سودسازی هیجان انگیز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حالا قرار است بر مبنای طرح وزارت صمت و موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، قیمت‌گذاری بخشی از محصولات کم تیراژ خودروسازان آزاد شود. مازیار بیگلو- دبیر انجمن قطعه‌سازان- در این باره اعلام کرده است که آزادسازی قیمت ۴۵ درصد از خودرو‌ها و تعیین قیمت ۵۵ درصد باقی خودرو‌ها توسط شورای رقابت مد نظر این طرح است. تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که حتی با وجود این آزادسازی نیم بند هم شرکت‌های خودروساز می‌توانند بخشی از زیان خود را جبران کرده و در این صورت سودهای هیجان‌انگیزی برای سهامداران خود ایجاد کنند.

آن‌گونه که دبیر انجمن قطعه‌سازان به فارس گفته است، طرح وزارت صمت بر اساس طرح مجلس بنا شده است. طبق طرح مجلس ابتدا قرار بود خودرو در بورس عرضه شود، اما این طرح به مرور اصلاح شد و در حال حاضر به سمتی رفته که ۵۵ درصد خودرو‌های تولیدی توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شوند و این کار بر مبنای اسناد و مدارک خودروسازان صورت خواهد گرفت. در عین حال، قیمت ۴۵ درصد باقی خودرو‌ها خارج از شورای رقابت و توسط هیات‌مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین خواهد شد.

مازیار بیگلو با بیان اینکه رییس شورای رقابت چند روز پیش اعلام کرده بود که هنوز زمان برای بررسی این طرح نیاز داریم، گفت: تقریبا همان لیست اعلامی شورای رقابت مدنظر سازمان گسترش صنایع و نوسازی است؛ یعنی قرار شد قیمت یکسری خودرو‌های لاکچری و با رده قیمتی بالا توسط خودروسازان تعیین شود و قیمت خودرو‌های پر تیراژ توسط شورای رقابت اعلام شود. وی تصریح کرد: به این ترتیب قیمت خودرو‌های پر تیراژ مانند تیبا، پژو ۴۰۵، پژو پارس و برخی انواع سمند که توسط طبقه متوسط جامعه خریداری می‌شوند به وسیله شورای رقابت تعیین خواهد شد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین تاکید کرده است که در سال‌های گذشته نیز روال این‌طور بود که شورای رقابت خودرو‌های با قیمت کمتر از ۴۰ میلیون تومان را قیمت‌گذاری می‌کرد و خودرو‌های با قیمت بالای ۴۰ میلیون تومان توسط خودروسازان تعیین قیمت می‌شد، اما از سال ۹۷ که بازار خودرو متلاطم شد این رویه کنار گذاشته شد، ولی در حال حاضر دوباره مطرح شده است. به گفته وی، اگر این طرح اجرایی شود، همچنان با حالت ایده‌ال برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی فاصله دارد اما کمک بزرگی به جبران زیان خودروسازان و سرازیر شدن نقدینگی به سمت صنعت خودرو و افزایش تیراژ تولید خواهد شد. تحلیلگران بازار سرمایه با توجه به اقبال سهامداران به خودرویی‌ها، نوید می‌دهند که در صورت کسب نقدینگی گفته شده توسط خودروسازها، سود مناسبی نصیب سهامداران خواهد شد.

نوید تغییرات مثبت در وضعیت خودروسازها

مهران کاویانی- کارشناس بازار سرمایه- با اشاره به اخبار پیرامونی صنعت خودرو به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در مدت اخیر اتفاقاتی که در صنعت خودرو و مکانیسم قیمت گذاری آن رخ داده به این ترتیب بوده است که ابتدا صحبت‌هایی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا توسط مجلس مطرح شد. با توجه به تغییراتی که در وزارت صمت ایجاد شد، برخی نیز با جدیت پیگیر آن بودند که قیمت گذاری خودرو به نوعی آزاد شود یا دست کم امکان ورود خودروسازان داخلی به بورس کالا یعنی همان طرح مجلس فراهم شود تا بتوانند محصولات خود را زیر قیمت بازار با زیان کمتری به فروش برسانند.

او ادامه می‌دهد: آنچه در حال حاضر مطرح است و جدی‌تر شده آزادسازی قیمت خودرو است. کاویانی می‌افزاید: همان‌طور که می‌دانید صنعت خودروی ما در شرایط فعلی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند؛ دو خودروساز اصلی ما یعنی ایران‌خودرو و سایپا به واسطه هزینه‌های مالی بسیاری که دارند زیان ده هستند. کاویانی اظهار می‌کند: به عبارت دیگر اگر حتی به حاشیه سود ناخالص آنها هم نگاه کنیم زیان آشکار است؛ خودرویی که تولید می‌شود با توجه به هزینه‌هایی که صرف می‌کند از جمله ورقی که برای بدنه خودرو خریداری می‌شود یا موتوری که راه‌اندازی می‌شود و موارد متعدد دیگر، حتی از لحاظ عملیاتی هم با توجه به قیمت‌های دستوری زیان‌ده است. این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: به همین علت من فکرمی کنم در صورتی که این طرح اجرایی شود، دیر یا زود دو شرکت اصلی صنایع مادر ایران که به شدت زیان‌ده هستند شرایط بهتری پیدا خواهند کرد.

کاویانی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد باید یک سری تغییرات در قیمت‌گذاری این محصولات انجام شود؛ از سمت دیگر هم با توجه به اختلاف شدیدی که نسبت به قیمت‌های بازار وجود دارد و در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها افشا شده است این آزادسازی اثرگذاری مثبتی در وضعیت شرکت‌های خودروساز خواهد داشت. او تاکید می‌کند: اصراری بر فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار ندارم اما همین افزایش قیمت‌های مرحله که تا کنون نیز در برخی محصولات انجام شده می‌تواند به تدریج اثر خود را در گزارش‌های شرکت‌ها نشان دهد.

ظرفیت سودآوری سهام خودرویی

کاویانی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود زیان ده بودن این شرکت‌ها، همواره استقبال خوبی از سهام آنها در بازار سرمایه صورت می‌گیرد، توضیح می‌دهد: اگر در برهه‌های مختلف زمانی نگاه کنید، خودروسازها توانسته‌اند از طریق بهره‌گیری از ابزار سیاسی و رسانه‌ای اثرگذاری روانی زیادی داشته باشند. او می‌افزاید: آنها در واقع لیدری خود را از این سمت کسب کرده‌اند و بیشتر به دلیل فضای سیاسی کشور به این شرایط در بازار سرمایه رسیده اند. او می‌افزاید: در دو سال اخیر بحث تجدید ارزیابی دارایی این شرکت‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

کاویانی توضیح می‌دهد: شرکت‌های خودروساز زمین‌های بسیار خوبی در مکان‌های خوبی داشته‌اند که به واسطه آنها در تجدید ارزیابی دارایی‌ها رالی صعودی هیجان‌انگیزی را طی کرده اند. او همچنین با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به معنای افزایش نقدینگی شرکت و رشد سودآوری آن نیست تاکید می‌کند که از همین رو می‌توان گفت که تا پیش از این، در مقاطعی معاملات خودرویی‌ها در بازار سرمایه با تحلیل فاصله داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در همین حال عنوان می‌کند: اما اکنون بحث قیمت گذاری مطرح است. اگر دوستان تحلیلگر و کارشناس در این حوزه، مدل‌های مالی را بررسی و حتی تا ۲۰ یا ۳۰ درصد قیمت‌های روز که دارد بیرون معامله می‌شود را در مدل لحاظ کنند، می‌بینند که این شرکت‌ها به زودی امکان سودسازی هیجان‌انگیزی در بازار خواهند داشت. کاویانی تصریح می‌کند: به همین دلیل اگر بحث آزادسازی به‌طور جدی مطرح و عملیاتی شود من به عنوان یک تحلیلگر فکر می‌کنم که صنعت خودرو می‌تواند صنعت جذابی در بازار سرمایه باشد. او می‌افزاید: از همین رو به نظر من اقبال کنونی به نمادهای خودرویی به شکل درستی جریان پیدا کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 159791
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا