حرف حساب نوبخت و فریادهای بلند

به گزارش جهان صنعت نیوز:   محمدباقر نوبخت در این روزها بدون اینکه شکیبایی‌اش را از دست بدهد و درشت‌گویی و منتقدان دولت را آزرده کند با آرامی به انتقادهای تند آنها درباره بودجه جواب داد. در میان همه نکاتی که نوبخت به اعضای مجلس قانونگذاری گفت و این حرف حساب او در میان فریادهای مخالفان گم شد،  این بود: «نمایندگان مجلس می‌توانند هر عددی را در هر بخشی از لایحه بودجه جا‌به‌جا و آن را کم یا زیاد کنند و تغییر دهند.»

آیا از این حرف روشن‌تر و واضح‌تر و فروتنانه‌تر تاکنون از هیچ رییس سازمان برنامه و بودجه‌ای خوانده یا شنیده‌اید؟ مدیر و نفر اول مسوول در تدوین لایحه بودجه به نمایندگان می‌گوید هر جا را که احساس می‌کنید خراب است، درست کنید. اگر مزد‌های کارمندان بیش از اندازه شده کاهش دهید، اگر میزان مالیات افزایش یافته کاهش دهید، اگر می‌گویید نمی‌توانیم اینقدر نفت بفروشیم بگویید چقدر می‌توانیم بفروشیم.

به نظر می‌رسد شماری از  اعضای مجلس فعلی انگار نه انگار که رییس سازمان برنامه و بودجه به آنها اجازه دخل و تصرف داده است، هر روز گفت‌وگو می‌کنند بودجه این مشکل را دارد، بودجه آن مشکل را دارد و یکی هم می‌خواهد توزیع درآمد را از یک مرکز پژوهشی هدایت و عادلانه کند. چرا حاضر نیستیم قبول کنیم راه‌های تولید ثروت تنگ و تاریک شده است و چرا حاضر نیستیم قبول کنیم نبرد با بزرگ‌ترین غول دنیا هزینه دارد و یکی از هزینه‌هایش نیز این است که منابع برای توازن بودجه اندک است و مخارج روند فزاینده‌ای دارد. اگر نرخ تورم امسال به ۳۵ درصد برسد که گفته می‌شود می‌رسد، بودجه ۱۴۰۰ رشدی کمتر از انتظار خواهد داشت. قبول کنیم که تهیدست شده‌ایم و قبول کنیم که تهیدستی با گفتن حرف‌های بزرگ نابود نمی‌شود.

به نظر می‌رسد رییس مجلس و یا رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس خوب است یک گزارش کار بدهند که در این دو هفته‌ای که لایحه بودجه در اختیارشان بوده، کدام گام را برای اصلاح برداشته‌اند‌. یا قرار است دولت را با پس دادن لایحه بودجه در فشار و تعطیلی قرار دهید؟ دولت که زیان نمی‌کند. این مردم هستند که باید فشار بیشتری را متحمل شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 159778
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا