xtrim

افزایش ۵۶ درصدی خرید گندم در ۸ ماهه امسال

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده است شرکت بازرگانی دولتی ایران از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه هشت میلیون و ۲۲۵ هزار و ۲۰۰ تن گندم به ارزش ۲۰ هزار و ۷۸۱ میلیارد تومان خریداری کرده است.

در مدت مشابه سال گذشته هفت میلیون و ۷۱۶ هزار و ۲۰۰ تن گندم به ارزش ۱۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان خریداری شده بود که آمارهای امسال حاکی از از رشد ۵۶.۲ درصدی در ارزش و  ۶.۶ درصدی در وزن دارد.

همچنین شرکت بازرگانی دولتی ایران در هشت ماهه سال جاری اقدام به خرید ۲۶۴ هزار و ۷۰۰ تن انواع دانه‌های روغنی از جمله کلزا، سویا، گلرنگ و آفتابگردان به ارزش یک‌هزار و ۱۸۴ میلیارد تومان کرده است.

opal

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۱۰ هزار و ۳۰۰ تن دانه‌های روغنی به ارزش یک‌هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان خریداری شده بود که نشان از کاهش ۳۵ درصدی در وزن و ۱۱ درصدی در ارزش دارد.

ارقام اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در میزان ارزش بدون احتساب هزینه های تبعی خرید محاسبه شده است.

 طی سال‌های اخیر به دلیل خودکفایی در تولید گندم و خرید از کشاورزان داخلی، ورود این محصول به کشور ممنوع بوده و به غیر از تکمیل ذخایر کشور در برخی مواقع توسط شرکت بازرگانی دولتی، مجوزی برای واردات گندم برای بخش خصوصی صادر نشده است.

تولید گندم در سال ۹۸ به ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی آن به بیش از هشت میلیون تن رسید که نشان می‌دهد دولت در سایه تحریم‌ها، برای خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک، عملکرد مطلوبی ارائه داده و توانسته با ایجاد درآمدزایی و انگیزه برای تولیدکنندگان، تولید بالا و مستمر این محصول را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

طبق آمار سال ۸۸، ایران با سرانه مصرف ۱۹۴ کیلوگرم به عنوان هفتمین مصرف‌کننده بزرگ گندم در سطح جهان شناخته شد و در سال ۹۳، سرانه مصرف هر ایرانی به حدود ۱۶۷.۶ کیلوگرم رسید.

در حالی که سرانه مصرف این محصول در جهان در همان زمان به طور میانگین ۶۷٫۱ کیلوگرم برآورد شده بود، این اعداد نشان می دهد که دولت در بهبود کیفیت نان و اصلاح الگوی مصرف نیز موفق بوده و میزان مصرف را کاهش داده است.

در نتیجه با وجود ادامه تحریم‌ها علیه ایران، دولت برای خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم و عدم وابستگی به کشورهای بیگانه، موفق عمل کرده و برای رضایت تولیدکنندگان تلاش می کند تا با ایجاد درآمدزایی و انگیزه، تولید بالا و مستمر این محصول استراتژیک را ادامه دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 159471
لینک کوتاه :