بودجه پس‌دادنی نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حتی به همین دلیل کلیات بودجه  از سوی مجلس دهمی‌ها رد شد و علی لاریجانی با فرستادن بودجه به کمیسیون تلفیق ، مانع از بازگشت آن به دولت شد. ولی این‌طور که به نظر می‌رسد، تشدید اختلافات دولت و مجلس یازدهم، یقه بودجه ۱۴۰۰ را چسبیده و بهارستان‌نشینان قصد عودت لایحه بودجه به دولت را دارند؛ اقدامی که اگرچه تاثیر خاصی در اصلاح آن طی ۷۲ ساعت مهلت قانونی دولت ندارد ولی دل مجلسی‌ها را خنک خواهد کرد تا به جامعه و افکار عمومی بگویند مجلس مچ بودجه «پرایراد، خوش‌بینانه و غیرواقعی» دولت را گرفته و او را مجبور به اصلاح کرده است!

اگرچه اصلاح و تصویب بودجه از وظایف و اختیارات مجلس است و خانه ملتی‌ها می‌توانند طبق قانون لایحه پیشنهادی بودجه دولت را طبق خواست و سلیقه خود در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق تغییر دهند و اصلاح کنند ولی ظاهرا آنها و دوستان خارج از مجلس خود تمایل دارند به رقابت‌‌های سیاسی خود و منکوب کردن دولت رو به اتمام، ادامه و به روحانی نشان دهند زور بیشتری دارند و باید به میل و اراده آنها تن بدهد. به همین دلیل یک روز صدای بازگرداندن کلیات  بودجه از گلوی روزنامه «کیهان» شنیده می‌شود و به دوستان مجلسی خود خط می‌دهد و روزی این صدا از گلوی زاکانی رییس مرکز پژوهش‌ها شنیده می‌شود که مدعی کسری ۳۴۴ هزار میلیارد تومانی در بودجه  می‌شود و درباره تورم ناشی از خلق پول براساس لایحه بودجه سال آینده هشدار می‌دهد و بودجه ۱۴۰۰ را «یک فاجعه ملی» می‌داند.

حتی برخی دیگر از حامیان احمدی‌نژادی مجلس یازدهم از جمله مسعود گودرزی که روز چهارشنبه در اخطاری خطاب به رییس‌جمهوری گفت بودجه را قبل از اینکه مجلس به دولت بازگرداند، پس بگیرد، شاید به این واسطه می‌خواهند بازگردانده شدن بودجه در دولت احمدی‌نژاد به دولت را جبران کنند تا دولت محبوب‌شان تنها دولتی نباشد که هم در ارائه بودجه رکورددار بی‌نظمی و تاخیر بوده است و هم کلیات بودجه‌اش بازگردانده شده و هم به دلیل بی‌نظمی‌های بودجه‌ای، مجلس مجبور به تنظیم بودجه دودوازدهمی برای او شده است.

اگرچه محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه پس از اولین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی مصاحبه‌ای گفت که قبول دارند بودجه دولت بدون نقص نیست ولی از نمایندگان خواست اگر به این بودجه ایراد دارند، پیشنهاد بودجه دولت را طبق نظر خودشان اصلاح کنند و تاکید کرد دولت هم از اجرای مصوبه نهایی مجلس تبعیت خواهد کرد ولی ظاهرا مجلسی‌ها تمایلی به تمام کردن این مباحث ندارند و همه تمرکز خود را به جای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، معطوف به بازی‌های سیاسی و تلاش برای مغلوب کردن دولت در افکارعمومی با محوریت «تخیلی بودن» بودجه کرده‌اند.

بازگرداندن بودجه به دولت کشور را دچار بی‌انضباطی مالی می‌کند

البته غلامعلی جعفرزاده نماینده چند دوره مجلس و عضو کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق مجلس دهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این باره گفت: «مجلس یازدهم باید بداند نتیجه هر اقدامی، چه عاقبتی دارد و برای بازگرداندن بودجه به دولت باید دوراندیشی داشته باشد. مثلا فکر کند دولت در یک فرصت ۷۲ ساعته چه تغییری می‌تواند در بودجه اعمال کند؟ حتی اگر اصلاح هم صورت گرفت اگر باز مجلس آن را نپسندد چه کاری انجام خواهند داد؟ یعنی باز می‌خواهند بودجه را به دولت بازگردانند؟ این وسط تکلیف مردم چه می‌شود؟»

نماینده مردم رشت در مجلس دهم با اشاره به سخنان نوبخت در این باره اظهار کرد: «رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد مجلس این اختیار را دارد که هر اصلاحی می‌خواهد درباره بودجه انجام دهد و دولت هم این تغییرات را می‌پذیرد. این چه اصرار و لجبازی‌ای است که مجلسی‌ها برای بازگرداندن بودجه به دولت دارند؟ مثلا می‌خواهند با این کار حال دولت را بگیرند؟ نه با این کار حال مردم گرفته می‌شود. مردم چه گناهی کرده‌اند که بین لجبازی مجلس و دولت گرفتار شده‌اند؟»

عضو کمیسیون تلفیق مجلس دهم تاکید کرد: «کاش مجلس توضیح دهد که هدفش از بازگرداندن بودجه به دولت چیست و با این کار چه مشکلی حل می‌شود؟ جز اینکه زمان را از دست می‌دهیم و کشور را دچار بی‌انضباطی مالی می‌کنیم؟ به قول خود آقایان در جنگ اقتصادی شدیدی هستیم و در این جنگ باید افراد بابرنامه‌ای باشیم‌ ولی برخی می‌خواهند کشور را با بودجه علی‌الحساب اداره کنیم.»

این نماینده چند دوره مجلس بازگرداندن بودجه ۱۴۰۰ به دولت را دارای تبعات و پیامدهای منفی برای کشور دانست و افزود: «از مهم‌ترین پیامدهای این اتفاق کوچک شدن سفره مردم، عدم ارائه خدمات به مردم، سرگردانی کارگران و کارمندان بدون حقوق، بی‌حساب و کتاب شدن هدفمندی یارانه‌ها و بلاتکلیفی در منابع حاصل از بودجه نفت است و کشور را به سمت بی‌انضباطی مالی بزرگ می‌کشاند.»

او به نمایندگان توصیه کرد بودجه ۱۴۰۰ را طبق خواست خودشان اصلاح کنند و به تصویب برسانند تا کشور با مشکل مواجه نشود چرا که ارائه سه هزار پیشنهاد اصلاحی برای دولت و اعمال آنها در ۷۲ ساعت وقت قانونی امکان‌پذیر نیست.

جعفرزاده در عین حال تاکید کرد: «برگشت دادن بودجه از سوی مجلس به دولت تنها یک اقدام تلافی‌جویانه سیاسی است و هیچ نفعی برای مردم ندارد.»

معیشت مردم در بودجه ۱۴۰۰ پررنگ‌تر است

مهرداد لاهوتی دیگر نماینده عضو کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق مجلس دهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اما معتقد است که مجلس بودجه را به دولت بازنمی‌گرداند و این نظر شخصی برخی نمایندگان و افراد بیرون مجلس است و نباید به کلیات مجلس تعمیم داده شود چرا که مجلس با این کار حقی را از خود سلب می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: «لایحه دولت پیشنهاد بودجه است و مجلس طبق قانون اختیار کامل دارد که این لایحه را طبق نظر و پیشنهاد کارشناسی خود اصلاح کند و اعداد و ارقام را جابه‌جا یا منابع را تغییر دهد. دولت هم نگفته است از مصوبه مجلس تمکین نمی‌کند. بنابراین اگر مثلا دولت فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را پیش‌بینی کرده است و مجلس این میزان فروش نفت را واقعی نمی‌داند، به سادگی می‌تواند آن رقم را کاهش دهد.»

لاهوتی بیان کرد: «واقعیت بودجه ۱۴۰۰ این است که دولت در این بودجه جهت‌گیری معیشت مردم را پررنگ‌تر دیده است و پرداخت یارانه‌ها، ۲۵ درصد افزایش حقوق کارکنان دو برابر کردن بودجه سلامت از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۰ است. همچنین دولت هزینه ۳۰ میلیون بیمه را تقبل کرده که برای مردم رایگان شود. مجلس با هر یک از این موارد مخالف است می‌تواند آن را اصلاح کند.»

او در عین حال معتقد است: «همان‌طور که درباره معیشت مردم مجلس و دولت به تفاهم و توافق رسیدند، در بخش‌های دیگر هم به جمع‌بندی خواهند رسید و مشکلی در مسیر تصویب کلیات بودجه نمی‌بینم.»

لاهوتی البته مهم‌ترین پیامد این اتفاق را این‌طور توصیف کرد: «اگر مجلس بخواهد بودجه را برای اصلاح به دولت برگرداند، بودجه اصلاحی دولت مستقیم به صحن مجلس می‌رود و نمایندگان حقی که قانون به آنها برای اصلاح بودجه داده است را از خود سلب می‌کنند. پس بعید است مجلس چنین حقی را بخواهد از خودش بگیرد.»

عضو کمیسیون تلفیق مجلس دهم همچنین بیان کرد: «مجلس می‌تواند این مشکل را با گفت‌وگو حل کند خصوصا که دکتر نوبخت شخص قابل تعاملی هستند و سال‌ها نماینده مجلس بوده‌اند به همین دلیل درک متقابلی از مجلس دارند. بنابراین از دوستان نماینده سوال می‌کنم چرا گرهی را که می‌توان با دست باز کرد را می‌خواهند با  دندان باز کنند؟!»

** بازگرداندن بودجه به نفع دولت است

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم است که در توضیح اینکه آیا طی ادوار گذشته سابقه داشته است کلیات بودجه به دولت بازگردد؛ به «جهان‌صنعت» گفت: «یک بار در دولت احمدی‌نژاد این اتفاق افتاد و مجلس کلیات بودجه را به دولت برگرداند و چون این موضوع در قانون پیش‌بینی نشده بود که در صورت رد کلیات بودجه چه کاری انجام شود، مشکلاتی به بار آورد و پس از آن در کمیسیون آیین‌نامه داخلی پیش‌بینی شد و مدت زمانی برای آن اصلاح در دولت و برگرداندن بودجه به مجلس تعیین شد.»

این نماینده چند دوره مجلس، بر خلاف تصورات معمول، بازگرداندن بودجه به دولت را به ضرر دولت ندانست و توضیح داد: «البته برخی  نمایندگان تازه‌کار مجلس که با موضوع بودجه آشنا نیستند تصور می‌کنند، برگرداندن بودجه به دولت یا رد آن به ضرر دولت است در حالی که این‌طور نیست. اگر بودجه کلی تصویب نشود، باید بودجه چنددوازدهم تصویب شود. که معمولا دو دوازدهم است.»

عضو کمیسیون بودجه تلفیق مجلس دهم در توضیح بودجه دو دوازدهم گفت: «یعنی بودجه دو ماه از دوازده ماه سال و این به نفع دولت است و دستش را در هزینه کرد باز می‌گذارد. دولت می‌تواند برای امور عمرانی هزینه نکند و کل بودجه را صرف هزینه‌های جاری خود کند و منع و محدودیتی در هزینه‌کرد ندارد و مجلس هم نمی‌تواند به او ایرادی بگیرد.»

یوسفیان ملا تصریح کرد: «بنابراین برای دولت فعلی رو به اتمام خیلی هم خوب است که بودجه بازگردانده شود و دودوازدهم تصویب شود. ولی در اصل این دولت بعدی است که با این کار مجلس به مشکل برمی‌خورد و هنوز شروع به کار نکرده، مصوبه بودجه‌ای مشخصی ندارد و تازه بخواهد وارد چانه‌زنی با مجلس برای تصویب بودجه شود. بنابراین بهتر است مجلس این کار را انجام ندهد و طبق نظر خودش بودجه را اصلاح کند.»

البته در برخی کشورها مثل آمریکا اگر مجلس با بودجه مشکل داشته باشد، دولت به طور موقت تعطیل می‌شود تا مشکل بودجه در پارلمان حل شود ولی تفاوتی که بودجه کشور ما با آمریکا دارد در این است که در ایران بودجه یک سال آینده در شش ماه دوم سال قبل بررسی و تصویب می‌شود و دولت برای بودجه در سال آینده به مشکل برنمی‌خورد. مگر اینکه به دلایلی از جمله بازگرداندن بودجه به دولت و اتمام فرصت، مجلس مجبور شود بودجه علی‌الحساب یا همان چند دوازدهم را تصویب کند. موضوعی که به گفته کارشناسان باعث بی‌انضباطی در هزینه‌کرد مالی کشور شده و اوضاع دولت را به هم می‌ریزد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 159780
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا