یک بوم و دو هوای مسوولان!

به گزارش جهان صنعت نیوز:   ابتدا دکتر سامه‌یح عضو کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد تعداد واکسن‌های کرونای مدرنا و فایزر بسیار محدود است و تا دو سال آینده به ما نمی‌فروشند. بعد از مدتی دکتر مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «واکسن کرونا را به ما می‌فروشند ولی پول کافی برای خرید آن نداریم!» از طرفی به گفته رییس کمیسیون بهداشت مجلس پول داریم ولی بانک مرکزی پول برای خرید واکسن کرونا نمی‌دهد! بعد از این حرف انگشت اتهام به سوی بانک مرکزی رفت، پس همتی رییس کل بانک مرکزی به‌طور قاطع بیان کرد: «پول برای خرید واکسن کرونا به اندازه کافی موجود است. بانک مرکزی هم پول را تامین می‌کند ولی امکان انتقال پول را نداریم!»

اما داستان به همین جا ختم نشد بلکه ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با کمال ناباوری از انتقال ارز به کشورهای دیگر برای خرید واکسن خبر داد و گفت: «چه کسی گفته ما توان انتقال پول نداریم؟ همین الان هم مقدار زیادی دارو از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود. اگر نمی‌توانستیم یک ماه دارو وارد کنیم دچار کمبودهای فاجعه‌بار می‌شدیم.»

چند روز پیش هم مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا آب پاکی را روی دست همگان ریخت و گفت آمریکا حتی اگر بی‌خیال تحریم‌ها شود و واکسن کرونا را به ما بفروشد یا قضیه پول و انتقال آن هم درست شود ولی مشکل اساسی ما نداشتن هواپیما و یخچال مناسب برای واردات واکسن است! به همین دلیل ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کواکس) اعلام کرده واکسن فایزر را نمی‌خواهد چرا که این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و این امکانات در هواپیماها و سیستم حمل‌ونقل ما وجود ندارد.»

ستاد ملی مقابله با کرونا زمانی این اظهارات را بیان کرده که گویا از امکانات حمل‌ونقل ایران اطلاع کافی نداشته زیرا دیروز شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی گفت: سیستم حمل‌ونقل هوایی ایران آماده واردات واکسن کروناست و شرایط اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارد. تورج دهقان‌زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفته بود هیچ مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام داده، به این نتیجه رسیده که این دو ایرلاین هیچ مشکلی برای واردات انواع واکسن از جمله فایزر ندارند.

 وی گفته بود بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که برای واردات واکسن کرونا هواپیماهای ایران‌ایر و ماهان آمادگی لازم را دارند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تامین کنند. بنابراین با این اوصاف بهانه‌جویی‌های مسوولان برای نخریدن واکسن کرونا تمامی ندارد و وقتی خبرنگار اجتماعی روزنامه «جهان‌صنعت» این تناقض‌گویی‌ها را از  دکتر حریرچی معاون کل وزیر بهداشت و درمان جویا شد، او هم ترجیح داد در این خصوص صحبت نکند و برای بررسی‌های بیشتر زمان گفت‌وگو را به روز دیگری موکول کرد. البته تا لحظه نگارش این گزارش هیچ‌یک از مقامات ستاد مقابله با کرونا درباره گفته‌های رییس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر مقاماتی که برای ورود واکسن اعلام آمادگی کرده‌اند، واکنشی نشان نداده‌اند.

اولویت باید جان مردم باشد

از طرفی امروزه خرید واکسن کرونا به یک مطالبه ملی از سوی کادر درمان تبدیل شده است. دکتر محمدرضا ‌هاشمیان فوق‌تخصص ICU  بیمارستان مسیح دانشوری در این باره به «‌جهان‌صنعت» گفت: اگر مسوولان تصمیمی برای خرید واکسن کرونا نداشتند بهتر بود شش ماه پیش ساخت واکسن کرونای ایرانی را شروع می‌کردند چرا که در حال حاضر از لحاظ زمانی از دیگر کشورها خیلی عقب‌تر هستیم. مسلما وقتی الان تست انسانی آن شروع شد تا به تایید برسد احتمالا تا تیرماه یا بیشتر طول خواهد کشید. بنابراین با یک حساب سرانگشتی تا آن زمان نزدیک به هفت هزار انسان بی‌گناه بر اثر کرونا جان می‌بازند. مسوولیت این امر بر عهده افرادی است که در ساخت کرونای ایرانی و حالا در خرید واکسن‌های مورد تایید بی‌دلیل تعلل ایجاد می‌کنند. ما در رودربایستی گیر کرده‌ایم. به عقیده من در حال حاضر وقت رفتارهای هیجانی و احساسی نیست. آن چیزی که باید برای همگان اولویت باشد، جان مردم عزیز کشورمان و کادر درمان است. متاسفانه در حال حاضر افراد زیادی جان‌شان را از دست می‌دهند و مسوولان به عنوان مسلمان ایرانی باید حتما وظیفه خود را یعنی خرید واکسن انجام دهند.

وی افزود: حتی اگر ابتدا تعدادی از واکسن کرونا به آقازاده‌ها و نورچشمی‌ها برسد ما ناراحت نمی‌شویم. فقط مسوولان نباید اجازه دهند این واکسن‌ها همانند دیگر داروهای کرونا به بازار آزاد برسد. البته اگر مسوولان اکنون اقدام به خرید و واردات واکسن کرونا نکنند تا دو ماه آینده یا شاید هم الان به صورت قاچاق این دارو وارد کشور شده باشد و متاسفانه در بازار سیاه با قیمت‌های گزافی فروخته می‌شود. اگرچه نمونه تقلبی داروهای کرونا هم به نوعی جان افراد زیادی را گرفته و می‌گیرد.

هاشمیان افزود: جان باختن هر ایرانی به دلیل نبود واکسن کرونا اهمیت بسزایی دارد. بنابراین تمام آحاد نه‌تنها وزارت بهداشت بلکه باید همه ارگان‌ها تا زمانی که واکسن کرونای ایرانی تایید شود برای تامین هر چه سریع‌تر واکسن کرونا دست به دست هم دهند. البته امکان دارد تعداد دوز واکسن‌های خریداری شده کافی نباشد و به تمام مردم نرسد اما حداقل تا زمان ساخت واکسن داخلی می‌توانیم با همین واکسن کم جان افراد زیادی را نجات دهیم.

وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند

هاشمیان با تاکید بر اینکه به سازمان هواپیمایی اعتماد کنیم، بیان کرد: به گفته خود سازمان هواپیمایی ما توانایی حمل‌ونقل واکسن‌های فایزر را داریم. پس بهتر است به آنها اعتماد کنیم و هر چه سریع‌تر تعداد قابل توجهی واکسن خریداری کنیم. به عقیده من وزارت بهداشت تاکنون همچین واردات عظیمی انجام نداده و قاعدتا به تنهایی توان ساماندهی این وضعیت را ندارد پس برای حمل‌ونقل و انتقال ارز باید از دیگر سازمان‌های دولتی کمک بگیرد تا بلکه ظرف ۱۰ روز آتی این واکسن‌ها را وارد کند.

خریداری واکسن‌های تایید شده

فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح‌دانشوری با اشاره به خریداری واکسن‌های تایید شده در سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: کوواکس هم می‌توانیم بخریم. در حال حاضر هر واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است را می‌توانیم خریداری کنیم. دیروز هم مدرنا تاییدیه گرفت و اتفاقا انتقال آن به یخچال‌های منفی ۲۰ درجه نیاز دارد؛ پس این نوع واکسن را راحت‌تر می‌توانیم خریداری و وارد کنیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 159782
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا