهادی اجماع‌ساز با حضور ۳۰ حزب دارای مجوز وزارت کشور فعالیت خواهد کرد که برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع‌ساز تعداد ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور به این نهاد دعوت خواهند شد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 159344
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا