دستور جدی رییس جمهور به چهار وزیر:

با گران فروشان مقابله کنید

جهان صنعت نیوز| بازار کالاهای اساسی در وضعیت قرمز به سر می برد. با اینکه قرار نبود مایحتاج ضروری مردم تحت تاثیر نوسانات بازار ارز و تلاطمات بین المللی قرار گیرد اما طی چند ماه اخیر این بازار با انواع و اقسام آشفتگی ها روبرو شده است. این در حالی است که به گفته رییس بنکداران مواد غذایی، موج جدید افزایش قیمت در بازار مواد غذایی آغاز شده و در ماه رمضان با افزایش تقاضا گرانی ها تشدید می شود.

اگرچه دولتمردان قصد دارند تمام مشکلات بازار را به گردن تحریم ها بیندازند اما واقعیت این است که ضعف در سیاستگذاری و همچنین کمبود نظارت ها چنین وضعیتی را برای بازار مایحتاج اساسی مردم به وجودآورده است. چند سالی می شود که وزارت صمت و کشاورزی به عنوان مسوولان تنظیم بازار بر سر مدیریت بازار کالاهای اساسی با یکدیگر در تنش هستند به طوری که هر یک از آنها مسوولیت تنظیم بازار را به دوش دیگری می اندازد. بر این اساس روند نابسامانی در بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی چند سالی است که ادامه دارد و با نوسانات نرخ ارز در سال گذشته به اوج خود رسیده است. این در حالی است که دولتمردان با اینکه سعی دارند واقعیت های بازار را کتمان کنند اما به خوبی می دانند که با آغاز مناسبت های خاص نظیر ماه رمضان، آشفتگی و گرانی در بازار کالاهای اساسی تشدید می شود.

از این رو رییس جمهوری به «رضا رحمانی»، «محمود حجتی» و «عبدالرضا رحمانی فضلی » وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور دستور داد تا به منظور کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، اقدامات لازم و موثر را در توزیع، عرضه و فروش کالاها با قیمت مناسب به عمل آوردند.
همچنین رییس جمهوری به سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری دستور داد تا سازمان تعزیرات حکومتی با گران فروشان مطابق با قوانین و مقررات برخورد کند.

با اینکه حسن روحانی به صورت مستقیم دستور مقابله با گرانفروشان را صادر کرده است اما بعید به نظر می رسد که این موضوع بتواند از تلاطمات پیش رو در بازار جلوگیری کند. همانطور که در بازار نان شاهد این بودیم که با وجود دستور مستقیم رییس جمهور مبنی بر گران نشدن نان، نانوایان قیمت نان را افزایش دادند و حتی از وزن چانه های نان نیز کم کردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 15958
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا